Jump to content

Renovera Pinto-topp


JonteN

Recommended Posts

Ska snart ge mig på att renovera min pinto-topp eftersom den behöver nya ventiltätningar.

Ni andra som gjort detta ingrepp, vad ska man tänka på, verktyg, smörjmedel vid montering, tidsåtgång,

smidigaste arbetsmetoden osv.

Låt höra!

Link to comment
Share on other sites

se till att du har en rejäl och bra ventilbåge så det går smidigt när du ska komprimera ventilfjädrarna. sen ska du givetvis ha en bra momentnyckel när sakerna ska ihopp igen. och sen bra bladmått som är kontrolerade så dom har rätt tjocklek när du ska justera in ventilspelet. det var väll de jag hadde så här på rak arm nån annan kan nog fylla i resten.

Link to comment
Share on other sites

Det mesta är väldigt basic när man jobbar med Pinto tycker jag. Tänk på att inte ställa ned toppen på något hårt med ventilerna öppna (du kan kröka dem) och kolla så att styrningarna inte är allt för glappa.

Ta loss oljeröret och gör rent det (om du inte byter det), kolla kamlagren (speciellt det i mitten).

Jag brukar sätta av en kväll för att ta av toppen, slipa in ventiler och byta ventiltätningar och montera ihop allt igen.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

OK!

Då har man lite mer kött på benen, det här ska nog gå bra :whistling:

Angående smörjning vid ihopsättning, i haynes-manualen stog det att man skall smörja delarna med nån speciell sorts olja när man monterar ihop, borde det inte gå lika bra med vanlig motorolja av den typ man sedan skall använda sig av?

Link to comment
Share on other sites

kom på en liten fråga till, måste man byta bultarna till toppen när man lyft av den eller kan man återanvända de gamla?

Tyckte haynesmanualen skrev att man måste det men jag kan tänka mig att dom kostar några kronor hos ford....

Dessutom stod det också att man inte skulle slipa in ventilerna på motorer för blyfritt???

Therealpino, du som kan detta utan och innan vad säger du? :D

Edited by JonteN
Link to comment
Share on other sites

Det går bra att smörja med vanlig olja. Byter man till en helt ny kam och lyftare bör man använda det speciella fettet som följer med delarna.

Bultarna ska bytas om de är sträckbultar (torx-skalle), kom 1984-85 nån gång. Tidigare motorer har vanlig stålbult (in-12 eller splines som fattning) och de kan man återanvända.

Ventilsätena är såvitt jag vet induktionshärdade och belagda med nån speciell beläggning (som man inte bör slipa bort) men efter 15 år och lika många tusen mil är den säkert ändå borta. Dvs, slipa in ventilerna du...Pinto klarar blyfritt rätt bra även med "gamla" toppar, varenda USA-bil har gått utan bly sedan 1974 elelr så...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

620 spänn för 10 topplocksbultar hos ford :icon_angry: kul...

Hur har ni andra gjort som lyft på toppen?

Vore intressant om man kunde använda bultarna från den tidigare motortypen på en topp från den senare?

Passar antagligen inte..

Link to comment
Share on other sites

620 spänn för 10 topplocksbultar hos ford :icon_angry:  kul...

Hur har ni andra gjort som lyft på toppen?

Vore intressant om man kunde använda bultarna från den tidigare motortypen på en topp från den senare?

Passar antagligen inte..

Topplocksbult sats till Ford Sierra SOHC 289:- på Mekonomen.

Då är det värt att byta.

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt bra att använda den gamla bulttypen i nyare motorer (det är vad jag gör själv i turbo-Caprin).

Man kan också handla "vanlig" 12.9-bult om man vill, det är väl någon M12-gänga om jag minns rätt. Ska toppen av emellanåt (en motor som det skruvas lite i...) är det värt att kunna återanvända bultarna tycker jag.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt bra att använda den gamla bulttypen i nyare motorer (det är vad jag gör själv i turbo-Caprin).

Man kan också handla "vanlig" 12.9-bult om man vill, det är väl någon M12-gänga om jag minns rätt. Ska toppen av emellanåt (en motor som det skruvas lite i...) är det värt att kunna återanvända bultarna tycker jag.

/Gustaf

Perfekt!

Nu blir jag glad! :)

Det får bli bultar till sierra innan -84 då,

Konstigt nog har alla topplocksbultar till pinto på mekonomen samma art nr oavsett årsmodell :icon_blink:

Men vi får se, man får väl åka dit och titta..

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Ford själva fasade in sträckbultarna, dvs monterade bara sträckbult även i de gamla motorerna om man av någon anledning bytte bultar. Mekonomens är säkert sträckbultar också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt bra att använda den gamla bulttypen i nyare motorer (det är vad jag gör själv i turbo-Caprin).

Man kan också handla "vanlig" 12.9-bult om man vill, det är väl någon M12-gänga om jag minns rätt. Ska toppen av emellanåt (en motor som det skruvas lite i...) är det värt att kunna återanvända bultarna tycker jag.

/Gustaf

Vi bygger på en 2,9-88.

Går det att använda "vanlig" 12.9-bult till den också?

Om det går, är det samma moment som på originalbultarna?

Motorn har gått ca 20 000 mil. Verkar ändå vara i bra skick. Vi har lyft topparna och funderar på att "rilla" och brotscha ventilstyrningarna och slipa ventiler och säten.

Bör vi byta kolvringar eller räcker det att hona cylindrarna(finns inga vändkanter)?

Någon som har synpunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jo, man kan köra vanlig 12.9-bult även till 2.9. Momentet får man då ta från 2.8 med vanlig bult (motsvarande gäller Pinto), man får ju dra hårdare än med sträckbult eftersom den vinkeldras sista biten.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Änne en liten fundering...

På avgasventilerna(se bild) sitter det en beläggning(ser ut som fastlimmat grus ungefär)

Ska jag låta den vara kvar eller går det bra att slipa bort den, i mina ögon verkar den mest förstöra flödet vid ventilen!

post-4-1120407298.jpg

Link to comment
Share on other sites

Änne en liten fundering...

På avgasventilerna(se bild) sitter det en beläggning(ser ut som fastlimmat grus ungefär)

Ska jag låta den vara kvar eller går det bra att slipa bort den, i mina ögon verkar den mest förstöra flödet vid ventilen!

Går det inte bara att skrapa av med nåt lämpligt verktyg av plast som inte repar ventilen? Det där brukar väl inte sitta så hårt?

Link to comment
Share on other sites

Änne en liten fundering...

På avgasventilerna(se bild) sitter det en beläggning(ser ut som fastlimmat grus ungefär)

Ska jag låta den vara kvar eller går det bra att slipa bort den, i mina ögon verkar den mest förstöra flödet vid ventilen!

Går det inte bara att skrapa av med nåt lämpligt verktyg av plast som inte repar ventilen? Det där brukar väl inte sitta så hårt?

Jodå, frågan är bara om man SKA skrapa bort det, är det en beläggning som inte bör vara där eller en som ska vara där(orginal) :icon_blink:

Lika bra att vara frågvis nu annars säger det väl POFF när man startar upp motorn å då blir jag ledsen :(

Link to comment
Share on other sites

Nya ventiler är helt blanka,slipa med fin smärgel.

mvh pixbo

eller kör lite försiktigt med negerkrull och borrmaskin utan att lägga åt så hårt, de avverkar även på metall om man plågar dom lite hårdare...

Scotchbrite%20Disc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...