Jump to content

Bromssystemsfunderingar...


Acke

Recommended Posts

Splitrat denna tråden från en försäljningstråd då det skulle vara bra med lite mer info....

Enligt vad jag förstår så kan man ha detta systemet som jag har (se bild , triangulerat?) eller så kan man ha " 2 krets system uppdelat på fram/bak"

Nu sitter en sådanhära makapär för fördelning av bromskraften idag... ( se bilden)

de 2 övre e från huvudbromscylindern

de 4 i mitten går till framoken å( 2 till vänster å 2 till höger hjulpar)

de 2 undre går till bakbromsarna.... (1 till varje sida..)

är detta triangulerade systemet "bra" eller borde jag byta till ett 2 krets ?? :blink:

post-101-1128896701.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det triangulerade du kör med är ett tvåkretssystem.

Det finns olika typer av tvåkrets, där det enklaste har en krets fram och en bak, vilket gör att tappar du en krets har du broms på två hjul, inte så kul om man tappar framkretsen.

I ett triangel-tvåkretssystem som volvo har så går ena kretsen till begge framoken, och ena bakoket.

Så tappar du en krets har du två frambromsar och en bakbroms kvar, även om bromsverkan fram minskar iochmed att du bara använde två kolvar per ok.

Som jag ser det är det en säkerhetsmässig fördel med ett sånt system där man altid har frambromsarna kvar, om än i något reducerat skick.

Link to comment
Share on other sites

Splitrat denna tråden från en försäljningstråd då det skulle vara bra med lite mer info....

Enligt vad jag förstår så kan man ha detta systemet som jag har (se bild , triangulerat?) eller så kan man ha " 2 krets system uppdelat på fram/bak"

Nu sitter en sådanhära makapär för fördelning av bromskraften idag... ( se bilden)

de 2 övre e från huvudbromscylindern

de 4 i mitten går till framoken å( 2 till vänster å 2 till höger hjulpar)

de 2 undre går till bakbromsarna.... (1 till varje sida..)

är detta triangulerade systemet "bra" eller borde jag byta till ett 2 krets ??  :blink:

Lite OT ! :)

Du verkar ha gjort en del med Budda! Har du möjligen lite nya bilder och info?

Link to comment
Share on other sites

Ok... så om jag kopplar rätt ( :biglaugh2: ) så kan jag vara nöjd med det som jag har idag... (diravis beskrivning var lite rörig, eller så är det min hjärna som är lite rörig... :blush: )

Någon som vet från vilken bil/modell min bromsdelare kommer ifrån ??

sedan sitter det en kontakt under men vad jag kan minnas eller se på gamla bilder så har det inte suttit någon kabel där... :blink:

tommy: kolla in mitt forum så hittar du bilder... har dock varit lite brist på inspiration samt tid de sista me tanke på bröllopet å att de inte blir något åka av i år oavsett.. :(

Link to comment
Share on other sites

Ok...  så om jag kopplar rätt ( :biglaugh2: ) så kan jag vara nöjd med det som jag har idag...  (diravis beskrivning var lite rörig, eller så är det min hjärna som är lite rörig... :blush: )

Någon som vet från vilken bil/modell min bromsdelare kommer ifrån ??

sedan sitter det en kontakt under men vad jag kan minnas eller se på gamla bilder så har det inte suttit någon kabel där...  :blink: 

tommy: kolla in mitt forum så hittar du bilder...  har dock varit lite brist på inspiration samt tid de sista me tanke på bröllopet å att de inte blir något åka av i år oavsett..  :(

"Blocket" är mest ett förgreningsblock (det justerar inte bromskraften) men elanslutningen ska kopplas till en varningslampa. Blocket består av två "halvor", en för varje krets. Mellan halvorna ligger en kolv som kan skjutas i sidled. Normalt sett har man samma tryck i båda kretsarna, och kolven ligger still. Försvinner trycket i ena kretsen, så trycks kolven i sidled och sluter ett kontaktbleck som tänder varningslampan.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok...  så om jag kopplar rätt ( :biglaugh2: ) så kan jag vara nöjd med det som jag har idag...  (diravis beskrivning var lite rörig, eller så är det min hjärna som är lite rörig... :blush: )

Skall försöka förenkla. Ibland rör jag till de enklaste resonemang.

Du har två kretsar, var krets bromsar halva av varje framok och ena bakoket.

så om du tappar en krets så har du två halva frambromsar och en bakbroms kvar ;)

dina framok har ju som du vet dubbla anslutningar och fyra kolvar, varje anslutning trycksätter två av de kolvarna. så varge framok är egentligen att ses som två separata tvåkolvsok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...