Jump to content

Borttagning av Hardyskiva


Ingenjören

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har inte lyckats klura ut hur f**n man demonterar gummikopplingen på utgående axeln från växellådan på min Typ 9 låda :( ?!!?

Jag ser inga skruvar och HAYNES-boken säger endast något om att komprimera den med slangklämmor och sedan ta bort den? Har någon provat?

En annan sak är att det verkar som om den bakre delen i växellådan har skurit. Mycket skumt!

I friläge kan man utan vidare snurra den ingående axeln men med växel i är det helt omöjligt.

För några veckor sedan provade jag att vrida lite på den utgående axeln och det gick ganska trögt. Igår var den helt låst :( . Är det någon som råkat ut för detta tidigare?

Är det någon bakre lagring som har pajat eller? Jag körde den risiga gamla Sierran med denna låda i utan problem så jag kan inte riktigt förstå varför och hur detta har gått till?

Tips någon?

/Herr "tummen mitt i handen"

post-4-1119855829.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag sågade loss min ett styvt jobb. du kan omöjligt få loss den från den inuti splinsade? ( dyslexier) axelstumpen som går in i lådan Min var helt klart gjuten på. Metallbiten har dess utom tre vingar som finns inne i gummit. Jag Lät Bosse svarva av vingarna och sedan svarvade han den och den andra splinsade biten så de passade ihop greppassning Varefter Örjan fick svetsa samman det. Det slår någon 100 del men det gick att balansera bort :whistling: .

Bygg väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Låter en smula obekvämt.

Tror du att det är möjligt med någon form av avdragare?

Kan man tänka sig att den går att värma bort?

Finns det någon annan möjlighet till montering än svetsning?

Alla borde rimligtvis ha genomfört denna operation om de använt Sierralådan.

Kan inte tänka mig att det funnits någon med fräsch Hardyskiva :D .

Link to comment
Share on other sites

Det fins inte plats för någon gummimoj i min bil så den måste bort. Att såga bort den tog kanske en kvart.

Avdragare har ingen framgång då gummit är pågjutet på ett y format fäste du kommer att se. Min variant är inte att rekommendera. Jag tänkte på vad är det som du vill åstadkomma byta gummit går under inga som helst omständigheter då får du byta hela biten. Det lär finnas tidigare Sierror utan gummiblupp. Jag rekommenderar dock att du tar med dig hela skiten till den som skall korta axeln du bör balansera densamma efter kortning och fråga hur du skall göra. Min axel ser ut som den i skissen på sidan 106 i Tiger boken och jag har använt mig av en Sierraaxel med gummiblupp.

Bygg väl

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad är det för årsmodell på donatorn?

Jag har bara haft kardaner/lådor där hardyskivan är skruvad till en "trearmad" medbringare som man skjuter in i lådan.

Det finns "riktiga" kardanknutar med rätt splines annars, har diskuterats en del i forumet förut.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om hela låda har havererat. Försökte få tag på en ny Hardyskiva för att se hur den skulle fästas på axeln men tyvärr fanns den bara för beställning på Mekonomen.

Jag lyckades inte heller demontera den bakre växellådsdelen från den främre då någon rackarns låssprint verkar vara ivägen :icon_angry: .

Har tröttnat... Köper ny låda.

Är det någon som har en låda till salu i Mälardalsregionen med samma typ av främre hardyskiva som den på bilden?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det finns två tuper av hardyskivor.En som du har ,och en som går att skruva av.

En till typ 9 och en till 75 lådan.Min låda kommer från en Scorpio-88,och är delbar.

Jag köpte en kardan till en Capri-75 och gjorde en ny kardan av den främre delen ,den hade ingen hardyskiva,ett hydraulrör och den bakre delen från Scorpion.

Yoke med knut fram,knut bak.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Har försökt att demontera den bakre växellådsdelen från den främre för att få ur den utgående axeln men utan resultat.

Är det någon som vet hur man gör?

Har lossat alla bultarna som håller ihop lådan med det är något som tar stopp efter ca 3 centimeter :( .

Allt är fullt av olja så jag har inte sett var det behöver lossas för att lådan ska separera helt.

Tips någon???

Om jag får ur axeln kanske det är lättare att få loss Hardyskivan eller?

Har ringt runt till olika skrotar för at finna en ny låda med hittills utan resultat.

Jag måste ha en låda med likadan hardyskiva då min kardan är kapad, balanserad och klar (läs dyr) och jag vill helst inte göra om den.

Är det ingen som har en Sierralåda över??

/Herr desperat

Link to comment
Share on other sites

Minns jag rätt kan man inte ta loss bakre struten med yoke/hardyskiva kvar.

Mekhandboken (Haynes) till Granada och även Capri har beskrivning på hur man tar isär och sätter ihop typ 9-lådan, väl värd att ha. Det finns en del "knep" som man knappast listar ut utan boken - och jag kan inte allt utantill.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Har försökt att demontera den bakre växellådsdelen från den främre för att få ur den utgående axeln men utan resultat.

Är det någon som vet hur man gör?

Har lossat alla bultarna som håller ihop lådan med det är något som tar stopp efter ca 3 centimeter :( .

Allt är fullt av olja så jag har inte sett var det behöver lossas för att lådan ska separera helt.

Tips någon???

Om jag får ur axeln kanske det är lättare att få loss Hardyskivan eller?

Har ringt runt till olika skrotar för at finna en ny låda med hittills utan resultat.

Jag måste ha en låda med likadan hardyskiva då min kardan är kapad, balanserad och klar (läs dyr) och jag vill helst inte göra om den.

Är det ingen som har en Sierralåda över??

/Herr desperat

Hej!

Jag har en låda "Typ 9" hemma som ligger i källaren. Det som gör mig lite brydd är att det inte verkar vara lika?? Jag hade åxå hardyskiva men den satt på axeln som i vanlig ordning var instucken i lådan med splines. Det verkar som våra lådor inte riktigt är den samma :icon_blink:

m ;o) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ok... det verkar som om min låda är av sämsta tänkbara typ. Till på köpet fungerar den inte som den ska heller :( .

En intressant fråga är då om de andra lådorna har samma infästning för kardanen.

Jag jagar nu en ny låda med ljus och lykta men den måste absolut passa min färdiga kardan.

Tror ni att den kardanaxel som jag har och som fästes med tre bultar passar till de andra varianterna också?

Jag har inte borrat hål för motorfästena ännu så längden borde inte spela någon roll.

Vad tror ni om själva bultmönstret? (återkommer med bild på min kardan imorgon)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...