Jump to content

MS??


cheetah1

Recommended Posts

Hej på er alla glada (och deprimerade också för den delen!)!!!

Kan man styra turbotrycket och tomgången med megasquirt?

MVH

Cristian

Faktiskt en svår fråga att svara på idag.......

det går inte längre att generalisera och bara skriva megasquirt för nu finns det så många

versioner på MSQ och "avknoppningar" åt höger och vänster så att det kan finnas möjlighet

att antingen idag eller inom en snar framtid styra laddtrycket via pulsbreddsmodulation och en ventil

eller på något liknande vis..... tomgångsmotor kan man redan idag styra med en av versionerna

om jag minns rätt..

Men det behovet med tomgångsmotor styrning har jag inte själv haft det minsta.... så för mej så är det totalt onödigt iallafall...

Link to comment
Share on other sites

MS-extra (kodversion till MS) har funktion både för tomgångsstyrning (i olika former) och boost control. Båda är i vad man kan kalla för ett "betastadium" med vissa problem, det här med styr- och reglerteknik på förbränningsmotorer är inte så lätt...

Jag har skruvat två turbobilar med MS i snart 2 år nu, och ärligt talat har vi sett rätt litet behov av dessa finesser - speciellt laddtrycksstyrning saknar vi inte alls.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Kanske skulle skrivit lite mer.. :icon_oops:

Tanken är inte att det ska sitta i en locost, utan i en annan sportbil. Och jag tittar runt på diverse motorstyrningar som verkar lämpliga och hittar priser på allt mellan 10-20 laxar.... :( Inte direkt min plånbok då ju.....

Så jag tänkte genast att på locostforumet, där finns det goa grabbar som kan komma med idéer.. :)

Jo just det, det där med tomgång och turbotryck... Tänkte bara det kunde vara bra å ha.. :prop: *gadgetfreak*

MVH

Cristian

Link to comment
Share on other sites

MS är klart mest kostnadseffektivt idag (kanske med undantag av VEMS), oavsett vilken bil det ska sitta i. Men det är en DIY-pryl som kräver en del handpåläggning och tålamod - och hyfsad vana vid ele/elektronik/data, annars blir det lite jobbigt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ofta ser man behovet av fler finesser och funktioner innan man börjat använda prylarna.

som om man skall köpa ny kamera/mp3-spelare/cd/tv/dvd-whatewer

Man sitter och lusläser kataloger och tester på nätet, jämför funktioner och finesser, sen köper man den man tycker sig behöva med massa finesser man sedan testar en gång och sen glömmer att de fanns, man sätter prylen i Autoläge, och kör på det ;)

Link to comment
Share on other sites

Man sitter och lusläser kataloger och tester på nätet, jämför funktioner och finesser, sen köper man den man tycker sig behöva med massa finesser man sedan testar en gång och sen glömmer att de fanns, man sätter prylen i Autoläge, och kör på det

Ungefär som när jag köpte min DVD-brännare till datorn då.... Helt suveränt, bränner allt och läser allt som finns som man kan placera i en CD-släde..

Testade att bränna en DVD när jag fick hem den, eftersom det följde med en skiva.. Sen dess har jag inte använt den som annat än en vanlig cd-läsare.... Och det är nog ett år sen jag köpte den... :icon_oops:

Fast det imponerar på folk man pratar med...... :lol:

Men iallafall då.. Skulle det inte vara bra att kunna justera tomgången exempelvis vid olika temperaturer, eller om man håller på att köra in en ny motor (eller modifierad)? Och lika dant turbotrycket... Om man kanske har mamma med sig och inte riktigt behöver 0,9 bars laddtryck i motorn... :whistling:

MVH

Cristian

Link to comment
Share on other sites

Om man kanske har mamma med sig och inte riktigt behöver 0,9 bars laddtryck i motorn... 

Vaddå, du har väl gaspedal och ingen avtryckare?

Eller var det tvärtom... :unsure:

Jag håller som bäst på med att dra kabel från alla givare. Skall försöka starta om någon vecka.

Turbotrycks-funktionen kan man eventuellt leka med när allt annat lirar som det skall.

Fordrar ju också lite hårdvara som inte behövs just nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört turbobil med två laddtrycksnivåer i 3-4 år nu, och använder "aldrig" knappen för att sänka trycket. Effekten reglerar man med högerfoten ändå, gasa mindre så laddar den mindre...

Tomgångsreglering är inte så tokigt men i en hobbybil klarar man sig rätt bra ändå. Ställer man tomgången aningen högt med varm motor funkar det riktigt okej. Den finessen ska man inte stirra sig blind på även om den förstås har klara poänger.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...