Jump to content

Fram o Bakaxel delar


ake
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu grublat och letat efter info angående Unibolts, Askubal eller Rodobal... Ja vad ska det nu kallas?

Jag ska ha det för delad bakaxel och då vet jag inte hur många Kn ska dom vara för att vara god kända samt vilken dimision.

Räcker det med M16 som håller 64Kn eller kan man ta klenare?

Vad använder ni och var kan man köpa dessa billigt?

För fram vagnen har jag tänkt nylon bussningar och då undrar jag igen om man kan köpa dessa färdiga med inner rör eller svarva själv? Eller förslag.

Vad är det för krav för bultarna för infästning av a-ramarna för det ska väl vara någon krav?

Men det bör väl räcka med M12 8.8 bult för bilen är lätt

Link to comment
Share on other sites

jag vet inte svaren på dina frågor, men jag vet att det varit uppe innan så sök lite på forumet...

SÖK hittar du längst upp till höger, men tänk på att kolla så det är inställt på att söka på hela forumet och alla dagar.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har nu hittat följand som svar på minna frågor.

Jag hittar inte vad som är kravet i länkarmarna, bara att M10 ska räcka och rekommenderar M12.

Fast M8 12,9 håller ungef samma som M12 8,8

på internett

länkhuvud

M16 är ett minimum innom rakt fram åka på gatan och på banan M20. M16 min 50Kn.

M12 ska klara 40Kn 1700Kg

Men jag blir inte klokare för det för våra bilar väger inte över 1000Kg och vi kör inte i teräng 100Km\h

Men då hittar jag att man ska köpa underhållsfria länkhuvud för det är ett gummi ring i dom, men smakar det så kostar det också (SKF SAKB)

Men men jag ska jaga vidare och om nu något är helt fel som jag har skrivit så får ni säga till.

Link to comment
Share on other sites

"A word to the wise"

Jag köpte uniballs M12 från Snowball Racing (Nyköping), som jag har haft i min bakvagn. De har gått ca. 150 mil och är redan glappa! Så om du skall använda uniballs, så köp bra kvalitet.

Och som alltid: bra kvalitet kostar. :(

Som kuriosa så tog jag mig en ordentlig titt på Tiga´n (sportvagn) de har på gelleråsen. I bakvagnen på den sitter det uniballs M8 och M10. Seriös racing!

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en som har plast material och fick fram att PA6 ska vara bätre än PE HD1000 för bussningar.

PA6 är nylon och 32mm axel kostar ca 100kr/metern + moms :thumbup:

Jag tackar för infot och nu ska jag kolla efter uniballs som är minst 12mm, kanske 14 för 16 känns lite onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma SKF SAKB som du skriver om, valet föll på dom efter att jag läst på Rejsa att de skulle hålla bra, att det är en gummiring i dom visste jag inte men det låter ju vettigt. Jag har inte kommit ut på vägarna än så jag kan inte ge nåt omdömme.

Allt Gott

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Jag har forskat i länkhuvuden med hjälp av SKF's återförsäljare för ett tag sedan.........

SA länkhuvudet har en högre (28500) statisk bärighet än SAKB (21200).

SA har en komposit lagring till skillnad mot SAKB som har polyamid +PTFE lagring.

SAKAC har sinterbrons lagring(20000).

Varken SA eller SAKB är dock glappfria från början utan har ett visst lagerspel inbyggt.

Här kommer skillnaden in...

Länkhuvuden som används på ställen där dom kommer utsättas för stötbelastningar

(som t.ex. i en hjulupphängning) rekommenderas vara av sinterbronstyp. Detta för att teflon-lagrings-ytan

kommer riskeras att bankas ut i och med att de inte är glappfria från början .

Teflon ytan skulle då vara betydligt mjukare än sinterbronsen alltså.

Vad vi nu talar om för livslängd har jag inte en aning om, och det inbyggda glappet, det är ju glapp

enligt SKF's mått och då pratar vi ju ironiska mått enligt de flestas skala....

Vem av oss som valt rätt sort kommer då att visa sej i längden beroende på länkhuvudets livslängd....

Det kommer ju då vara beroende på stötbelastningarna i hjulupphängningen på våra olika bilar helt enkelt.

Tilläggas bör dock att SKF har speciella glappfria länkhuvuden som är avsedda för flygindustrin.

De är dock inte billiga har jag blivit lovad på hedersord.......jag frågade då inte mer om dom.....

Glappfria länkhuvuden från andra än SKF t.ex. "rodobal" "aurora" är kanske det allra bästa alternativet.

problemet är då den grymma prisbilden båda dessa tillverkare har smidda länkhuvuden som är totalt glappfria.

Rodobal's MTE serie är "äckel-dyra" och finns i mm storlekar till skillnad från aurora som bara finns i tum storlekar. Dom har dock en mer human serie som heter SE och duger väl till våra lätta bilar.

rodobal används i motorsammanhang av banracingstall (MTE) och alla WRC bilar och flygplan typ....

Aurora sitter i alla amerikanska motsvarigheter och nascar bilarna samt då flygplan....

Glappfritt känns idag som överkurs för mej.....och min plånbok......

Själv har jag SKF länkhuvud i min bil men satsar i framtiden på Rodobal eftersom jag har bra källa för inköp

på dom numera och kan fixa till rätt pris. :thumbup: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith!

Vad kostar Rodobal RM 14.12-MTEx1,5 ?

svante!

Ja M14x1,5 eller M14x1,25 är inte så vanlig som M16x2 som är vanlig standard men har använt det på vissa maskiner.

Som sakt så fins det olika stigningar också men vanligaste är M6x1 M8x1,25 M10x1,5 M12x1,75 M12x2 M20x2,5 men på bilar så hittar man ofta även fin gänger så som M10x1,25 som är lite jobbigt.

Jag har hittat en länkhuvud från Rodobal som har M14x1,5 med 12mm hål istället för 14mm och det skulle passa för det jag har byggt.

Jag tackar för alla svar

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith!

Vad kostar Rodobal RM 14.12-MTEx1,5

Känner du att du värkligen vill ha MTE så ska jag kolla...

desutom har du valt en udda dimension med 12 hål och 14 gänga....

men visst jag kan se efter men dendär blir DYYYYR !

Link to comment
Share on other sites

Arrowsmith

Och hur mycket kostar dessa om det är dyrt för jag har inga priser?

Lite trist att de inte kan ha prislista så man kan se direkt

Bengt Norell

Vad kostade SKF SAKB och vilken storlek var det?

Jag ska försöka hinna ringa runt lite för priser.

Link to comment
Share on other sites

Wiberger

Har köpt mina här!... betydligt billigare än skf och dom känns bättre än skf!

Edit: jag kör med "GASW" den underhållsfria modellen.

Jag har handlat av wiberger till jobbet (jag är inköpare av alla reservdelar till en större industri)

och de jag fått därifrån av fabrikatet "FLURO" är jag INTE nöjd med .

Min erfarenhet är att dom jämfört med SKF är totalt underlägsna.

Nu beror det ju självklart på applikationen dom används i, men jag har svårt att

rekomendera dom efter de erfarenheter vi har av dom inom industrin där jag jobbar...

Ni som använder FLURO kan väl kontra detta inlägget med era egna erfarenheter så man

får höra hur dom funkar för er i en sjua.

Ni som använder FLURO idag kan jag tipsa om att deras länkhuvud med smörjkoppar på borde vara vågat

att använda i en hjulupphängning för dom sliter man av vid smörjkoppshålet ganska ofta

i maskinerna på mitt jobb iallafall så de är bannlysta där numera.. Bara ett tips...

Link to comment
Share on other sites

En undran nu när vi ändå är inne på länkhuvud:

På Mickes bild ser det ut som det bara är länkhuvud i den ena änden, hur gör man då när man ska justera längden?

Eller man gör kanske inga justeringar här utan man ställer in en längd, sätter dit dom och låter det vara så?

Det måste väl oxå bli så att det minsta man kan justera är ett halvt varv på länkhuvudet?

Eller är det inte för justeringens skull man använder länkhuvud!?

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

På Mickes bild ser det ut som det bara är länkhuvud i den ena änden, hur gör man då när man ska justera längden?

Det är rätt, jag har bara länkhuvud i framkanten, bak i axeln sitter det bussning.

Detta är p.g.a att jag tror att okomfort och oljud skall uppkomma i mindre omfattning.

När jag justerar så får jag helt enkelt lossa den horisontella skruven fram (inga problem)

Dessutom är det ju så att skall man ha uniballs för enkel justering så måste man använda både höger och vänstergängat !!

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag jobbar på Volvo Lastvagnars Hållfasthetslaboratorium(Många bokstäver!) med underhåll av hydraulik och provriggar.Vi har gått från smörjlager till smörjfria.

Men de smorda lagren har en väldig bra hållbarhet om man bara smörjer regelbundet.

I vår verksamhet ca. 3 gånger så lång som mot smörjfria.

Vi bytte pga. att fett tillsammans med fretting(material som skavs av från provobjekt) blir en äcklig massa som är omöjlig att få bort.

I en locost så kommer man åt att fetta lagren lätt,och sålunda trycka ut smuts som vill in.

I nästa bygge skall jag ha M14 smörjlager runt om.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...