Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag tänkte på att till en början så kändes bromsen lite tung innan man vant sig har ju kört servo sedan tidigt 80 tal men du borde kunna jämföra med dalan.

Michael W

Posted

Heralue.

Det är inte utan att vi har funderat en hel del på bromsvåg. Men då borde det vara med i planeringen redan från början. Vad har det kostat dig att utrusta din bil med bromsvåg?

Eddy

Posted

Jag har bromsvåg. En wilwood med tillörande huvudcylindrar. Jag tror att jag gav typ 1200 för dom i USA.

Posted
Det var ett VÄLDIGT bra pris !!!!

Mja, jag tror dom kostar ungefär så mycket. På rallydesign tar dom 24.50£ plus vat för dom. Sen tar dom 39.50 för vågen.

Det blir 104£ för 2 cylindrar och en våg inkl vat.

Jag gav 1200:- så det är inte så dyrt

Posted
Mja, jag tror dom kostar ungefär så mycket. På rallydesign tar dom 24.50£ plus vat för dom. Sen tar dom 39.50 för vågen.

Det blir 104£ för 2 cylindrar och en våg inkl vat.

Jag gav 1200:-  så det är inte så dyrt

Helt klart så blir det en bromsvåg i nästa bygge. Jag var rädd för att det rörde sig om bra mycket mer pengar.

Eddy

Posted
Jag hörde att "min" SFRO gubbe var på väg till Er! Lycka till.

Bra då har han tydligen bestämt sig :banana: :thumbsup: men än så länge har vi inte fått det bekräftat. Bara från dig riek ;)

Eddy

  • 1 month later...
Posted

Han skulle komma denna vecka, men har inte hört av sig än! :(

Hoppas att det inte skiter sig med vår SFRO-tid!

Detta är nog sista chansen i år!

Men lite ljus i mörkret kom i dag i form av en tidig "julklapp"!

Se bild:

post-160-1130964454.jpg

Posted

Jag tycker du ska ringa till ordföranden i SFRO. Något är konstigt. Jag ringde samma person igår i ett annat ärende och då sa han ordagrant..... "Jag kommer inte att besiktiga något på ett tag nu".

Posted (edited)
Men lite ljus i mörkret kom i dag i form av en tidig "julklapp"!

måste varit rena klippet !!!! säg till om du inte vill ha stolarna, jag är INTRESSERAD !!!

Edited by heralue
Posted
Jag tycker du ska ringa till ordföranden i SFRO. Något är konstigt. Jag ringde samma person igår i ett annat ärende och då sa han ordagrant..... "Jag kommer inte att besiktiga något på ett tag nu".

:toot: Han ringde nu och är på väg till oss! :racesmile:

Posted
måste varit rena klippet !!!! säg till om du inte vill ha stolarna, jag är INTRESSERAD !!!

Om jag lyckas övertala farsan om att han hjälper mig med en form så blir det avgjutningar både på stolar och noskon! jag återkommer om detta! :D

Posted

:racesmile: Då var 2:a SFRO klar! :racesmile:

Ingen anmärkning! :D

Nu ringer vi och bokar tid hos SBP!

Posted

Nu håller vi tummarna!

:eclipsee_steering: SBP på Måndag morgon kl. 07.30 !

Posted

som en vanlig förlossning på BB........

först flera månaders väntan, sedan bara PLOPP så

händer allt på en gång.....

Nu håller vi tummarna för er på måndag...

Posted
som en vanlig förlossning på BB........

först flera mådaders väntan, sedan bara  PLOPP så

händer allt på en gång.....

Nu håller vi tummarna för er på måndag...

:biglaugh2: :biglaugh2: Tack! :D

Posted

Efter ett djupt samtal med vår SBP Station om Bälten och 2 el 3 punkter så kom vi fram till att

man kan ta bort eller flytta över en rem av de 4:a i ett 4-punktsbälte.

Nu gör vi ett försök med detta! :D Enligt SBP i Karlstad så skulle det funka. Hoppas att

deras minne inte sviktar och att dom är lika positiva på måndag :notworthy:

post-160-1131190438.jpg

Posted

Godkänner de inte 4 punktsbälten vad är annars orsaken till att du skall montera två av remmarna i ett fäste? På Roadsters mailing lista har fyrpunktsbälten diskuterats mycket och om jag inte mins fel så blev resultatet efter samtal med SFRO att bälten med godkänd märkning ska man kunna besiktiga bilen med och det finns fyrpunktsbälten med rätt märkning!!

Mvh

Albin

Efter ett djupt samtal med vår SBP Station om Bälten och 2 el 3 punkter så kom vi fram till att

man kan ta bort eller flytta över en rem av de 4:a i ett 4-punktsbälte.

Nu gör vi ett försök med detta!  :D  Enligt SBP i Karlstad så skulle det funka. Hoppas att

deras minne inte sviktar och att dom är lika positiva på måndag  :notworthy:

Posted
Godkänner de inte 4 punktsbälten vad är annars orsaken till att du skall montera två av remmarna i ett fäste? På Roadsters mailing lista har fyrpunktsbälten diskuterats mycket och om jag inte mins fel så blev resultatet efter samtal med SFRO att bälten med godkänd märkning ska man kunna besiktiga bilen med och det finns fyrpunktsbälten med rätt märkning!!

Mvh

Albin

Det funkade inte förra gången med 4-punkt och inte heller denna gång... SBP hävdar

bestämt att det skall vara 3 eller 2 punkter med rätt märkning! Vet att vissa fått igenom 4 punkt men vet inte hur de gått tillväga! :blink:

Posted
Godkänner de inte 4 punktsbälten vad är annars orsaken till att du skall montera två av remmarna i ett fäste? På Roadsters mailing lista har fyrpunktsbälten diskuterats mycket och om jag inte mins fel så blev resultatet efter samtal med SFRO att bälten med godkänd märkning ska man kunna besiktiga bilen med och det finns fyrpunktsbälten med rätt märkning!!

Mvh

Albin

Att SBP inte är konsekventa och på vissa ställen godkänner 4-punkt är välkänt.

Tyvärr så ska det inte vara godkänt.

SFRO drar nog kortaste strået i den diskussionen

Posted

Vi måste nu visa upp MK´n efter vår Regbesiktning!

Vår SBP man hittade ingen E märkning på däcken utan bara DOT!

och vi skall ut till vår egen station i Filipstad för att visa upp våra åtgärder. viket var en bra lösning på ombesiktning! :)

Däck med E märke, Nytt lock till ventillåpan och 2-punktsbälten samt faxa in så mycket kvitton som möjligt! :blink:

Enligt däckleverantören skall däcken vara godkännda och ha emärkning vilket visade sig vara rätt!

Vi hittade en liten rund ring med (E4) när vi kom hem.

Vad skall det vara för E märkning på däcken ?

Dot märkningen är inte tydligen längre godkänd efter 1 januari 2005.

Men på de flesta nya däck i dag står det både DOT och (E).

Posted
vad ska de med kvitton till? låter VÄLDIGT klåfingrigt

Dom vill få någon sorts garanti för att man inte bygger hela kit / Byggsatser!

Kvitton från matr, för egen tillv, och så många leverantörer som möjligt underlättar!

Dvs, man skall inte kunna köpa allt på ett ställe vilket kan tolkas som byggsatser :(

Och dom kommer tydligen att bli hårdare på byggdokumentation! Bilder på bygget under hela byggtiden som visar att man bygger själv! och en beskrivning på vilka delar man använder! Enligt SBP i Karlstad!

Jag hade en byggbeskrivning på ca: 10 st A4 med massor med byggbilder och en dokumentation på alla donatordelar och det jag gjort själv, så det gick bra.. men dom ville gärna ha mer! Jag gjorde kopior på alla papper som dom kunde få behålla!

Dom hämtade faktiskt referenser från vår förra besiktning genom att hämta fram arkiverad byggbeskrivning.

Så nu tänker jag fota/dokumentera till nästa projekt, mer än vad jag gjort tidigare under våra byggen, och vara noga med alla små kvitton från tex, bilskroten, OK, Feltema, köp via internet osv. allt skall sparas !

Jag tom, visade kvitton på gas till migsvetsen..

Posted

Det va f-n till nitisk besiktningsman... Min tittade på däcken och kommenterade att dom räcker ett par säsonger till.. inte kollade han efter nån E-märkning, däremot kollade han backspeglar och blinkers. Mc-blinkers är no-no.

Angående bälten har detta diskuterats i oändlighet, och det är INTE tillåtet med 4-6p bälte, den besiktningsmannen som godkände det gjorde fel. Det finns en anledning att ex.vis rallybilar har två uppsättningar bälten, de körs på allmän väg mellan sträckorna och då måste/ska vanliga bältet användas.

Vad man sen gör efter besiktning är upp till ägaren. Jag frågade när jag besiktigade min bil och han sa att i tävlingssammanhang är det bra men det är inte godkänt på bilprovningen.

Kvitton hade jag med mig men han frågade mest vad "leksaken" kostat, som mest var där nog 5 besiktningsmän som ville kolla och bedömma bilen.

Posted

Ett önskemål som tydligen kommer från några SBP besiktningsmän är att man

i god tid före skall kunna maila, faxa eller skicka in uppgifter på bilen inför besiktningen!

På så sätt bygger man upp en tidig dialog och vid själva besiktningen så kommer allt att gå så mycket smidigare.

Kanske en bra lösning för att få reda på vad resp, station kräver för papper osv!

Det största problemet är väl att få kontakt med dom :blink:

Nu är det bara: Tryck 1 och # 2 för det osv, :(

Posted
Det största problemet är väl att få kontakt med dom  :blink:

Nu är det bara: Tryck 1 och # 2 för det osv,  :(

Och så slutar det nästan alltid med "Just nu finns det ingen ledig som kan ta ditt samtal så var god försök senare"

Posted
Ett önskemål som tydligen kommer från några SBP besiktningsmän är att man

i god tid före skall kunna maila, faxa eller skicka in uppgifter på bilen inför besiktningen!

På så sätt bygger man upp en tidig dialog och vid själva besiktningen så kommer allt att gå så mycket smidigare.

Jovisst du .......

Det gick ju skitsmidigt att göra så i Kalmar ...... :icon_angry: :banghead:

Posted
Jovisst du .......

Det gick ju skitsmidigt att göra så i Kalmar ...... :icon_angry:  :banghead:

Vadå? :blink: Funkar det inte? :biglaugh2: :biglaugh2:

Posted
Vadå?  :blink:  Funkar det inte?  :biglaugh2:  :biglaugh2:

Inget vidare du.....

Jag var i kontakt och pratade med dom där i väldigt god tid, började typ 4-5 månader innan... Det var totalt hopplöst ...

Jag gick igenom en hel massa med dom under våren innan jag åkte till min "fars-artade" besiktning i Kalmar men hade inte det minsta behållning av någonting av det vi diskuterat och gått igenom innan... desutom så kan jag nog konstatera att min tredagars besiktning tillhör den drygaste jag hört någon göra.... så smidigt blev det inte precis... Dialog med SBP var i detta fall totalt meningslöst. Min besiktningsman sket fullständigt i all tidigare "dialog" och hävdade bara sin tolkning av regelverk medan han spann hjulen för att lyssna på hjullager, hävdade att även nya styrleder kan vara glappa samt pratade i telefon med gud och alla människor och en massa annat skit under de totalt 5-6 timmar jag totalt spenderade i SBP´s lokaler.

("mellandagen" spenderade han med att läsa på regelverket angående besiktning av amatörbyggda fordon och hälsade mej välkommen tillbaka dagen efter)

TREEEEVLIGT !!!

- BITTER ?

NÄÄÄÄÄÄÄÄDÅ inte jag........ :515: :515: :515: :515: :515:

Jag har mycket svårt att rekomendera någon att åka dit.

Posted
--klipp--

min tredagars besiktning

--klipp--

3- dagar! :blink: Jag tyckte 3 timmar var för mycket! :mad:

Posted
3- dagar!  :blink:  Jag tyckte 3 timmar var för mycket!  :mad:

onsdag - hela eftermiddagen till 16.00.

torsdag - Besiktningsmannens studiedag om amatörbyggen.

fredag - återbesök, några mindre kontroller och all pappersexercis.

Posted
Jovisst du .......

Det gick ju skitsmidigt att göra så i Kalmar ...... :icon_angry:  :banghead:

Lite off-topic, men jag har inga bra erfarenheter av Kalmar heller, besiktade nyligen en lätt lastbil där, höll på att få en 2'a för ett litet hål i en tröskel men då upplyste en annan besiktningsman att det faktiskt var ram på bilen dvs. ingen bärande del.. dock fick dom aldrig bort det ur protokollet pga. stress så jag fick helt enkelt en signatur och ett streck över raden på protokollet.. (men det i datorn då??) lyckdes däremot få en 2'a på ett gammalt hål under flaket pga. att, som jag förstod det, dom inte orkade kolla under kapellet för att se om det fanns ett innerflak med motiveringen: "Det är säkert ändå fullt med skräp!"

Vidare var det idel gliringar och negativa tongångar, iofs. kan alla ha en dålig dag men det känns illa att betala 480kr för att bli nedtryckt i skorna.. Funderar på att vräka i en kubik rötslamm på flaket nästa gång för att se hur skoj det är att slå för glatta livet tills det går hål! :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...