riek Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Hej! Är det någon från Locost serien som skall tävla i Falkenberg som kunde kanske ge mig en visning av sin bil? Lördag eller Söndag spelar ingen roll. Quote
Borken Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 När skall dom tävla med typ locost i FBG? Trodde nästa tävlig låg långt fram i tiden på FBG-banan. H Janne Quote
Rune Næss Posted July 11, 2005 Posted July 11, 2005 Vi skal kjøre den Svenske runden av Skandinavian Master på Falkenberg 13 -14 august. Det vil bli biler fra både Norge og Danmark, og det hadde vært fint om noen kunne komme fra arrangørlandet også. Det er SSK som arrangerer løpet og info finnes på deres nettside. Dere er hjertelig vellkommen i teltet vårt for gjennomgang av bilen og info rundt serien. Bilen går i DEWalt profilering og har startnr. 10 Rune Quote
riek Posted July 12, 2005 Author Posted July 12, 2005 Tack, det vore jätteroligt. Jag bygger för att kunna tävla och siktar på att åtminstone prova på om det är något för mig. :thumbup: Quote
riek Posted July 26, 2005 Author Posted July 26, 2005 Rune om det går bra kommer jag gärna på Lördagen, vilken tid tror du passar? Quote
Rune Næss Posted July 26, 2005 Posted July 26, 2005 Det er bare å komme når det passer for deg. Vi drifter 4-5 Peugeot 206 og 1-2 Locoster, så hvordan dagen utvikler seg er umulig å si på forhånd. Rune Quote
riek Posted July 26, 2005 Author Posted July 26, 2005 Jag dyker upp! Det ska bli roligt (great)! /r Quote
pixbo Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Kommer det att köras på båda dagarna?Tittar man på SSK:s Tävligsschema så ser det lite oklart ut för mig som inte vet. (Har faktiskt bara sett en biltävling förut.STCC på Falkenberg.Jag skäms!) mvh pixbo :icon_oops: Quote
Rune Næss Posted July 27, 2005 Posted July 27, 2005 Vi kjører tidstrening pluss et løp på Lørdag, og et løp på Søndag. Quote
Rune Næss Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Da nærmer det seg løp på Falkenberg, og det med et par nye førere som kan true de aller raskeste. Dermed er alt duket for et spennende race, der jeg forventer mange locost entusiaster på besøk. Kom gjerne å besøk meg hos RMMotorsport, der dere finner DeWalt bilen.Minner også om at vi skal, som eneste Norske klasse, kjøre på STCC weekenden som går av stabelen på Vålerbanen i Norge helgen etter. Vedlagt bilde viser Kenneth Moen som kjemper for å holde Thomas Faraas bak seg. Og er en god indikasjon på den tette racingen i klassen. Quote
Jörgen Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 En fråga till Rune, Har nu köpt på mig 2 st R1 motorer och ska bygga mig en banbil utöver min gat 7 som jag håller på med (Saab motor),. *Vad för utväxling i bakaxeln är att rekomendera med R1 motor ? *Val av bakaxel, Escort, Taunus 2.0 , Vaz eller..? På gat 7 har jag Taunus för att den är bredare än escorten. Caper ;) Quote
Rune Næss Posted August 6, 2005 Posted August 6, 2005 Vi kjører med 3.54 i Ford bakaksel. Taunus aksel hadde jeg til å begynne med på min bil, men da det ikke finnes sperre til den så kjørte jeg med sveiset sperre. Dette går bra på tørt så lenge du er agresiv i svingene, men på vått er det et h..... De fleste bruker Escort, men jeg har capri aksel da den har større sporvidde slik som Taunusen. Quote
Jörgen Posted August 7, 2005 Posted August 7, 2005 Vi kjører med 3.54 i Ford bakaksel. Taunus aksel hadde jeg til å begynne med på min bil, men da det ikke finnes sperre til den så kjørte jeg med sveiset sperre. Dette går bra på tørt så lenge du er agresiv i svingene, men på vått er det et h..... De fleste bruker Escort, men jeg har capri aksel da den har større sporvidde slik som Taunusen. Om man har Taunusens axel (Atlas) som sitter på 2.0 så ska Escortens diffspärrar passa har man sagt till mig, undrar om det kan stämma? På min Taunusaxel har jag 3.89 , kanske blir lite låg toppfart med denna? Capri säger du.. finns det spärrar till denna att få tag på? Caper ;) Quote
Rune Næss Posted August 8, 2005 Posted August 8, 2005 Har du Atlas så er det så klart sperrer å få, men problemet med atlasen er at den er veldig tung og du trenger å bygge lett for å nå minimums vekten. Den Taunus akselen jeg tenkte på er det man kaller en tysk aksel "Køln aksel". Capri levertes også med banjo aksel i to forskellige bredder. Så Engelsk aksel "Banjo" finnes i tre forskellige bredder, og jeg har den bredeste. Bakdelen er at det er mye mer begrenset tilgang på reserve Stikkaksler enn hvis du velger Escort. Skal regne ut toppfarten din senere, hvilken årsmodell har du på motoren? Quote
Jörgen Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 Har du Atlas så er det så klart sperrer å få, men problemet med atlasen er at den er veldig tung og du trenger å bygge lett for å nå minimums vekten. Den Taunus akselen jeg tenkte på er det man kaller en tysk aksel "Køln aksel". Capri levertes også med banjo aksel i to forskellige bredder. Så Engelsk aksel "Banjo" finnes i tre forskellige bredder, og jeg har den bredeste. Bakdelen er at det er mye mer begrenset tilgang på reserve Stikkaksler enn hvis du velger Escort.Skal regne ut toppfarten din senere, hvilken årsmodell har du på motoren? Det kanske inte är Atlas jag har :blink: för i fords verkstads handbok tyder det på att det är den Tyska axeln jag har, där man tar ut diffen bakåt. 57 kg väger den komplett med trummor och bromsband. :D Kommer ifrån en Taunus 80 årsmodell. Caper ;) Quote
Rune Næss Posted August 9, 2005 Posted August 9, 2005 På Køln akselen tar du ut innbaten bak, men det gjør du vell også på Atlas. Atlas er derimot mye større en Køln. Det viktige å merke seg er at det ikke fins sperre til Køln aksel. Quote
riek Posted August 11, 2005 Author Posted August 11, 2005 Då så, snart helg och vi styr kosan mot Falkenberg tidigt imorgon! Ska bli jättespännande. Rune är väl redan på väg dit. På måndag skeppas min Locoblade från Stuart Taylor så snart är det dags att börja på riktigt (igen). Jag har med intresse följt bakaxeldialogen här. Själv har jag en ATLAS med 5.16 och Quaife diff. Med 5-växlad Sellholm låda (0,88 på 5:an) så blir den totala utväxlingen ungefär 4.54 vilket förmodligen är lite tjockt. med om jag vågar varva Pinton till 8000 så skall man väl komma upp i 200. Jag visste inte att ATLAS:en betraktas som tung men jag har strävat efter att grejor som lika gärna kan bli en MK II Escort om jag inte gillar att åka öppen racing. Quote
Jörgen Posted August 12, 2005 Posted August 12, 2005 Hur ser man skillnad på en Atlas och en Kölnaxel, :blink: vore bra att veta. På min axel så är bultarna som håller diffkåpan synliga framifrån , om ni förstår vad jag menar . Det finns 2 varianter enligt hanboken( A och B axel). Caper ;) Quote
Borken Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Tog några bilder idag Lördag, blev inte så bra men va fan jag lägger ut ett par st i alla fall. H Borken Quote
Joachim Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Var också där och tittade - oj vad Locost sjuorna gick och vilka race :) De bästa hade tider som inga av Caterhambilarna i roadsport slog. :thumbup: Blir sugen på att bygga om min bil till en ren räser nu :icon_oops: Att det kunde gå så fort med stela axlar, deras tider kunde ju bara matchas av superbilar (modsport och uppåt ) /Joachim Quote
Joachim Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 (edited) bra viktfördelning Edited August 13, 2005 by Joachim Quote
Bengt Norell Posted August 13, 2005 Posted August 13, 2005 Jag kan bara hålla med om att Locostarna verkligen stod för stor underhållning, tre bilar som i stort sett ledde ett varv åt gången var. Dessutom hamnade jag mitt i en grupp mycket trevliga och entusiastiska norrmän. De andra klasserna var inte så tokiga heller men hjärtat klappar ju för Locost. Kort sagt jag kan bara rekomendera ett besök när Locostserien kommer till en bana nära dej. Allt Gott Bengt Quote
Arrowsmith Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 När blir det körning på Anderstorp för locostserien nästa gång? eller blir det någon körning alls där ? Att det kunde gå så fort med stela axlar, deras tider kunde ju bara matchas av superbilar (modsport och uppåt ) värt att begrunda för många kritiska... :lol: Quote
Joachim Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 (edited) värt att begrunda för många kritiska... Snabbaste roadsport Caterham var 2 sekunder !! efter snabbaste Locost. Då har ändå sportvagnsfolket åkt på Falkenberg antal gånger... Edit: Jag är nu glad att jag valt stel axel, sido-smällar i en racing incident skulle får en delad axel att blir skrot. Nej stel axel skall man ha i alla fall om tanken är att man skall tävla med bilen. Edited August 14, 2005 by Joachim Quote
Borken Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Ja det var lustigt att orginalbilarna var så "långsamma", sen blev jag lite konfunderad på Paganon som var med, den var ju skitlångsam :blink: och jag som ett tag tänkte satsa på ett sånt bygge. Man får vara glad över att man valde LoCost :D H Borken Quote
Megablade Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 värt att begrunda för många kritiska... Snabbaste roadsport Caterham var 2 sekunder !! efter snabbaste Locost. Då har ändå sportvagnsfolket åkt på Falkenberg antal gånger... Edit: Jag är nu glad att jag valt stel axel, sido-smällar i en racing incident skulle får en delad axel att blir skrot. Nej stel axel skall man ha i alla fall om tanken är att man skall tävla med bilen. Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå resonemanget om att det skulle vara för osäkert med delad bakaxel när man sedan får se blider på att det är tillåtet att placera batteri och bränsletank(ej säkerhetstank) i "passagerarutrymmet" 20 cm från föraren. Vad som kan hända där vid en eventuell sidosmäll vill jag inte tänka på. :blink: Quote
riek Posted August 14, 2005 Author Posted August 14, 2005 Åter från Falkenberg så är jag glad och nöjd. De flesta körde på MK chassin men jag möjlighet att studera en ST Loco på närmare håll. Rune visade och berättade (TACK!) Jag föreslår att vi inom vår Locost klubb skapar ett inofficiellt SM inom den Skandinaviska Locost serien. (Notera då att jag med min förarskicklighet (brist på) knappast kan aspirera på den titeln) Låt oss fixa fram en "cool" buckla som vandringspris. Quote
Eddy Posted August 14, 2005 Posted August 14, 2005 Åter från Falkenberg så är jag glad och nöjd. De flesta körde på MK chassin men jag möjlighet att studera en ST Loco på närmare håll. Rune visade och berättade (TACK!) Jag föreslår att vi inom vår Locost klubb skapar ett inofficiellt SM inom den Skandinaviska Locost serien. (Notera då att jag med min förarskicklighet (brist på) knappast kan aspirera på den titeln) Låt oss fixa fram en "cool" buckla som vandringspris. Mmmmmm :icon_blink: ingen dum idé, det där med att sätta upp ett vandringspris. Bra marknadsföring :thumbup: Tål att tänka på :thumbup: Eddy Quote
Joachim Posted August 15, 2005 Posted August 15, 2005 Jag måste säga att jag har lite svårt att förstå resonemanget om att det skulle vara för osäkert med delad bakaxel när man sedan får se blider på att det är tillåtet att placera batteri och bränsletank(ej säkerhetstank) i "passagerarutrymmet" 20 cm från föraren. Vad som kan hända där vid en eventuell sidosmäll vill jag inte tänka på. Här förstår jag inte hur du tänker riktigt. Vad har placeringen av batteri och tank med att göra den delad axel håller vs en stel ? Menar du säkerthetstänkadet överlag eller ? Hur tycker du att batteri och tank skall placeras ? Nu är jag ingen expert men jag kan ju inse att min 240-axel ger mig mer skydd än vad triangellänkar ger vid en sidosmäll. Beträffade vad som är snabbast stel/delad så tror jag utveckligen på däck och dämpare har gjort att stel axel idag kan hävda sig bra :) /Joachim Quote
riek Posted August 15, 2005 Author Posted August 15, 2005 Ska vi inte lägga ned diskussionen om de riktiga eller felaktiga med att endast acceptera stel bakaxel i Locost, sakskälen är flera och dessutom så finns Roadsport för de som vill köra med delad? Låt oss konstatera att reglementet i Locost klassen finns och att det fungerar bra. Som exempel kan nämnas att viktreglerna gör att motorcykelmotorer och bilmotor är väldigt jämna. Ang. tankens och batteriets placering så skall de vara åtskilda, även efter en deformation. När batteriet placeras i bilen så skall man tänka på att det ger möjligheten balansera ut förarens vikt och fördela ut bilens massa. Batteri och tank kan nog (och det är min plan) placeras brevid varandra, ovanför bakaxeln. Jag täner mig då att de åtskiljs med ett aluminium skott. Arne kanske kan kommentera detta. Quote
Rune Næss Posted August 18, 2005 Posted August 18, 2005 Et helt rått løp pålørdagen som alle Locost entusiaster burde sett. De tre beste bilene var ikke mer enn maks fem meter fra hverandre de 12 første rundene. Slippstreaming tre biler på rekke ned langsiden, og tre biler i bredden inn i skikanen. Runde etter runde.Se på bildet, slik var hele løpet. FANTASTISK SPENNENDE. Quote
Acke Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Mmmmm... varför kan inte F1 vara lika spännande ?? :( du vet inte om det finns några filmer på nätet på tävlingarna ?? Jag vill minnas att du postade länken till ett TVinslag från tävlingsserien !?! Quote
Rune Næss Posted August 19, 2005 Posted August 19, 2005 Vi har desverre ikke TV dekning i år, så det er ikke festet på film. Den 3/4-9 skal STCC kjøre på Vålerbanen her i Norge. Og Locost - DeWalt Racing Series- er den eneste Norske klassen som skal kjøre der. Dette er en runde i Scandinavian Master og en unik mulighet til å promotere Locost. Vi har biler fra Norge og Danmark, men mangler fra Sverige og Finnland. Hvis det er litt tak i dere nå, så kommer dere med den ene bilen som Anton har kjøpt, og den beste føreren dere har. Arranger dette som et spleiselag og felles tur for Locost Sweden. Jeg sender den samme oppfordringen til Finland, da det hadde vært veldig bra for fremtiden og ha biler fra alle fire landene på startstreken. Nå må vi ut på banen å få litt action før vi alle blir for fet foran PC. Det er fem meter igjen til svingen og ingen av dem har begynt å bremse. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.