Sperstad Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Hei! I boken "How to build a sportscar for £250, and race it" anvendar dom Ford Escort MK1/MK2 som donorbil. Men blir det mycket mera kompliserat om man anvendar andra bilar, som for eksempel Ford Sierra, Opel Omega e.l.? Ni som har "build a sportscar for £250" chassiet, hvilken donorbil/delar anvendade ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 det är väll bara spindlarna som det kan vara lite knivigt med men bortsett från det kan du nästan använda dig av delar från vilken bil du vill... :) fördel om den är bakhjulsdriven om du inte redan har drivlina och motor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Optimala donatorbilen om man är ute efter ett billigt bygge och inte bekymrar sig allt för mycket för vikten, tror jag är en Taunus! En Taunus med 2-liters Pinto-motor kan erbjuda: motor, växellåda, kardan, bakaxel, spindlar, bromsar och säkert en hel del till. Anledningen till att man ska välja just 2-liter varianten är att de är utrustade med en bakaxel (Atlas) som har samma diff som t.ex. Escort, vilket gör att det finns diffbromsar att finna (om än dyra). Om man använder Taunus-bakaxeln, som är bredare än Escort-axeln, bör man kanske bredda även fram, för att behålla proportionerna. Detta leder till att ritningarna på A-armarna och infästningspunkterna behöver justeras om man bygger efter Boken. Ett alternativ kanske kan vara ritningarna i LocostSwedens arkiv? De är ritade för Taunus rakt igenom. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robbanson Posted August 31, 2005 Share Posted August 31, 2005 Vilka årsmodeller av Taunusen är det man ska kika efter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sperstad Posted August 31, 2005 Author Share Posted August 31, 2005 Optimala donatorbilen om man är ute efter ett billigt bygge och inte bekymrar sig allt för mycket för vikten, tror jag är en Taunus! En Taunus med 2-liters Pinto-motor kan erbjuda: motor, växellåda, kardan, bakaxel, spindlar, bromsar och säkert en hel del till. Anledningen till att man ska välja just 2-liter varianten är att de är utrustade med en bakaxel (Atlas) som har samma diff som t.ex. Escort, vilket gör att det finns diffbromsar att finna (om än dyra).Om man använder Taunus-bakaxeln, som är bredare än Escort-axeln, bör man kanske bredda även fram, för att behålla proportionerna. Detta leder till att ritningarna på A-armarna och infästningspunkterna behöver justeras om man bygger efter Boken. Ett alternativ kanske kan vara ritningarna i LocostSwedens arkiv? De är ritade för Taunus rakt igenom. Hälsningar, Bengt BeLo: Låter interresant med Taunus, skal vurdera det... Jag vil helst inte ha stiv bakaksel (som escort MK1 och 2), men en uavhengig en med diff (som for eksempel e30). En Sierra e vell en fin donator bil? Någon som har bygd Locost med Sierra komponenter her? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 1, 2005 Share Posted September 1, 2005 Skall du ha delad bakaxel så är ju de tre du nämt ganska bra alternativ, även fast kanske ingen av dem har alla saker helt "rätt". Sierran finns ju många som har erfarenhet av, det mesta går att ta från den, även om motorn är lite tung. Går ju att byta senare. Omegan, har lättare motor, som är direkt utbytbar mot C20XE som är populär, däremot är jag lite skeptisk till omegans spindlar. E30 borde fungera, finns ju diffbromsar att få tag i för rimliga pengar, och motoralternativen är ju trevliga, fast jag vet inte så mycket om vikten, och motorerna kan vara lite höga. På sierran så bör man korta bakaxeln, vilket kan ställa till med visst bekymmer, alternativt kostnad, E30 vet jag inte spårvidd på, nackdelen med den är snarast att hjulhubben bak inte är skruvad i bärarmen, så det blir lite mer pyssel med uprighten. Omegans spårvidd vet jag inte något om, men jag tror den är smalare än Sierra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sword Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Hej Vi håller på att bygga på e30 (318is -90). Motorn verkar gå ner i ramen på höjden, däremot kommer toppen att sticka ut lite på högersidan eftersom motorn (m42) lutar ganska kraftigt. Vårt största problem tror vi blir spindlarna både fram och bak, vi tror vi har en lösning på hur vi ska modifiera dem, men vi måste nog diskutera lite med SFRO eftersom lösningen inte är helt konventionel. Bak hoppas vi kunna bygga en Dedion av orginalspindlarna, dock behövs en del fräsarbete på dem.... Mvh Fredrik o Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted September 13, 2005 Share Posted September 13, 2005 ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.