Borken Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Hej! Jag har nu nog läst igenom alla dokument ang, skarvning av rattstång och är fortfarande lite villrådig? Egentligen borde jag väl ringa SFRO, men med så många färdiga bilar borde det finnas en bra patentlösning? Är det nån som skurit nya splines på en rattaxel? Vore bra om man kunde ta en befintlig med BMW splines i ena änden korta till rätt längd och skära till Fordsplines i andra änden! Fords splines förefaller vara rullade och ser då mer ut som en lettring, det är möjligtvis ingen som testat lettra fram nämnda splines? H Borken Ps hoppas jag får lika mycket respons på detta inlägg som det tidigare :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 det som går att göra är att man tar en bit rattstång med splines + en bit rör + en bit rattstång me splines till å vipps med lite jobb har man en rattstång med olika splines i varje ände.... :) ex: se bild... hur man fäster är däremot lite olika åsikter om.. SFRO vill tydligen inte att man svetsar om man inte vet exakt materialet i alla delarna utan råder då till att man borrat å sätter i fjädersprintar (eller va dom nu heter). 2 st i 90 graders vinkel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted October 5, 2005 Author Share Posted October 5, 2005 Tack Acke! Det var ungefär så jag trodde att man borde göra. Jag har en volvo knut (ena sidan passar escortväxeln) med tillhörande ihålig axel är det ok tror ni att svarva ner den andra axeln (bmw) så att den passar i den ihåliga? inget lär väl bli tunnare än escortväxelns lilla axel. Sen hur fan har ni kommit förbi FU stagen med styrväxeln, jag får det till att gå men det blir inte med mycket marginal? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted October 5, 2005 Share Posted October 5, 2005 Kolla altid med din sfro representant för de synes tvista om hur man skall skarva. Uno i Vänersborg godkänner inte om man svättsat sunt en stång. Han vill ha ett rör med tre borrade hål där man borrar ner någon mm i stången och sedan fyller hålet med svets. Andra godkänner rundsvets med en rörsprint. Skarva väl Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Dags att damma av tråden. Nån som vet vad SFRO har kommit fram till vad det gäller skarvning av styrstänger? Det sista jag hörde var pluggsvets men det var tydligen inte officiellt. Verkar som det finns lite delade meningar inom SFRO, men det vore bra om det klargjordes vad som gäller. Tydligen är en ny bok på gång men jag vill få till min styrning nu! Duger ett vanligt hydraulrör (samma sort som till bärarmarna) att skarva med och i så fall vilken tjocklek? Min axel är 15 mm. Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Jag har på en direkt fråga till Bosse Andersson fått beskedet att man inte skall svetsa utan borra och skruva två, med 90* vridning, 5 mm skruvar - om det finns tillräckligt med mtrl(??). Det skulle vara trevligt med ett klarläggande då det inte är roligt med: "Gör om-Gör rätt" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 (edited) Jag har på en direkt fråga fått svaret att det är pluggsvets som är den nya rekommendationen och jag måste godkänna det fast jag inte gillar det. Men det är väl med besiktningsmän som med oss "vanliga" byggare. Man vill ha det på sitt sätt, och trist vore det väl annars! Edited October 30, 2008 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Jag antar att det är med det som med andra saker att det hänger på vilken besiktningsman du går till.... Så försök att få tag i den besiktningsmannen du kommer göra besiktningen hos å fråga han för säkerhets skull.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toni69 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk... Så länge SFRO godkänner "hardyskivor" av gummi (orginal), borde ju en klokt svetsad rörskarv vara minst lika stark. Kör man sedan med servo är ju belastningen inte speciellt stor under normala förhållanden. Försöker bara tänka lite logiskt. :blink: Kör hårt. Toni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Så länge SFRO godkänner "hardyskivor" av gummi (orginal), borde ju en klokt svetsad rörskarv vara minst lika stark.Kör man sedan med servo är ju belastningen inte speciellt stor under normala förhållanden. Toni Riktigt så enkelt är det nog inte. Hardyskivan är specad och testad av tillverkaren, den är seg och den håller och man ser om den håller på att spricka. Om inte annat så känns det i god tid. En svetsfog kan vara felaktigt utförd, inte testad, den kan vara spröd och spricker den kan den göra det inifrån (utan att det syns någon förvarning) och den brukar spricka snabbare än gummit. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toni69 Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Hmm... tänkte inte på de'! I o f s skrev jag "klokt svetsad" rörskarv, men det kan kanske vara svårt att avgöra utan röntgen etc. Nä, hellre mycket pill i garaget, än mycket still på sjukhuset! Toni Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.