Jump to content

Kopplingsschema?


Ingenjören

Recommended Posts

Hej eller kanske HJÄLP!!!!!

Har problem med att få mitt elsystem att fungera. Jag har någon felkoppling någonstans och jag har lyckats spåra felet till den box som sköter stegmotorn till förgasaren (Sierra -85 Pinto) och tändningen(tre kablar till fördelaren).

Det är Motorcraftboxen med 25 stift jag talar om.

Nu är det så att jag var helt säker på att kablarna var rätt anslutna till boxen men uppenbarligen har jag fel.

Är det någon som har ett bra kopplingsschema som visar hur kablarna ska dras till och från boxen?

Jag kan väl säga att Haynes inte är min allra bästa vän längre ;) .

Tack på förhand!

/F

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Det verkar inte som någon har något bättre schema än Haynes. Kanske någon har en annan lösning för en rimlig summa.

En variant jag tänkt på är att montera en äldre fördelare från en Taunus och sedan helt skippa boxen då de andra funktionerna till förgasare och oktanjustering inte behövs.

Finns det en annan lösning än att montera en antik fördelare om man är för okunnig/otålig för att få igång den befintliga utrustningen?

Vad jag har förstått är andra elektroniska lösningar inte möjliga då min Pinto inte har någon vevaxelgivare?

Tacksam för svar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det finns flera bra sätt att lösa tändningen på Pinto, enklast är förstås en "antik" fördelare med brytare, men det finns också tidiga Sierra/sena Granada med en helt fristående elektronisk tändning som är helt okej.

Det går också att köra Megasquirt på olika sätt, så att den "bara" styr tändningen. Med brytarfördelare, eller kanske bäst, med fördelare och tändmodul från Sierra/Scorpio EFI.

Man kan också montera triggerhjul och givare för att köra EDIS fördelarlöst, det gör jag på min Pinto.

/Gustaf

Hmm...

Det verkar inte som någon har något bättre schema än Haynes. Kanske någon har en annan lösning för en rimlig summa.

En variant jag tänkt på är att montera en äldre fördelare från en Taunus och sedan helt skippa boxen då de andra funktionerna till förgasare och oktanjustering inte behövs.

Finns det en annan lösning än att montera en antik fördelare om man är för okunnig/otålig för att få igång den befintliga utrustningen?

Vad jag har förstått är andra elektroniska lösningar inte möjliga då min Pinto inte har någon vevaxelgivare?

Tacksam för svar.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

OK!

Efter att låtit bygget ligga lite på is i väntan på fjärrvärmeinstallation (typ rör genom hela garaget) är det dags att ta itu med allt igen.

Funderar lite över EDIS. Exakt vad behöver jag och hur går jag tillväga?

Räcker det att montera en tändmodul och triggerhjul med givare för att få igång det?

Fungerar den befintliga fördelaren (pinto -85) utan brytare?

Finns det några eleganta elscheman ni kan dela med er av?

Det finns flera bra sätt att lösa tändningen på Pinto, enklast är förstås en "antik" fördelare med brytare, men det finns också tidiga Sierra/sena Granada med en helt fristående elektronisk tändning som är helt okej.

Det går också att köra Megasquirt på olika sätt, så att den "bara" styr tändningen. Med brytarfördelare, eller kanske bäst, med fördelare och tändmodul från Sierra/Scorpio EFI.

Man kan också montera triggerhjul och givare för att köra EDIS fördelarlöst, det gör jag på min Pinto.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kör du EDIS behöver du bara ha kvar fördelaren för att driva oljepumpen... ;-)

Du behöver triggerhjul (36-1) som monteras på veven, en VR-givare och EDIS-modulen (samt ett Megasquirt) för att kunna köra EDIS.

Det går också som sagt att styra TFI-tändningen från en Pinto med sprut, det blir enklare eftersom du inte behöver montera triggerhjulet. Då skaffar du bara fördelare och tändmodul från en Pinto med insprutning, och styr den med MS.

Scheman finns, det är bara att du väljer vilken variant du vill köra ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...