Jump to content

Bygga Snabb seven


Tobbe

Recommended Posts

Hallåj alla lyckliga Seven ägare =)

För några månader sedan började jag spana åt att bygga en egen bil.. sen har intresset stidig exponentiellt.

Det jag vill bygga är en *Riktigt* Snabb och busig/sjuk super seven.

Den ska utan problem hänga av(Rakt fram) min 3000gt med över 500hk i motorn.

Så frågan är då, vad ska man sattsa på för delar?

Kraven är: Billigt trim och låg kostnad, mycket effekt, man ska själv få plats i bilen OCH den ska gå genom besiktningen. Den ska kunna vara gatlegal "ibland" (byta motor, eller skruva bort turbos osv är inga prob)

Jag tror att en vässad B23 eller B20 skulle passa bra in på kraven..

Får motor med turbo och vxl låda plats utan problem här?

Vilket chassie ska man välja, hur bred osv, och vart får man tag på det?

Hoppas på lite svar som kan peka mig i rätt riktning.. är det någon som har en B20 eller B23a, gärna med turbo i sin seven. Så berätta gärna lite om problem som kan uppstå under byggets gång =) och projekt bilder är ju guld värt =)

Nu är det dags att förbereda mitsubishin för Japmeet på mantorp på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är en motorcykelmotor du ska titta efter om det är prestanda du är ute efter.

Ta dig tid och provkör så många olika sjuor som möjligt innan du bestämmer dig för att bilda dig en egen uppfattning.

Edited by Mrlynx
Link to comment
Share on other sites

jadu vi kan ju börja med att räkna lite på vikt efekt förholanden. din nuvarande bil har över 500 hk och väger uppåt 1800kg men efter som du kanske lättat något räknar vi på 600 hk. 1800/600=3 kg/hk

om du vill ha ett bätre förholande i den 7 du ska bygga så tar vi en vikt på 700kg (går ju att bygga en på under 600kg om man vill) 700/3=233hk

jag skulle ju i detta fall bygt en lätt bil tex jonas mk indy här på forumet väger väll 620 har jag för mig förser du sen denna bil med en 1.8 liters turbo från tex audi på 150 hk så kan man lätt trimma den till 250 hk eller mer. sen är det ju bara att du besiktar den med orginalturbo och mjukvara vid besiktning och byta när du kommer hem.

anars har ju även nissan 200sx en fin 1.8 liters turbo som det fins gott om trim kitt till men då får man nog vikta upp bilen lite till regbesiktningen då den har 169 hk orginal.

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har haft en 7a med volvo motor ca230hk nu har jag en med mc motor 170hk.Och min nu varande bil är både snabbare och fram förallt mycket roligare att köra.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänka också på det, när jag läste detta för första gången... bygg bilen så lite och lätt som möjligt, så att det fortfarande ser okej ut i proportionerna, släng sedan in en mc-motor typ r1'a eller hayabusa... då kommer du att få en skitrolig bil att köra samt att den är snabb som fan... alla vet ju hur sköna mc-motorer är, dom har ett redigt register... får du då ett chassi som inte väger speciellt många 100 kg så kommer bilen att sticka iväg med en gång!!

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag en DD7, en ram som väldigt mycket är lik en bokram, storleksmässigt.

Kör med B23+M47+1031 Ganska mycket en 240-drivlina.

Bilen väger ca 600 kg (720 med mig och lite packning, själv väger jag 100+)

En B23/B230 med turbo är inget problem att plocka ut 300-500 hkr ur, problemet blir när man skall hitta fäste.

Bygger man med en lite roligare motor så går det att få ner vikten en hel del.

Skall du däremot svänga med bilen, så är det lite andra saker som räknas.

Link to comment
Share on other sites

jaa, ska lägga till nu efter jag läst diravis inlägg att jag själv håller på att bygga en med en sierra motor... denna motor har inte mer än 100 hästar, för min del som mest kommer att svänga så känns det som om detta räcker en bra bit... speciellt på en bil som inte väger speciellt mycket... sen kan man alltid turbokonvertera... det är inte så svårt...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har provat lite nattliga aktiviteter med min Dala7 och om du vill hänga av en 3000Gt med 500hk tror jag inte du behöver så stor motor, problemet är att hitta fäste, jag har ca 230+hk i min problemet är att jag inte får fäste.

Senariot som uppstår vid en raktfram körning är att det bara spinner på ettan sen på tvåan och mot slutet av tvåan och trean böjar du hämta igen och köra om :wohow: om allt går som det ska.

Ett annat problem med en 7 som jag känner är att de har rätt begrännsat område, för raktframkörning så är de tyvärr inte så snabba, 201 meter för kort för att hitta fäste, 402meter lite halvläskigt mot slutet då farten börjar närma sig 200kmh.

På vanliga vägar där hastigheten pendlar mellan 50kmh och 200kmh är man kung, då går det tom att dänga av en hyfsat snabb MC, :wohow: det tråkiga uppstår när hastigheten överstiger 200kmh, har själv aldrig vågat prova att dra mer med 7an och då blir man frånåkt av din 3000gt :blink:

Så till en busig gatbil kanske man skall väljanågot annat tex, en ultima :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren! värt guld!

Har tänkt på en hojj motor...

Men har fått för mig att det blir dyrare med delarna som behövs runt om?.. speciellt om man ska få ut minst 300? Rätta mig gärna!.. blir det billigare Per Häst (med vikten inräknad som prestanda sänkande för en alternativ motor tex b23), så är det ju mc motor som gäller.

hittade dala7.se lutar lite åt det hållet.

Hur är det med V8a då.. blir bilen skum att köra pga vikten kanske?

Att hitta fäste.. hehe ja det kan vara lurigt =) men behövs det så får man väll byta till nå grymma däck.

Link to comment
Share on other sites

en v8'a är så jäkla stor, så det blir svårt att få plats med den under huven utan att det ser konstigt ut... dock har rover gjort en v8'a som är ganska liten, men den har jag fått för mig är svår att få tag på här i sverige...

en mc-motor kan du hitta för några tusen... jag hittade en r1-motor med tillhörande elsystem, växellåda och kyl för 7000:-... det är väldigt billigt, om du jämför med vad du får för stor och stark motor för det priset...

Link to comment
Share on other sites

en v8'a är så jäkla stor, så det blir svårt att få plats med den under huven utan att det ser konstigt ut... dock har rover gjort en v8'a som är ganska liten, men den har jag fått för mig är svår att få tag på här i sverige...

en mc-motor kan du hitta för några tusen... jag hittade en r1-motor med tillhörande elsystem, växellåda och kyl för 7000:-... det är väldigt billigt, om du jämför med vad du får för stor och stark motor för det priset...

Inte så ovanlig.

Men kanske lite stor?

http://www.blocket.se/view/5464889.htm?cal...&l=0&c=1&city=0

Link to comment
Share on other sites

okej, den va kanske inte så ovanlig... kanske bara något jag har fått för mig...

lite offtopic men, kolla in denna hemmabyggda motorcykel.. den har ovannämnda v8 inbakad... astuff...

Link to comment
Share on other sites

Nyss hemkommen från mantorp/japmeet, dit kom en ESTerfield, va de nu e.. nr 014 om ja läste rätt.

DEN hade en V8a =) med automat också tror jag.. benutrymme fanns det inte gott om.

Hur är det att komma iväg i starten med en R1 motor?.. klarar den av att komma iväg snabbt från stillastående.. tänker på att det är en så högvarvig motor.. och det kanske inte finns så mkt vrid i början.

Övriga delar man behöver för att få till det med en MC motor, blir det dyrare?.. tex kardan och diffklumpen?

Link to comment
Share on other sites

finns det någon lista med snabba 7or som kört 402m och vad dom har för motor/effekt?

läste denna tråd: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=2&t=2656

där arrowsmith skriver om sin motor och postar en bild med prestandan..

det är ungefär en sån motor jag lutar åt...

Postar hans graf:

13052.jpg

Ni som hänger här på forumet vet säkert allt om varandras bilar.. så jag frågar här =)

Vad är det som gör att den bilen inte är snabbare 100 och uppåt, är det fäste eller effekt?

Hur mkt effekt kan det röra sig om i den?.. runt 200hk?

Här är iaf bilen som ska smiskas: http://www.du.se/~d99twi/mp/3000gt.mpg

(lite mörkt, man får dra på kontrast å ljus en "smula" ;) enligt loggarna från AEM:en så säger den 80-120 på 1.85 sek och 0-200 på 11.5 med denna fjolliga start)

Tackar Stort för all respons jag får! (säkert fler än mig som är intresserade av att bygga en löjligt snabb 7a)

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som gör att den bilen inte är snabbare 100 och uppåt, är det fäste eller effekt?

Hur mkt effekt kan det röra sig om i den?.. runt 200hk?

När väl bilen är i rullning och passerat ca 50 så finns det iallafall lite mer fäste i de usla

toyo proxes som sitter på nu.. så om den är för slö i axxet över 100 kan man inte skylla på

däcken.

Det är iofs. inte många som lider av brist på fäste vid axx över 100km/h och uppåt

i en sjua som jag känner till iallafall....

Om "passing" 100-140 km/h på 4.1 önskas gå fortare så går det helt sonika att

höja laddtrycket från dåvarande 0,65 Bar för att få lite mer hästar.....

Effekten i bilen är inget som jag skriker högt om eftersom det finns allt för mycket

siffermissbrukare som redan florerar på alla forum på nätet och skryter vitt o brett

om sina bilar. Det behövs helt enkelt inte fler sådana.........

Jag kan bara säga att det varierar från dag till dag just nu under tiden jag provar

olika mappar mm.... men då var det inte några 200 iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att aerodynamiken börjar spela roll efter 100 km/h, jag tror att man måste ha en jävulsk motor för att pressa fram bra tider på 0-200 med en seven.

H borken

Link to comment
Share on other sites

En seven är inte byggd för att köras rattlåsracing... då finns det bättre alternativ.

Bilen är som gjuten på en smal slingrig väg, där räcker det med 100hk för att hänga av en vass mc.

Link to comment
Share on other sites

arrowsmith: bra, det var det svaret jag hade hoppats på.

lite avis på dig som har ett färdigt koncept där du kan sitta och testa =)

borken: jo det stämmer väldigt bra. strax efter 100 har en caterham lika mkt förluster i vxl lådan som luftmotstånd vid 150 luftmotståndet dubbelt så effektkrävande som vxl lådans förlust.. vid 175 är det 3.5 * vxl lådan, och det är då ungefär 70kw som går till det.

svante: min är inte byggd ännu, men vi får väll se.

Tackar för dom konstruktiva svaren!

// Tobias

Link to comment
Share on other sites

En seven är inte byggd för att köras rattlåsracing... då finns det bättre alternativ.

Bilen är som gjuten på en smal slingrig väg, där räcker det med 100hk för att hänga av en vass mc.

Håller med om att det är roligare med krokig väg.

MEN skall man bygga raktframmbil, så ser jag få som är lika bra utgångslläge som en seven.

Det ställer lite andra krav än på en bil som skall svänga, så den blir inte riktigt likadan, men å andra sidan så tycker jag det verkar som om de flästa här på forumet bygger bilar även för rattlåsracing.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
trevligt....

vad har du kommit fram till för kombination nu då?

Yepp.

Det blir volvo motor och rakskuret, i en ordentligt förstärkt ram.

Kompisen däremot har precis köpt en fiat 600, som det ska sitta en hoj motor med överladdning i.

vi får se vem som blir snabbast =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Yepp.

Det blir volvo motor och rakskuret, i en ordentligt förstärkt ram.

Kompisen däremot har precis köpt en fiat 600, som det ska sitta en hoj motor med överladdning i.

vi får se vem som blir snabbast =)

Fiaten ska bli skoj att se! :D

Jag skulle vilja föreslå snaabel-motor för den som vill locka fram många pållar.

T16 har ett cylinderhuvud som i original andas ganska fritt och bottendelen är synnerligen tålig.

Dessutom väger en snaabel-motor (även långmotor) lite mindre än vovlo-snurror.

Har en OG900 som vi plockar fram ca 250 kusar ur och det är på delar som är helt original bortsett från en trim50L (ganska radikal historia som vaknar först över 3500 rpm) och andra spridare samt annan motorstyrning. Den har 2.3 sugis cylinderhuvud kom jag precis på. Har överlevt ca 6 timmar plågande på Kinnekulle i rätt hårdhänt stil med många varv då vi saknar varvspärr (7000+).

Bottendelen har för övrigt gått 36.000.

När det gäller högre farter borde det inte vara så svårt att lösa.

En front för lite downforce är relativt enkel att konstrueara.

Det blir svårt först när man ska börja göra något som har minimalt med drag OCh mycket downforce.

Men att göra ngt som är radikal bättre än en seven utan några som helst aerodynamiska hjälpmedel är ganska enkelt.

Är själv inne på att fila till ett aerodynamisk paket till mitt bygge när man kommit såpass.

Än så länge så samlar man ju pinaler att använda i bygget. :)

Frå väl passa på att även slå ett slag för att SPRIT & BILKÖRNING faktiskt hänger ihop.

E85 ger ju bra möjligheter till lite "gratis" pulver. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fiaten ska bli skoj att se! :D

Jag skulle vilja föreslå snaabel-motor för den som vill locka fram många pållar.

T16 har ett cylinderhuvud som i original andas ganska fritt och bottendelen är synnerligen tålig.

Dessutom väger en snaabel-motor (även långmotor) lite mindre än vovlo-snurror.

Har en OG900 som vi plockar fram ca 250 kusar ur och det är på delar som är helt original bortsett från en trim50L (ganska radikal historia som vaknar först över 3500 rpm) och andra spridare samt annan motorstyrning. Den har 2.3 sugis cylinderhuvud kom jag precis på. Har överlevt ca 6 timmar plågande på Kinnekulle i rätt hårdhänt stil med många varv då vi saknar varvspärr (7000+).

Bottendelen har för övrigt gått 36.000.

När det gäller högre farter borde det inte vara så svårt att lösa.

En front för lite downforce är relativt enkel att konstrueara.

Det blir svårt först när man ska börja göra något som har minimalt med drag OCh mycket downforce.

Men att göra ngt som är radikal bättre än en seven utan några som helst aerodynamiska hjälpmedel är ganska enkelt.

Är själv inne på att fila till ett aerodynamisk paket till mitt bygge när man kommit såpass.

Än så länge så samlar man ju pinaler att använda i bygget. :)

Frå väl passa på att även slå ett slag för att SPRIT & BILKÖRNING faktiskt hänger ihop.

E85 ger ju bra möjligheter till lite "gratis" pulver. :D

Haha ja.. fiaten börjar se rolig ut, det sitter en suzuki gsxr 1000 monterad i baksätet nu =)

Mm saab motorerna flåsar på bra dom med.

Men har redan 2st volvo motorer, 1st som jag ska använda. har en såndär snurra påväg till mig, en stor t3/t04, 57mm inlopp + en passande topp.

Hehe 36.000 mil och plågas vidare =)..

Låter bra de där med aerodynamiken, lyckas jag inte kommer det iaf finnas mer plats åt bagage å andra stora saker som inte får plats precis bredvid motorn =)

Klart du ska bygga en kaross!

Äntligen har vi fått en E85 station i den här lilla hålan också!

Jorå sprit är jag allt för :) kör det i min 3000gt med väldigt bra resultat. från 80-120km/h på 1.8 sek med bensin jämfört med 1,66 sek på etanol.

Link to comment
Share on other sites

Haha ja.. fiaten börjar se rolig ut, det sitter en suzuki gsxr 1000 monterad i baksätet nu =)

Mm saab motorerna flåsar på bra dom med.

Men har redan 2st volvo motorer, 1st som jag ska använda. har en såndär snurra påväg till mig, en stor t3/t04, 57mm inlopp + en passande topp.

Hehe 36.000 mil och plågas vidare =)..

Låter bra de där med aerodynamiken, lyckas jag inte kommer det iaf finnas mer plats åt bagage å andra stora saker som inte får plats precis bredvid motorn =)

Klart du ska bygga en kaross!

Äntligen har vi fått en E85 station i den här lilla hålan också!

Jorå sprit är jag allt för :) kör det i min 3000gt med väldigt bra resultat. från 80-120km/h på 1.8 sek med bensin jämfört med 1,66 sek på etanol.

Med såpass med pulver i en 600 så får man nog inte ha för mycket fästa.. annars krävs väl wheelie-bars.. *S*

E85 e kalas på många sätt.

Inte bara att det med bara högre bränsleflöde går att på en turbo-maskin med befintliga delar lura ut ca 30% mer pållar och ännu mer vrid. Man behöver ju inte ha så däligt samvete för att man har blyfot heller för den delen.

Link to comment
Share on other sites

Med såpass med pulver i en 600 så får man nog inte ha för mycket fästa.. annars krävs väl wheelie-bars.. *S*

E85 e kalas på många sätt.

Inte bara att det med bara högre bränsleflöde går att på en turbo-maskin med befintliga delar lura ut ca 30% mer pållar och ännu mer vrid. Man behöver ju inte ha så däligt samvete för att man har blyfot heller för den delen.

Hmm undrar vad jag gör för fel som inte får ut mer än ca 7% effektökning med etanolen, ca 1.4 bar.

stor scania ic, dubbla td04hl-16T.. 6st 720cc spridare...

Link to comment
Share on other sites

Hmm undrar vad jag gör för fel som inte får ut mer än ca 7% effektökning med etanolen, ca 1.4 bar.

stor scania ic, dubbla td04hl-16T.. 6st 720cc spridare...

:thumbup: :)

låter rimligt utan andra ingrepp

Link to comment
Share on other sites

Hmm undrar vad jag gör för fel som inte får ut mer än ca 7% effektökning med etanolen, ca 1.4 bar.

stor scania ic, dubbla td04hl-16T.. 6st 720cc spridare...

Tändkurvan kanske?

Eller att bränslesytemet bottnar ur?

Kanske bränsle/luft-blandningen i cylindrarna blir såpass tät att den inte vill antända till 100%..

Kan det vara en lite för "het" avgaskam?

Etanolen brinner ju lite långsammare...

Plockar du ut effekten vid höga varv?

Ska ju kanske påpeka att det handlar om 30% i motorer som från början inte är så särskilt hårt trimmade.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tändkurvan kanske?

Eller att bränslesytemet bottnar ur?

Kanske bränsle/luft-blandningen i cylindrarna blir såpass tät att den inte vill antända till 100%..

Kan det vara en lite för "het" avgaskam?

Etanolen brinner ju lite långsammare...

Plockar du ut effekten vid höga varv?

Ska ju kanske påpeka att det handlar om 30% i motorer som från början inte är så särskilt hårt trimmade.

Tändkurva: kan vara det lite lite.. men tror den ligger hyffsat bra.

Bränsle bottnar: bredbandslambdan visar runt afr 11.x på bakre cyl raden. men jag har inte kolla på alla cyl.

Misständning: KAN det nog vara.. kör org tändsystem helt. lite ihoppknackade ngk stift

kammar: är org

effekt topp: ca 6400, max vrid ca 4500. samma som på bensin, borde det ligga vid högre eller lägre varv?

Är det ett känt fenomen att det blir svårtänt med etanol och högt cylindertryck?

Alltså, mer svårtänt än med vanlig bensin?

ca 190hk/liter med etanol.

ca 177hk/liter med bensin.

lite bilder:

P1010028.jpg

Har inte gjort så mycket ännu, mest skaffat delar. Igår beställdes PU-rör =)

P1010119.jpg

P1220040.jpg

Fiat gsx-r... eller nå sånt. kompisens

P1010121.jpg

Bilen jag börjat prioritera lite mer nu för att det är trots allt denna som kommer få rulla i sommar.

Link to comment
Share on other sites

Tändkurva: kan vara det lite lite.. men tror den ligger hyffsat bra.

Bränsle bottnar: bredbandslambdan visar runt afr 11.x på bakre cyl raden. men jag har inte kolla på alla cyl.

Misständning: KAN det nog vara.. kör org tändsystem helt. lite ihoppknackade ngk stift

kammar: är org

effekt topp: ca 6400, max vrid ca 4500. samma som på bensin, borde det ligga vid högre eller lägre varv?

Är det ett känt fenomen att det blir svårtänt med etanol och högt cylindertryck?

Alltså, mer svårtänt än med vanlig bensin?

ca 190hk/liter med etanol.

ca 177hk/liter med bensin.

Tändkurvan kan ju vara betydligt mer aggressiv på E85 eftersom bränslet brinner långsammare och har högre oktantal. På en sugis kan man ha så mycket som 10° tidigare tändning! Kan vara lönsamt att labba med.

Maxeffekt borde komma betydligt tidigare än på bensin.

Högt lambda tyder på att du borde skaffa en större pump tycker jag.. för problemet dyker väl bara upp vid höga varv och fullt öppet? Kollat bränsletrycket?

Kammarna är nog inget problem om det är original.. relativt högt effekt-uttag dock..

Och ja; etanolen kan vara ngt mer svårflörtat.. har inga vetenskaploiga belägg för min åsikt dock.. bara en känsla.

Att effekt och vrid kommer när de gör och att du har högt lambda tyder på att den går magert.

Ett lambda under 1.0 är nog bra.. :D

Tror detta är problemet... har själv fått bäst resultat runt 0.96.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Tändkurvan kan ju vara betydligt mer aggressiv på E85 eftersom bränslet brinner långsammare och har högre oktantal. På en sugis kan man ha så mycket som 10° tidigare tändning! Kan vara lönsamt att labba med.

Maxeffekt borde komma betydligt tidigare än på bensin.

Högt lambda tyder på att du borde skaffa en större pump tycker jag.. för problemet dyker väl bara upp vid höga varv och fullt öppet? Kollat bränsletrycket?

Kammarna är nog inget problem om det är original.. relativt högt effekt-uttag dock..

Och ja; etanolen kan vara ngt mer svårflörtat.. har inga vetenskaploiga belägg för min åsikt dock.. bara en känsla.

Att effekt och vrid kommer när de gör och att du har högt lambda tyder på att den går magert.

Ett lambda under 1.0 är nog bra.. :D

Tror detta är problemet... har själv fått bäst resultat runt 0.96.

Nu läste du fel.. jag skrev AFR 11.x inte lambda 1.1, inte samma sak =)

..jo jag har ju mappat bilen för etanol..

Link to comment
Share on other sites

Nu läste du fel.. jag skrev AFR 11.x inte lambda 1.1, inte samma sak =)

..jo jag har ju mappat bilen för etanol..

Nu ser jag.. vad motsvarar det i lambda-värde då?

Och vid vilken last har du mätt?

Mappat?

Det antog jag att du gjort... men det kan ju vara så att när varvtalet stiger och spridarna är stända kanske bara 20% av tiden så kanske pumpen inte klarar att hålla trycket uppe i fuel-railen.

Och du anger 720cc.. men vid vilket tryck?

Vad för duty-cycle har du på spridarna?

Link to comment
Share on other sites

Nu ser jag.. vad motsvarar det i lambda-värde då?

Och vid vilken last har du mätt?

Mappat?

Det antog jag att du gjort... men det kan ju vara så att när varvtalet stiger och spridarna är stända kanske bara 20% av tiden så kanske pumpen inte klarar att hålla trycket uppe i fuel-railen.

Och du anger 720cc.. men vid vilket tryck?

Vad för duty-cycle har du på spridarna?

lambda vs afr:

afr = lambda * 14.7, det är nästan alltid det står AFR på bredbandslambdor.

När man mappar och loggar mäter man ju alla laster.

Har inte haft några problem att gå ner på afr under 10(ca lambda 0.7), så nog går det att pytsa i mer soppa. tror inte begränsningen ligger där.

kan tänka mig att man tjänar mer om man från början suger in ganska varm luft, men scania icn kyler bra.

Link to comment
Share on other sites

Mm precis, i den där tabellen ser man ju vilket förhållande man ungefär skall ha.

Nu vill jag bara förtydliga att när jag säger afr 11 på etanol så menar jag det inte =)

då måste man skala om bredbandslambdan vilket inte jag kan göra på min, men de fina är att man istället för att skala om den och sikta på afr 7 eller nå sånt på etanol.. kan man behålla bensinskalan och sikta på afr 11 =)

kan inte förklara på ett bättre sätt..

ni som behöver en bättre förklaring får vända sig till etanol.nu

Link to comment
Share on other sites

Här har ni AFR (air/fuel ratio) på olika bränslen.

Notera den stora skillnaden mellan bensin och etanol för att nå lambda 1.0

Det är ju ganska mycket hjälp om man kan byta mjukvara i bredbandslambdan innan mappning

med etanol om lambdan är konfigurerad till bensin.

45855.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här har ni AFR (air/fuel ratio) på olika bränslen.

Notera den stora skillnaden mellan bensin och etanol för att nå lambda 1.0

Det är ju ganska mycket hjälp om man kan byta mjukvara i bredbandslambdan innan mappning

med etanol om lambdan är konfigurerad till bensin.

45855.jpg

Ojoj.. kolla mitt inlägg.. jag svarade på arrowsmiths inlägg redan innan han skrivit det ;)

Men nu kom på jag på en bättre förklaring.

Bredbandslamdan mäter ju LAMBDA (oavsett bränsle), sen visar den AFR För Bensin.

Så om man glider runt på AFR 11.0 med etanol och en vanlig bredbandslambda (som visar för bensin), så har man egentligen AFR 6.8 på etanol =)

Det märkts tydligt när man första gången hällt i etanol och gör en snabb justeringen av mappen från bensin--> etanol, och ökar på alla celler med ca 30%. Med bara etanol utan justering (eller aut lambda reglering) visar den ca afr 19.x sen när man ökar på ca 30% lägger den sig runt 14 =)

Link to comment
Share on other sites

Ojoj.. kolla mitt inlägg.. jag svarade på arrowsmiths inlägg redan innan han skrivit det ;)

Men nu kom på jag på en bättre förklaring.

Bredbandslamdan mäter ju LAMBDA (oavsett bränsle), sen visar den AFR För Bensin.

Så om man glider runt på AFR 11.0 med etanol och en vanlig bredbandslambda (som visar för bensin), så har man egentligen AFR 6.8 på etanol =)

Det märkts tydligt när man första gången hällt i etanol och gör en snabb justeringen av mappen från bensin--> etanol, och ökar på alla celler med ca 30%. Med bara etanol utan justering (eller aut lambda reglering) visar den ca afr 19.x sen när man ökar på ca 30% lägger den sig runt 14 =)

OK.. då har du ett lambda på ca 0.75 (super-fett) och jag tror inte det lönar sig att feta upp såpass.

Med bensin så så får man ju ut mer på höga varv om man fetar blandningen.

Det är inte riktight sant med etanol.

Och man behöver inte feta riktigt lika mycket för kylning av ventiler osv heller eftersom etanolen brinner lite svalare. :)

Så det kanske lönar sig att labba med lite magrare blandning då. :D

Link to comment
Share on other sites

OK.. då har du ett lambda på ca 0.75 (super-fett) och jag tror inte det lönar sig att feta upp såpass.

Med bensin så så får man ju ut mer på höga varv om man fetar blandningen.

Det är inte riktight sant med etanol.

Och man behöver inte feta riktigt lika mycket för kylning av ventiler osv heller eftersom etanolen brinner lite svalare. :)

Så det kanske lönar sig att labba med lite magrare blandning då. :D

Ska erkänna att jag själv mest laborerat med tändning och försökt hålla mig under (bensin afr) 12.x

Kommer logga lite repor med snålare blandning när våren kommer =)

Måste bara fråga(tolka det inte fel,endast konstruktivt), vad har du för personliga erfarenheter av mappning med etanol och bensin?

Min erfarenhet är att man kan gå klart fetare Utan att tappa effekt som man gör med bensin.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

Ska erkänna att jag själv mest laborerat med tändning och försökt hålla mig under (bensin afr) 12.x

Kommer logga lite repor med snålare blandning när våren kommer =)

Måste bara fråga(tolka det inte fel,endast konstruktivt), vad har du för personliga erfarenheter av mappning med etanol och bensin?

Min erfarenhet är att man kan gå klart fetare Utan att tappa effekt som man gör med bensin.

Jag har bara labbat med de bilar jag har.. inget bromsbänkande.. utan bara bara genom att testa körbarhet och varvtider. Inte så vetenskapligt. Fetare ja.. men inte på höga varv enligt min oventenskapliga forskning.

Fett lönar sig mellan kanske 2k ock 4,5k rpm.. sen brinner soppan såpass långsamt i förhållande till varvtalet att det inte lönar sig att feta. Och med höga menar jag med över 5k.. inte så högt egentligen.

Den stora vinsten kommer i att man kan fläska på med ladd utan att det detonerar och blir varmt.

Vi fick mest problem med avgasknallar och misständningar om vi fetade en massa... dvs lambda mindre än 0.9-0.85 nånstans..

Använder MegaSquirt i Turrbo-Snaabeln och har testat med stage:at utan att det gav ngt med den extra soppan på höga varv. Har bara använt smalbands-lambda pga. snål budget.. men det räcker ju för att man noska få ett hum.. inga avgaskrav på en bil som inte ska gå på gata heller. MS ger ju realtids-info om blandning osv. Och så kan man kolla på tex det såg ut under ett varv på banan.

Sen har vi (eller rättare sagt polarn som kan sånt) hackat PROM lite på LH Jetronic 2.4... plus lite labbande med bränsletryck på min vardagsbil som körs på E85 (ca 5000 mil hittills).

Mina erfarenheter är som sagt inte helt vetenskapliga.

Siffrorna med effektvinst osv. baserar jag på vad andra skrivit som djuplodat i ämnet.

Saab har själva uttalat sig om just ca 30% och att man valde 20% högre uttag i Biopower-motorn för att slippa ändra andra saker såsom lager, kylning osv.

På etanol.nu beskrivs fenomenet med att det inte lönar sig att feta på höga varv på samma sätt som på bensin eller metanol. Sök lite i forumet där så hittar du det nog.

Det är väl som så att det är många faktorer som påverkar... kombinationen av grund-komp, kammar osv gör väl att man kan få lite olika resultat. :)

Men lik förbenat låter det som du tjänar lite för lite på att köra E85.

Sen är det ju samtidigt som så att när man når upp till en viss trimningsgrad så blir det genast mycket svårare att att komma vidare.. krävs mycket förändringar för en relativt liten utdelning.

Ska tillägga att jag definitivt har MER erfarenhet av E85 och överladdning än vad jag har med bensin.

Hoppade på sprit-tåget ganska snabbt efter några sönderspikade kolvar och trasiga topplockspackningar.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Har ingen provat med att mixa egen blandning att köra på?

T.ex.

#1 toluen+bensin

#2 toluen+isopropanol+etanol

#3 toluen+isopropanol+mtbe (metyl tertiär butyl eter)

#4 xylén+bensin

#5 xylén och mtbe

#6 toluen och mtbe

Jag är lite nyfiken på att prova till våren och håller på att

samla nödvändig info för att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Måste tacka för all info. Den godbiten jag hittar här kan vara att jag kör för fett på höga varv =)

Kommer testa detta direkt när snön runnit bort.

Har inte lagt ner tillräcklig tid på bränslemappen faktiskt, hade bara en sak i huvet, å det var vad en kille på volvo forumet kom fram till när han körde i bänk, å det var att han fick ut klart mer effekt när dom började fetta på Ordentligt. Nu har vi säkert inte samma förutsättningar då jag troligen pumpar mer kallluft än vad han gjorde. eller nå sånt.

Har ju så mycket annat å pilla med...

Har provat toulen + bensin, men så pass oventenskapligt att jag inte tänker säga mer =)

Link to comment
Share on other sites

Måste tacka för all info. Den godbiten jag hittar här kan vara att jag kör för fett på höga varv =)

Kommer testa detta direkt när snön runnit bort.

Har inte lagt ner tillräcklig tid på bränslemappen faktiskt, hade bara en sak i huvet, å det var vad en kille på volvo forumet kom fram till när han körde i bänk, å det var att han fick ut klart mer effekt när dom började fetta på Ordentligt. Nu har vi säkert inte samma förutsättningar då jag troligen pumpar mer kallluft än vad han gjorde. eller nå sånt.

Har ju så mycket annat å pilla med...

Har provat toulen + bensin, men så pass oventenskapligt att jag inte tänker säga mer =)

Du får ju hemskt gärna berätta vad du kommer fram till. :D

Jag kommer fortsätta mitt ovetenskapliga Frankenstein-arbete inom ett par veckor och tänker nog hyste upp en o annan insikt då. *S*

Har ingen provat med att mixa egen blandning att köra på?

T.ex.

#1 toluen+bensin

#2 toluen+isopropanol+etanol

#3 toluen+isopropanol+mtbe (metyl tertiär butyl eter)

#4 xylén+bensin

#5 xylén och mtbe

#6 toluen och mtbe

Jag är lite nyfiken på att prova till våren och håller på att

samla nödvändig info för att göra det.

Xylen e för mig ngt som löser upp det mesta man kan ha i ett bränslesystem, förutom metaller.. vågar man hälla i det verkligen? *S*

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för blandning i VP race soppa då tro?.... det måste ju vara annat än ren bensin?

(turbon jag köpt är förresten specad till 480hk... tyck vad ni vill ;))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...