Jump to content

OT Solstad-saab


Micael

Recommended Posts

Nu när locost bygget börjar gå mot sin slutfas har jag börjat att fundera på transpaortproblemet.

Är det nån som har koll på vad och vilka delar som anvädes i de sk Solstad-saabarna.

Hur är dom uppbyggda med förstärkningar och så? Går dom som ombyggda fordon eller är det amatörbyggt som gäller.

Är det värt att ge sig på ett sånt bygge??

Link to comment
Share on other sites

Såg att dom pratade lite om det. Men Rejsa killarna är ju inte bilbyggare som vi :)

Så jag tänkte att vi här kan nog komma fram till några bra slutsatser

Link to comment
Share on other sites

Har själv varit inne en hel del på konceptet, men då mer som Jonny Solstads tidigare bilar CX-baserade :)

Och självklart med nivåreglering på boogieaxlarna separat, med lyft på den bakre ;)

Ett ganska vanligt koncept i frankrike, där det inte är ovanligt med förlängda boogie CX-ar.

Micherlin var bland de första som byggde om en DS på 50 talet, för högfartstester av däck.

En fördel med biltransportbil är ju att man kan ta en till bil bakom på släp, tänker man efter före och anpassar för lätta sjuor skall det inte vara något problem, då kan man ju vara två i samma bil när man skall till banan.

Sen kan man ju utveckal konceptet, det går ju, om det inte redan är flak, utan bara chassie med biltransportskenor, att göra ett flak för transport av prylar, och man kan ju bygga en kåpa, det är ju aldrig fel om sjuan dessutom rymms under kåpan.

Sen kan man ju bygga en Camper skräddarsydd för det rymmliga lastytrymmet, och vipps så har man en väldigt allsidig bruksbil.

Bygger man själv kan det vara ide att bygga så enkelt och rent som möjligt, men i princip bara chassie med hjulstegar för lasten, så får man ner tjänstevikten, så kan man ha högre lastvikt/släpvagnsvikt. Skall man sen ha ett flak kan man göra det löst monteringsbart på biltransportdelen.

Lyckas man hålla tjänstevikten på 1500 kg och maxlast på 700 så finns 1200 kvar för släpvagn (B-kort) biltransportvagnar som lastar 600-700 kg finns från 1000 kg totalvikt.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Herrlin i Bjärnum gör såna nu, prova och ring honom. (vet inte numret)

Han kan säkert ge tips.

Polarn byggde en sån Saab för 2 år sen med luftfjädring och den är skitbra att köra/lasta.

Herrlin vad inblandad.

Vem trodde solstad skulle överleva?

Volvo i vår by har en 850 byggd så.

Läste inte startinlägget...

Saabarna kapas, svetsas in balkar med bultförband bak "hytten" och sen bultas själva trp delen dit.

Balkarna går längs hela tröskeln alltså även inne i kupén.

Trp kan man köpa annars bygger man den med de axlar man vill ha.

Amatörbyggt blir det!

Edited by mickebo
Link to comment
Share on other sites

eller varför inte en LT35?

Den bygger man ju inte själv ;)

Jag gillar solstasaabarna för:

1. Är lite saab frälst

2. låg lasthöjd

3. mer presonbil

Link to comment
Share on other sites

eller varför inte en LT35?

Den bygger man ju inte själv ;)

Jag gillar solstasaabarna för:

1. Är lite saab frälst

2. låg lasthöjd

3. mer presonbil

Och komfort. inte vill man sitta och harva 70 mil i en LT35, definitivt inte i 130-150 km/h

Då är en Saab/Citroen trevligare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Detta tänker jag på flera gånger i veckan, speciellt sen jag fick en 9000 av en släkting. Men det som jag aldrig riktigt kommer fram till är vad man ska sätta dit för bakaxlar(axel?) eller bygga för sort, för att det ska bli så billigt som möjligt. Nån som har några ideer? Jag har aldrig sett en så jag har aldrig kunnat studera så noga.

Link to comment
Share on other sites

köp ett boggi bilsläp eller en gammal boggihusvagn... och ta axlarna...

när robban byggde den första var det ett bilsläp och en gammal saab med mycket rhs profiler imellan...

Link to comment
Share on other sites

Kul att detta kommer upp igen. Jag (eller rättare sagt frugan) har en saab 9000 som börjar bli till åren. Den skull vara ett perfekt objekt att bygga på.

Hitills har det fastnat på just bakaxeln. En fundering jag hade var att ta nån typ av skåpbils bakaxel från en nyare renult eller liknade. Men jag får för mig att dom

är för smala. Det lockar inte heller att slakta en gammal husvagn med allt vad det innebär.

Nä, jag vill hitta en bred och bra bakaxel som klarar lite vikt. Behöver ju inte vara boggie, framför allt när locosten inte väger så mycket.

Link to comment
Share on other sites

köp ett boggi bilsläp eller en gammal boggihusvagn... och ta axlarna...

när robban byggde den första var det ett bilsläp och en gammal saab med mycket rhs profiler imellan...

Har tänkt precis så eller skåpbilsaxel som Micael säger. En dags surfande har gett lite mer saker. Tydligen har vanliga personbilsaxlar använts bla SAAB 900 och Mitsubishi Spacewagon på en del byggen. Men jag tror mer på husvagnsaxlar för de är billiga och de som inte har genomgående torisionsstav går att förlänga(om man får vet jag däremot inte, men det äör ju en fråga för SFRO).

Sen så ser man återigen att kunskapen om regler är allra bäst här, de andra forumen spekuleras det ganska vilt på. Får nog flytta ner locostramen ifrån Norrland och börja bygga igen. Ni är inspirerande. Hoppas ni har upptäckt andra inspirerande tekniksidor som tex 24volt.eu och sidan som heter maskinisten(bygger man ångturbiner är man galnare än en 7a byggare.

Link to comment
Share on other sites

dom sista av robbans bilar...så använde han axeltappen från saab bakaxlar 2 per sida som svetsades fast i egenkonstruerade sving bärarmar dom var glidlagrade.. som sagt om man bara bygger för en 7 a borde en axel från ett enkelaxligt bilsläp räcka.. man får ju tänka på att all vikt som sitter bakom framaxeln skjuts bakåt mot bakaxeln...

robbans bilar registrerades som ett eget fabrikat. ``solstadsaab´´ eller något liknande..

i början svetsades schassiet ihop av Rhs profiler dom senaste skruvades i hop av pressade profiler..

schassiet bestod av grova Rhs profiler som svetsades fast under kupen med början vid framvagnen.. och avslutades i tjocka stålplattor bakom framdörrarna ..eller en bit in i bakdörrarna.. sedan skruvades bakdelen fast i plattorna. plattorna var ca 120*250 mm kanske 15 mm tjocka...om minnet inte sviker mig för mycket..

givetvis utrustades bilarna med en lastavkännande ventil för bromsarna bak...

jag vet om att saab växellådorna inte höll specielt bra...

man försökte med special förstärkta från saab...något bättre.. ja ja allt är möjligt...

det bästa vore om man byggde på en tex skattebrefriad bil och gärna med ``dubbelhytt´´

vad det gäller husvagns axlar, offtast håller axlarna längre än husvagnen.. inte allt för ovanligt med fuktskadade vagnar= billigt...

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

vilken koll du har. Har du varit med och byggt?

Jepp, husvagnsaxlar är billiga på skroten.

Och nja, jag har en Ford Falcon också och den väger nog 1300 eller nåt

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

tja träffade robban flertalet gånger... jag var även där och sökte jobb vid ett tilfälle..

var även i tankarna att bygga en bil för eget bruk..

men då är frågan hur ofta behöver man den..ett fordon till, att underhålla med alla kostnader det innebär.

visst går säkert lätt att hyra ut, men då är det säkert borta när man själv behöver...och åker på att laga titt som tätt.

Link to comment
Share on other sites

tja träffade robban flertalet gånger... jag var även där och sökte jobb vid ett tilfälle..

var även i tankarna att bygga en bil för eget bruk..

men då är frågan hur ofta behöver man den..ett fordon till, att underhålla med alla kostnader det innebär.

visst går säkert lätt att hyra ut, men då är det säkert borta när man själv behöver...och åker på att laga titt som tätt.

Kan man ha för många fordon? Iofs så fick ju regeringen för sig att det ska kosta pengar att ställa på fordon. Det kostar ju en smärre förmögenhet att hyra biltransportbilar, eller har du nåt tips?

Link to comment
Share on other sites

Jag har vid ett par tillfällen sett ett par sådana här SAAB-chassien på KVD-Bilauktioner här i Åkersberga. Prisläge ? har inte funderat över de förns nu när frågan kommit upp här igen. KVD säljer ju för vagnparksägares räkning så det lär säkert dyka upp igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...