Mats W Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Hej! Tar gärna emot tips inför SFRO-2. Tycker jag kollar och dubbelkollar det mesta och inte blir man lugnare för det! Vad brukar man missa så att man får anmärkning? Mats W Quote
Michael Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Bromsbalansen enligt min sfro man. Michael W Quote
therealpinto Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Det finns ju en del tips på vår hemsida tror jag. Se till att hjulinställning är gjord, att du har rätt tryck i däcken, soppa i tanken, att termostaten är fräsch (så att bilen inte kokar...), att bromsrören är klamrade... /Gustaf Quote
Mats W Posted August 26, 2005 Author Posted August 26, 2005 Tack för tipsen. Men vad är rätt däcktryck med tanke på vikten? Jag använder 195/50-15 däck? Sen har jag en allmän fåga rörande bromsbalans. Jag mailade till Mk på ett tidigt stadie av bygget och frågade om bromsreducerings ventiler och vad de rekomenderade. Svaret blev att inte använda någon form av bromsreduceringsventil eftersom Indyn inte behöver någon.Tittar man på vad som ingick i bromsrörssatsen jag köpte från Mk så finns det inget som tyder på att man skall koppla in någon och de har inte heller med reduceringen från Sierran på listan med "donor parts". Rådet från min besiktningsman var att provbromsa på grus för att se om bakbromsarna låser förtidigt. Vad tycker ni och vilken typ av reducering har ni som redan byggt en Indy använt. Mats W Quote
Michael Posted August 26, 2005 Posted August 26, 2005 Min sfro man skruvade ner min justerbara långt innan han fick godtagbara värden på mätaren. Jag hade aldrig någonsin fått igenom min bil utan strypning Mk bygger nog oftast på skivor runt om detta kan vara förklaringen. Däxtryck jag kör med 1kg bak och 1,3 fram men håller på och exprimenterar. Michael W Quote
Mats W Posted September 9, 2005 Author Posted September 9, 2005 Ville bara tacka för tipsen nu på söndag gäller det SFRO-2! håll tummarna! Mats W Quote
svante Posted September 9, 2005 Posted September 9, 2005 Jag satte dit en reduceringsventil för om du har skivor runt om så behövs det.. Jag provade lite utan men vid hård inbromsning så låser bakhjulen lite och det vill man inte.. Gå över alla bultar för det är lätt att missa. Kablar ska vara lindade med eltejp innan SBP Quote
Mats W Posted September 10, 2005 Author Posted September 10, 2005 Har gjort ett försök att lägtga in en bild på min INDY Mats W Quote
Eddy Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Har gjort ett försök att lägtga in en bild på min INDYMats W <{POST_SNAPBACK}> Det gick ju bra :) Var det den här 7:an som gjorde ett eget garagebesök hemma hos oss i Filipstad? Den ser jättefin ut. Är den färdigbesiktigad och klar för gatan? Ska bli kul att få se den nå´n gång. Eddy Quote
heralue Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 Vi håller tummarna !! :thumbsup: se nu till att boka reg.bes och sedan kommer du upp till Uråsa den 25/9 :515: Quote
Tommy Posted September 10, 2005 Posted September 10, 2005 På vår dala7 kör vi utan redusseringsventil med tanke på att det är skivor bak. Funkar kanon! På Mk-indy´n tog vi Sierrans original ventil till trummorna bak. Vet inte än hur det kommer att funka vid SFRO. Quote
Mats W Posted September 11, 2005 Author Posted September 11, 2005 (edited) :) :lol: SFRO-2 KLAR!!!!! SFRO-2 Klar nu väntar reg bes den 19:e YES! Bortsett från ett par retfulla missar som en klammer på bränsleslangen och någon form av isolering för + kontakten på startmotorn så var det bara vevhusventilationen som jag fick bakläxa på. Jag hade bara ett pipercross filter på oljepåfyllningslocket, skulle ha en slang till luftrenaren. Retfulla småfel men lätt åtgärdat. Gissa om jag känner mig lättad. När det gäller bromsarna så fick jag mycket goda värden trots avsaknad av reduceringsventil. 1,05 g i retardationsprovet ett tillräckligt bra värde för att kunna köra på bana enligt min besiktningsman. Jag återkommer med mer dataljer efter Svensk bilprovning sagt sitt! Mats W Edited September 11, 2005 by Mats W Quote
Arrowsmith Posted September 11, 2005 Posted September 11, 2005 :) :lol: SFRO-2 KLAR!!!!!SFRO-2 Klar nu väntar reg bes den 19:e YES! Bortsett från ett par retfulla missar som en klammer på bränsleslangen och någon form av isolering för + kontakten på startmotorn så var det bara vevhusventilationen som jag fick bakläxa på. Jag hade bara ett pipercross filter på oljepåfyllningslocket, skulle ha en slang till luftrenaren. Retfulla småfel men lätt åtgärdat. Gissa om jag känner mig lättad. När det gäller bromsarna så fick jag mycket goda värden trots avsaknad av reduceringsventil. 1,05 g i retardationsprovet ett tillräckligt bra värde för att kunna köra på bana enligt min besiktningsman. Jag återkommer med mer dataljer efter Svensk bilprovning sagt sitt! Mats W <{POST_SNAPBACK}> ' Grattis!! DÅ kommer du till Uråsa och kör sjua den 25:e gissar jag :racesmile: Quote
Mats W Posted September 12, 2005 Author Posted September 12, 2005 Hinner jag bara få plåtarna och allt går som det skall den 19:e vid reg. bes. så visst kommer jag! Mats W Quote
Eddy Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 Hinner jag bara få plåtarna och allt går som det skall den 19:e vid reg. bes.så visst kommer jag! Mats W <{POST_SNAPBACK}> Går det bra vid besiktningen så behöver du ju inte gå och vänta på de ordinarie plåtarna. Vi åkte direkt till "farbror blå" och tog ut ett par preliminära "gula glåtar" och satte på bilen. Sen var det bara att köra :racesmile: . Det gäller naturligtvis att den är inreggad (det ser polisen i sin dator), skattad och försäkrad. :thumbsup: Eddy Quote
heralue Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 I mitt fall var det så att jag fick plåtarna innan bilen var färdiginknackad i datorn !! Quote
Eddy Posted September 12, 2005 Posted September 12, 2005 I mitt fall var det så att jag fick plåtarna innan bilen var färdiginknackad i datorn !! <{POST_SNAPBACK}> :o Man slutar aldrig att förvånas på vad de s.k. myndigheterna har för sig :prop: Eddy Quote
Mats W Posted September 19, 2005 Author Posted September 19, 2005 Går det bra vid besiktningen så behöver du ju inte gå och vänta på de ordinarie plåtarna. Vi åkte direkt till "farbror blå" och tog ut ett par preliminära "gula glåtar" och satte på bilen. Sen var det bara att köra :racesmile: . Det gäller naturligtvis att den är inreggad (det ser polisen i sin dator), skattad och försäkrad. :thumbsup: Eddy <{POST_SNAPBACK}> Vägverket ställer inte på innan jag fått hem registreringsbeviset med tillhörande koder. Tjejen på VV påstod också att polisen bara har rätt att dela ut preliminära plåtar när det handlar om att man förlorat sin ordinarie. Ja jag vet inte myndigheter är som dom är :prop: Hur som helst så gick även registreringsbesiktningen bra och har jag väntat så här länge så får jag väl vänta några dar till Quote
Mats W Posted September 23, 2005 Author Posted September 23, 2005 :( Attans otur när allt är klart så skadar jag knät så Uråsa får nog va för min del. Men jag skall göra mitt bästa för att komma på de träffar som finns inom rimligt avstånd. Körde bilen ett par timmar i går och det mesta känns bra. Visst det är ovant med den direkta syrningen och fartvinden är inte att leka med, måste nog inhandla en hjälm. Skall försöka ta en liten runda med Indyn även om jag har svårt att gå. Ha kul och kör så det ryker på Ursåsa :revs: Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.