Jump to content

Hammarlack på bromsdelar....


Lenny

Recommended Posts

Har renoverat mina trummbromsar i helgen och fick mina bromssköldar riktigt fina... med ett undantag... jag målade dem med Hammarlack... nu när jag tänker efter så kanske inte det var såå smart med tanke på värmen, det kanske blir så varmt att det börjar brinna i hammarlacken.? När jag svetsat på delar som varit hammarlackade så brinner det fort nämligen...

Bör jag slipa ner och måla med annan färg.... :icon_oops:

Åsikter/synpnkter på detta

Link to comment
Share on other sites

Det märker du! ;) :D

Fast frågan är om just bromssköldarna blir sådär vansinnigt varma... Tycker mig ha sett en hel del sådana med vanlig lack på. Har sett lack även på bromstrummor, och där blir den iofs bränd ganska snabbt - men tar eld gör det nog inte i första taget. Vanliga bromsbelägg halkar nog runt som fiskpinnar i teflonpannan långt innan du når temperaturer i närheten av vad du får när du svetsar. :)

Link to comment
Share on other sites

Har målat mina ok till min Audi S2 med slät hammarlack på vinst och förlust. Har än så länge inga problem alls med värmen. Har kört så att det ryker både om skivor och klossar utan problem med färgen. Däremot tål den inte bromsvätskan men den ska ju å andra sidan inte vara på utsidan...

Mvh

Sven

Link to comment
Share on other sites

På min förra bil målade jag bromsoken med hammarlack.

Den kördes rätt ofta väldigt hårt, även i en hemmagjord superstagebana i full storlek.

Efter en tids tuktande så var det bara skit kvar av bromsarna, beläggen var tokslut och skivorna var blåa.

Men oken höll sig fräscha och fina iaf!

Så jag kan rekomendera hammarlack på bromsdelar :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde dummheten att måla mina OK med hammarlack! Som alla vet så är denna lack i viss mån baserad på silikon så det går inte att måla över med någon annan lack! Nu är det ju så att bromsvätska åxå innehåller silikon. Detta resulterade för mig att när jag hade bromsoljeläckage och oljan rann över lacken så löstes den upp. Kanske effektivt som "Bums färgbortagning" för hammarlack :blink:

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag gjorde dummheten att måla mina OK med hammarlack! Som alla vet så är denna lack i viss mån baserad på silikon så det går inte att måla över med någon annan lack! Nu är det ju så att bromsvätska åxå innehåller silikon. Detta resulterade för mig att när jag hade bromsoljeläckage och oljan rann över lacken så löstes den upp. Kanske effektivt som "Bums färgbortagning" för hammarlack :blink:

m  :D  h

Janne

Nja, bromsvätska tenderar att lösa upp det mesta, så det är nog inget specifikt problem för hammarlack. :)

Link to comment
Share on other sites

Bromsvätska är mycket väl känt inom modellhobbyn som ett utmärkt färgborttagningsmedel och de angriper de flesta färgtyper utan att fördärva plast eller metall

Lev väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...