Marcus a Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Vintern är lång så hade tänkt att bygga mej ett nytt grenrör... Har då lite funderingar. Den optimala längden på rören till min pinto ska tydligen vara runt 600mm innan rören går in i kolektorn. Funderar då på om det kanske skulle vara häftigt att rören som kommer från motorn igår ihop direkt in i en rund ljuddämparen, så ljuddämparen fungerar då allså både ljuddämpare och kolektor. Är ni med på vad jag menar!? Iaf skulle ju det betyda att grenröret skulle bli väldigt långt. Vad har det för betydelse för hur motorn fungerar? Tänkte använda mej av tubrör som har en inerdiameter på 48mm. Tacksam för bra svar:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Längden på rören hänger ihop med vilken kamaxel du kör med och var du vill lägga effekttoppen. Finns säkert formler för detta någonstans på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Vintern är lång så hade tänkt att bygga mej ett nytt grenrör...Har då lite funderingar. Den optimala längden på rören till min pinto ska tydligen vara runt 600mm innan rören går in i kolektorn. Funderar då på om det kanske skulle vara häftigt att rören som kommer från motorn igår ihop direkt in i en rund ljuddämparen, så ljuddämparen fungerar då allså både ljuddämpare och kolektor. Är ni med på vad jag menar!? Iaf skulle ju det betyda att grenröret skulle bli väldigt långt. Vad har det för betydelse för hur motorn fungerar? Tänkte använda mej av tubrör som har en inerdiameter på 48mm. Tacksam för bra svar:) <{POST_SNAPBACK}> Ska du bygga grenrör bara för att du behöver ha ett som passar eller ska du bygga för att ha när du ska plocka mer effekt ur motorn antingen nu eller i senare skede? Ska du ha ett extraktorrör att plocka effekt med så gäller det ju att vara noga som du kanske redan vet.... Då kan det ju vara läge att tänka ett par gånger extra på mått och modell.... Heralue har ju alla sina 4 rakt in i ljuddämparen som du beskriver.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Ska amn vara riktigt petig så inverkar hela avgasrörets längd ända till slutet. och har du för grova rör så minskar gashastigheten och det blir sämre. du ska ha ett högt flöde så det tömmer även efter ventilen vänt. likadant på insugningsrör. inte lätt att räkna på. även temperaturer inverkar att t.ex. linda rören förbättrar flödet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Tänk t.ex. på hur liten en avgasventil är. eller kanalens area under ventilen.det skulle nog motsvara 20mm rör med tanke på tallrikens hindrande och ventilskaft och den lilla tid den är fullt öppen så mitt råd ta ej för grova rör om du inte ska ta ut 300hkr och varva 8500-9000varv. jag skulle inte gå över 40mm 35-40 ung.med tanke på expansion i gaserna. Det är bättre att lägga mödan på förbrännningsrum och kanalutformning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 Egentligen så ska rören bli grövre med längden p.g.a. gaserna expanderar mer o mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 Orginal grenröret till sierran ligger diametern på ungefär 42mm tror jag att det var. Så det var därför jag tänkte att det kanske skulle vara bra att iaf inte ha diameter som var mindre än vad det är org. Men det kanske räcker med rör på ca 40mm Det är ju inte helt omöjligt att jag i framtiden kommer att sätta i en trimkam i motorn. Mer trim än så blir det nog inte utan att ladda. Tankarna går ju då också på att sätta på turbo också men då blir det ju ändå yterligare ett grenrör för att få det att passa. Heralue om du kollar in i den här tråden får du gärna lägga in en bild på ditt rör:)? Kollade runt på nätet när jag byggde föra grenröret, det ända jag hittade då var någon firma som räknade ut exatkt hur det skulle se ut. Kostade hela 700kr bara för att få en ritning. Tyckte det var lite för dyrt:) Skulle man förlora effekt på att ha grenröret så långt? Eller kanske till och med känna lite effekt på det? Har ju en pinto och det är ingen högprestandard motor så känns lite som det kvitta så länge motor inte går sämre än vad den gör nu:) Med tanke på hur orginalgrenrör ser ut i allmänhet så måste det vara svårt att misslyckas med ett grenrörsbygge:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted October 22, 2005 Share Posted October 22, 2005 ... Finns säkert formler för detta någonstans på nätet. <{POST_SNAPBACK}> Hej! Ritningarna på mina headers, som Leto gjort, ligger ute på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0 under BeLo - 106.pdf eller också i bibliteket på LocostSweden. Ritningar på mina flänsar ligger på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0. Det ligger två varianter av dwg-filer där, den ena är för orginal-topp, Header_Flange_Pinto.dwg, den andra, Header_Flange_Belo.dwg, är till en portad grupp 1 topp som jag ska skruva på efter besiktning. :) Det bästa är att lämna dwg-filen till någon som skär med laser eller vattern el.dyl. Det kostar inte många kronor om de ändå ska skära något annat i samma tjocklek. Mina blev 7 mm, och så mycket tunnare vill man nog inte ha. Jag gjorde sedan en dorn och formade rörens ändar så att de passade inuti flänsarna, dvs rören går igenom flänsen för att undvika en kant och har innerkanten lika som avgasportarna. Rördimensionen jag använt är 1 5/8" och krökarna tror jag heter J158 och kollektorn PM158. Jag beställde alltihop via Mekonomen i Karlstad, men de tog hem det från Dalhems. Hansen Racing lär också ha samma krökar, med konstant area. Att räkna på headers verkar vara halvt magiskt. Jag har hittat formler som bygger på helt olika principer på nätet, motorvolym, resonans och gashastighet. Resultatet varierar något, men inte mycket. i slutänden är det ändå en kompromiss med vad som får plats. Jag tror jag borde haft ca 1000 mm långa primärrör för att få max nytta vid 5000 varv, men på ritningen blev de ca 935mm. Jag har lagt upp ett Excel-ark, "Beräkning Insug Avgas.xls", med tre flikar på Super7Karlstad. Första fliken beräknar diametern utifrån gashastigheten. Man vill ju inte få för låg hastighet, men inte heller turbulent strömning. Med vald diameter kan man sedan utifrån motorvolymen hitta längden. Det finns beräkningar på fördelningen vid 4-2-1 system och även om man vill bygga med succesivt större diameter. Naturligtvis har jag inte listat ut detta själv utan hittat lite häroch där, en gammal Comfort Racing bl.a. Jag rekommenderar ett besök på http://www.sorman-racing.com/. Klicka på vedboden och öppna filen om insug och avgas. Massor av formler och fakta om "Ramcharging", "Stepped Headers" m.m. Lycka till! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 22, 2005 Author Share Posted October 22, 2005 Det var massa bra info :) tackar för det. med det där ska jag nog kunna få ihop något bra fungerande rör. Men någon som vet hur det påverkas med aldelse för långa rör då? Skulle egntligen vilja ha långa rör som går fram till ljuddämparen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 (edited) Ska amn vara riktigt petig så inverkar hela avgasrörets längd ända till slutet. och har du för grova rör så minskar gashastigheten och det blir sämre. du ska ha ett högt flöde så det tömmer även efter ventilen vänt. likadant på insugningsrör. inte lätt att räkna på. även temperaturer inverkar att t.ex. linda rören förbättrar flödet. <{POST_SNAPBACK}> Jag har bestämt för mig att det är tvärtom vad gäller lindning av rör, det försämrar flödet eftersom du inte släpper igenom värme som istället expanderar i röret och indirekt gör röret mindre. Dessutom så blir det kondens inanför lindningen vilket gör att det kan börjar rosta, har hör talas om grenrör som i stort sett har rostat bort under lindningen. Jag är inte 100% på vad jag skriver men tror att det är så och det kan vara värt att kolla upp med någon expert på området. Mvh Mange Edited October 23, 2005 by Ferm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Ofta så ger långa rör på avgassidan ökat vrid men kan hämma toppeffekt. som exempel ett avgasgrenrör Volvo sk E-rör till B20 även B30 där tillhör dessa gjutjärnsrör absoluta toppen när det gäller toppeffekt. det finns många extraktorrör som ger bättre vrid än dessa däremot fåtal som ger samma eller högre toppeffekt. när man kör motorn genom växlarna så använder man faktiskt vridet mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 23, 2005 Author Share Posted October 23, 2005 Ofta så ger långa rör på avgassidan ökat vrid men kan hämma toppeffekt. som exempel ett avgasgrenrör Volvo sk E-rör till B20 även B30 där tillhör dessa gjutjärnsrör absoluta toppen när det gäller toppeffekt. det finns många extraktorrör som ger bättre vrid än dessa däremot fåtal som ger samma eller högre toppeffekt. när man kör motorn genom växlarna så använder man faktiskt vridet mycket. <{POST_SNAPBACK}> Om det nu är så som du säger så ska det ju inte vara några problem att ha ett sådant rör... Kommer iaf inte att bli sämre Det lätaste sättet är kanske att bygga ett och testa:) Det är ju mycket roligare att svetsa än att räkna:) Vad tror ni om diametern på röret då? Skulle ca 40 mm bli bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 23, 2005 Share Posted October 23, 2005 Om det nu är så som du säger så ska det ju inte vara några problem att ha ett sådant rör... Kommer iaf inte att bli sämre Det lätaste sättet är kanske att bygga ett och testa:) Det är ju mycket roligare att svetsa än att räkna:) Vad tror ni om diametern på röret då? Skulle ca 40 mm bli bra? <{POST_SNAPBACK}> Ta ett rör som har ett par mm större innediameter än din avgasventiltallrik har ytter diameter, det är nog en god början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted October 27, 2005 Author Share Posted October 27, 2005 Tackar för all hjälp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 16, 2006 Share Posted January 16, 2006 Egentligen så ska rören bli grövre med längden p.g.a. gaserna expanderar mer o mer. Gaserna svalnar och minskar därmed i volym, ju längre ut från motorn de kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esbjörn Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 Hej! Är lite sugen på de "gamla" filerna, som inte verkar finnas kvar. Länkarna är brutna............ Det kanske rent av finns lite nyare material? Hej! Ritningarna på mina headers, som Leto gjort, ligger ute på <a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0" target="_blank">http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...%203%2E6&fc_a=0</a></a></a></a></a> under BeLo - 106.pdf eller också i bibliteket på LocostSweden. Ritningar på mina flänsar ligger på <a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0" target="_blank"><a href="http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0" target="_blank">http://groups.msn.com/Super7Karlstad/dokum...20system&fc_a=0</a></a></a></a></a>. Det ligger två varianter av dwg-filer där, den ena är för orginal-topp, Header_Flange_Pinto.dwg, den andra, Header_Flange_Belo.dwg, är till en portad grupp 1 topp som jag ska skruva på efter besiktning. :) Det bästa är att lämna dwg-filen till någon som skär med laser eller vattern el.dyl. Det kostar inte många kronor om de ändå ska skära något annat i samma tjocklek. Mina blev 7 mm, och så mycket tunnare vill man nog inte ha. Jag gjorde sedan en dorn och formade rörens ändar så att de passade inuti flänsarna, dvs rören går igenom flänsen för att undvika en kant och har innerkanten lika som avgasportarna. Rördimensionen jag använt är 1 5/8" och krökarna tror jag heter J158 och kollektorn PM158. Jag beställde alltihop via Mekonomen i Karlstad, men de tog hem det från Dalhems. Hansen Racing lär också ha samma krökar, med konstant area. Att räkna på headers verkar vara halvt magiskt. Jag har hittat formler som bygger på helt olika principer på nätet, motorvolym, resonans och gashastighet. Resultatet varierar något, men inte mycket. i slutänden är det ändå en kompromiss med vad som får plats. Jag tror jag borde haft ca 1000 mm långa primärrör för att få max nytta vid 5000 varv, men på ritningen blev de ca 935mm. Jag har lagt upp ett Excel-ark, "Beräkning Insug Avgas.xls", med tre flikar på Super7Karlstad. Första fliken beräknar diametern utifrån gashastigheten. Man vill ju inte få för låg hastighet, men inte heller turbulent strömning. Med vald diameter kan man sedan utifrån motorvolymen hitta längden. Det finns beräkningar på fördelningen vid 4-2-1 system och även om man vill bygga med succesivt större diameter. Naturligtvis har jag inte listat ut detta själv utan hittat lite häroch där, en gammal Comfort Racing bl.a. Jag rekommenderar ett besök på <a href="http://www.sorman-racing.com/" target="_blank"><a href="http://www.sorman-racing.com/" target="_blank"><a href="http://www.sorman-racing.com/" target="_blank"><a href="http://www.sorman-racing.com/" target="_blank"><a href="http://www.sorman-racing.com/" target="_blank">http://www.sorman-racing.com/</a></a></a></a></a>. Klicka på vedboden och öppna filen om insug och avgas. Massor av formler och fakta om "Ramcharging", "Stepped Headers" m.m. Lycka till! Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 3, 2010 Share Posted August 3, 2010 den längst ner kommer du in på. den heter nu Rogart och välj uppe i menyn Vedboden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.