Jump to content

Kartellprisbildning på motorer?


Falcor

Recommended Posts

Nu har jag ringt runt till ett antal olika skrotar och samtliga vill ha 15-16000kr för en VAG 1.8t årsmodell 97-00 och mellan 8000 och 16000 mil. Detta är ren motor utan turbo, insug, elektronikbox och kabelhärva.... En kompis i England köpte ett komplett motor för ca 1000 Euro...ska man behöva importera sin motor ?

Link to comment
Share on other sites

det är säkert så att de håller koll på vad de andra tar, särskilt om de e knutna till bildelsbasen...

min motor är ju lite ovanligare, men jag vet en som betalt runt 60.000:- för en i sverige och då fick han inte ens hälften av vad jag fick med min som jag köpte från Canada.. Och jag betalade halva det priset ink frakt fram till dörren,tull moms m.m

Link to comment
Share on other sites

Motorer är oftast svindyrt från skroten, speciellt nyare. Det lönar sig väldigt ofta att köpa en hel bil, krockad eller skadad på annat sätt.

/Gustaf

Enklaste är att köpa in en kvaddad audi/vw eller liknande från tyxkland å sedan sälja allt annat som blir över....

Link to comment
Share on other sites

Det kan även löna sig att hålla ögonen öppna på blocket.se samt de olika märkesklubbarna här på nätet. Där hittar man ofta grejer till en bråkdel av vad de stora skrotarna tar.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ringt runt till ett antal olika skrotar och samtliga vill ha 15-16000kr för en VAG 1.8t årsmodell 97-00 och mellan 8000 och 16000 mil. Detta är ren motor utan turbo, insug, elektronikbox och kabelhärva.... En kompis i England köpte ett komplett motor för ca 1000 Euro...ska man behöva importera sin motor ?

Om det absolut inte behöver vara en VAG så har jag en 1,8 16v Zetec, komplett med kabelhärva, kat och cdibox. Bra pris vid snabb affär :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...