Jump to content

locost med Rak opel 6a och saab stolar


Recommended Posts

Ja vi har hållt på att pula lite med en locost här sen i vintrars och har skaffat i princip alla delar vi behöver och håller nu på att bygga ramen och fästen klara.

näste steg är antagligen att få bakdelen klar med bakaxel och upphängningen så vi kan få den på hjul och anpassa fjädringen

men det är ju hur mycket saker som helst så sakerna kan komma i vilken ordning som helst

Ram/materiel: 30x30x3, egen designad

Mått: bredd - bara ramen 1300mm (vi leder i bredast locost) uppskattad höjd - runt 1100mm Längd - 2800mm mellan axlarna

Motor: Rak opel 6a på 3liter

Bakaxel: Opel, delad och lamell diff

Styrning: Rattstång och styrväxel från saab9000

Stolar: Saab 9000

Upphängning: Dubbla A-armar, spindlar saab 900 -88-93

Fjädring: puchrod med "HONDA CBR900RR" gas dämpare (svantes gamla)

Bromsar: fram - saab 9000 2.3ok med 900 skivor bak - obestämmt

Det kommer att bli mycket bilder om ni vill, och berätta gärna vad/om/när vi gör fel så vi kan få en riktigt bra bil nu.

Ett par bilder:

P6170093.JPG

P6170094.JPG

Link to comment
Share on other sites

Som delvis ansvarig i galenskapen så tänkte jag meddela att växellådsfäste och vänstermotorfäste är svetsade och att bilder kommer imorn :wohow:

problemet var att borren inte klarade av min behandling så högerfäste får vänta tills imorn :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Update:

HELA bygget ska säljas pga av att byggkompisen ska flytta!

vi har ett par pipor rör över och en massa kapade delar

Allting från opeln som behövdes, saab spindlar/skivor/ok osv finns klart

Köp helst allt eller bara delar!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Eftersom att intresset för bygget inte varit lika stort för de som velat betala för den så har bygglusten återvänt.

En update kommer dock ta ett tag men chassit ska ritas klart så snart som möjligt.

Opelbakaxel ska skrotas mot en billigare och lättare konstruktion tex 240.

Link to comment
Share on other sites

' date='Friday 17 February 2006, 11:11 11' post='35674']

Eftersom att intresset för bygget inte varit lika stort för de som velat betala för den så har bygglusten återvänt.

En update kommer dock ta ett tag men chassit ska ritas klart så snart som möjligt.

Opelbakaxel ska skrotas mot en billigare och lättare konstruktion tex 240.

Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion.

Då kan du använda likadana spindlar fram och bak.

Link to comment
Share on other sites

Saab 9000 stolar är nog sköna och så, men det blir nog rätt hög sitthöjd om man använder underrede och allt.

Personligen vill jag sitta så lågt som möjligt, men det är jag det.... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion.

Då kan du använda likadana spindlar fram och bak.

Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion.

Då kan du använda likadana spindlar fram och bak.

en intressant idé men hur blir det med spårvidden ? ramen är redan väldigt bred

Saab 9000 stolar är nog sköna och så, men det blir nog rätt hög sitthöjd om man använder underrede och allt.

Personligen vill jag sitta så lågt som möjligt, men det är jag det.... :prop:

vi tar sånt vi har ligger just nu. kanske att vi bytter om underredena eller köper stolar senare.

Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart.

har du några bilder på dina bärarmar ?

<end quote>

just nu ligger 240 axeln ganska nära till och sedan modefiera framspindlarna till samma bultdelning

men eftersom att jag är 14 mil bort så kommer inte mycket hända för än jag har tid att åka hemåt.

alla förslag är välkomna,

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart.

jag har en lösning på det.

det kanske inte är den vackraste men :)

en plåt bockad till ett U runt saableden.

på den svetsar men fast ett rör i vilken man kan placera en rotating sleve(eller vad det nu heter på svenska?).

i bärarmen sätter man då motsvarande gängstång och vips så är den steglöst justerbar.

dessutom kommer man åt att justera den med hjulen på bilen genom fälgen när man lossat låsmuttern.

Link to comment
Share on other sites

jag har en lösning på det.

det kanske inte är den vackraste men :)

en plåt bockad till ett U runt saableden.

på den svetsar men fast ett rör i vilken man kan placera en rotating sleve(eller vad det nu heter på svenska?).

i bärarmen sätter man då motsvarande gängstång och vips så är den steglöst justerbar.

dessutom kommer man åt att justera den med hjulen på bilen genom fälgen när man lossat låsmuttern.

efter lite funderande tror jag att jag kläckt hur du menar ...

post-426-1140290468.jpg

skrik till om jag är helt fel ute..

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

' date='Saturday 18 February 2006, 08:21 8' post='35717']

efter lite funderande tror jag att jag kläckt hur du menar ...

post-426-1140290468.jpg

skrik till om jag är helt fel ute..

/Magnus

jag hade nog tänkt mig att sätta hylsan på utsidan Uplåten.

alternativt svetsa fast gängstången på Uplåten och göra vanliga bärarmar.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt intressant bygge, och jag har en varm plats i hjärtat för opels CIH-motorer, även om jag inte skulle sätta någon i en sjua, underbara maskiner....

Men angående framvagn, försök hitta nadra styrspindlar med bättre geometri än saab-900og-spindlar, det blir inte bra med dem.

Och angående stolar, ett bra' sportigt alternativ är att göra en sittkudde direkt på golvet (styrofoam och liggunderlag, samt klädsel) och sen köra med stoppad ryggplåt, det blir förmodligen bättre än att använda färdiga bilsäten, och billigare än att köpa dyra sportstolar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant bygge...jag var på vippen att använda en likadan motor i mitt bygge, den "låg och

skräpade" i garaget sen jag bytte till V8 i min Commodore. Min 3,0:a är dessutom lite vässad, ca 200hk,

men "stämplad" som en 2,5S = besiktningsvänlig :P

Men jag tyckte att den blev för tung, visserligen inte mycket tyngre än en B23 (!),

men betydligt saftigare än en C20XE...

Link to comment
Share on other sites

så här i efterhand kanske inte opelsexan var helt genomtänkt. men vi ville ha något riktigt udda så ibland måste man testa var gränserna går.

det visar sig att opelsexan vägde ynka 30 kilo mindre än min motor jag har i sommarbilen

jakten fortsätter på nya delar iaf ... vad kostar ett par 140 spindlar ungefär ?

Link to comment
Share on other sites

Genomtänkt motorval eller inte, det beror ju på vad man skall använda bilen till, skall man ha en härlig glidarbil så är det ju en jättefin motor, underbart ljud och fin gång, inget problem att plocka ut löjligt höga effekter heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...