Jump to content

chassi


Ferm

Recommended Posts

Jag undrar hur folk har på enklaste sätt kapat dom stående rören på "nosdelen" som heter LA och LB på BeLo´s ritniingar, det är dom som är monterade snett bakåt/utåt. Orkar inte uppfinna hjulet en gång till när det brukar finnas kanon bra hjälp här på forumet, nån har säkert en bra lösning.

Mvh Mange w

Link to comment
Share on other sites

Har du sett karlstadgrabbarnas ombyggda kakelskärare...helt suveränt :thumbup: Har för mig att det finns en skiss och bild någånstans här på forumet. Sök :D Belo kanske kan berätta en gång till.

Eddy

Link to comment
Share on other sites

En lite enklare variant som jag beskrivit tidigare ,är att köpa den billigaste elkapsågen som du hittar och byta sågklingan mot en smärgelkapskiva ex 180 mm. Se bara till att klingan går att både luta och vrida.

Så började jag, man får kolla bara så inga plastdelar börjar brinna.

Nu har jag köpt en bandsåg för metall, den är helt oslagbar, tyst och ren. men den kostade 6000:-

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte upp vilka vinklar som den hade i längs och bredd ledd, sen börjar man med en bit rör som är aningens för lång typ 5-7cm. Ställ in vinkeln med en smygvinkel för längsled och ritsa på röret sen tar du vinkel nummer två och vrider röret ett kvarts varv ritsa med början där den föregående ritsen slutade vrid ett halft varv och ritsa från första ritsens startpunkt. Till sist gör du med samma vinkel på sista sidan som med första ritsen. Förhoppningsvis ska ändarna på ritsarna sammanfalla i alla hörnorna, sen är det bara att ta slipen och putsa av röret ner till ritsen. När du gjort ena sidan så vänder man på röret. Mät på ritningen och använd pyagoras sats för 3 dimensioner för att få fram avståndet mellan linjerna (dia^2 = x^2 + y^2 + z^2 (där ^är upphöjt till)). Ritsarna på andra änden ska vara parallella med de första på respektive sida.. Jag fick göra om en för den blev för kort... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan också rekommendera bandsåg vid kapning av rören.

nackdelen är att den inte kan kapa vinklar större än 45 grader.

rören La och Lb kapade jag genom att spänna fast dom lutande snett ner med 13.7 grader och kapa med sågen ställd på 27.2 grader.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ytterligare en lösning.

Köp en billig kap avsedd för trä. Min kostade 298:- på Silvan. Svarva en distansring till axeln så att en kapskiva till stål passar. Montera mellanlägg på bordet så att arbetsytan kommer upp några cm (eftersom stålkapskivan är mindre). Klart!

Funkade tillräckligt bra tycker jag. Det gick åt tre kapskivor till hela ramen. Skickar med en bild.

post-4-1123136782.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig att någon hade ett worddocument för rundrör där man klippte ut en mall som man virade runt rören å vipps så hade man en mall att kapa efter... :)

Link to comment
Share on other sites

Vi hade många funderingar runt rörkapning innan vi började.

Det löstes elegant genom att skaffa ett kapstativ till vinkelslipen på Clas Olsson -artikelnr 30-8866 "För maskiner med 180-230 mm skiva" pris:399,00.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma problem (tror jag) e på själva noskonen på ramen och håller på och sliter håret av mig.. Följer boken med undantag för nosen här då jag läste på forumet att det var bättre att ta en 100-110 mm lutning än 76 mm som står i boken så det valde jag.. Men blir tokig på att få ihop det, blir ALLTID för kort i något hörn eller liknande.. Någon som kan förklara för mig hur ni gjorde? gärna med bilder?

Tackar.. Vet inte om jag lånar tråden eller ej, va ju första frågan i tråden men sen blev det ju bara snack om olika vinkelkapar..

Link to comment
Share on other sites

Varför är det bättre med en lutning på 100-110 mm istället för 76 mm som det står i boken? Jag har precis kapat till bitarna för nosen efter mycket klurande, måste jag göra om nu!?`

Mvh Mange w

Link to comment
Share on other sites

Varför är det bättre med en lutning på 100-110 mm istället för 76 mm som det står i boken? Jag har precis kapat till bitarna för nosen efter mycket klurande, måste jag göra om nu!?`

Mvh Mange w

Jag läste detta: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=23&t=999

Jag hoppas att jag "håller" på och gör rätt, försöker noskonen nu nämligen och om jag tänker galet av ovanstående hjälp så skrik till fort så jag slipper göra mer fel :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

http://groups.msn.com/Super7Karlstad finns under Dokument en fil som heter Kapbordsmall.zip. Den innehåller en Excelfil med en beskrivning hur vinklarna tas fram i Mekjuntans kap. Orsaken till att vi monterat kapens vertikala rörelse på två kakelskärare är för att kunna skära riktigt långa snitt (egentligen bara 2 st per ram)

Principen för vinkelmätningen fungerar naturligtvis oavsett kapmetod.

Observera att Excelfilen innehåller tre flikar, den första med förklaringar och möjlighet att välja kapbordets storlek, den andra och tredje med mått för alla vinklar mellan 0-45 resp. 45-90 grader.

De rör som måste kapas snett i två dimensioner har vi vridit i längsled genom att lägga dem på träkilar kapade i rätt vinklar och sedan ta andra vinkeln på kapbordet. Vinklar för vridning etc finns utsatta i ritningarna på locostsweden.se.

Som någon nämnde kan en pappmall som linas runt röret användas vid manuell kapning. Jag har bestämt för mig att leto lagt ut sådana på forumet, fast det möjligen var till McSorley!?!

Lycka till!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...