3riksson Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Ja vi har hållt på att pula lite med en locost här sen i vintrars och har skaffat i princip alla delar vi behöver och håller nu på att bygga ramen och fästen klara. näste steg är antagligen att få bakdelen klar med bakaxel och upphängningen så vi kan få den på hjul och anpassa fjädringen men det är ju hur mycket saker som helst så sakerna kan komma i vilken ordning som helst Ram/materiel: 30x30x3, egen designad Mått: bredd - bara ramen 1300mm (vi leder i bredast locost) uppskattad höjd - runt 1100mm Längd - 2800mm mellan axlarna Motor: Rak opel 6a på 3liter Bakaxel: Opel, delad och lamell diff Styrning: Rattstång och styrväxel från saab9000 Stolar: Saab 9000 Upphängning: Dubbla A-armar, spindlar saab 900 -88-93 Fjädring: puchrod med "HONDA CBR900RR" gas dämpare (svantes gamla) Bromsar: fram - saab 9000 2.3ok med 900 skivor bak - obestämmt Det kommer att bli mycket bilder om ni vill, och berätta gärna vad/om/när vi gör fel så vi kan få en riktigt bra bil nu. Ett par bilder: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Som delvis ansvarig i galenskapen så tänkte jag meddela att växellådsfäste och vänstermotorfäste är svetsade och att bilder kommer imorn :wohow: problemet var att borren inte klarade av min behandling så högerfäste får vänta tills imorn :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Låter som ett spännande bygge! Det ska bli intressant att följa bygget av denna "broiler-7:a" :) Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3riksson Posted July 26, 2005 Author Share Posted July 26, 2005 Update: HELA bygget ska säljas pga av att byggkompisen ska flytta! vi har ett par pipor rör över och en massa kapade delar Allting från opeln som behövdes, saab spindlar/skivor/ok osv finns klart Köp helst allt eller bara delar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted July 26, 2005 Share Posted July 26, 2005 det finns även två väldigt fina kattar från opelns orginalavgassystem som kan skickas med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Eftersom att intresset för bygget inte varit lika stort för de som velat betala för den så har bygglusten återvänt. En update kommer dock ta ett tag men chassit ska ritas klart så snart som möjligt. Opelbakaxel ska skrotas mot en billigare och lättare konstruktion tex 240. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 ' date='Friday 17 February 2006, 11:11 11' post='35674']Eftersom att intresset för bygget inte varit lika stort för de som velat betala för den så har bygglusten återvänt. En update kommer dock ta ett tag men chassit ska ritas klart så snart som möjligt. Opelbakaxel ska skrotas mot en billigare och lättare konstruktion tex 240. Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion. Då kan du använda likadana spindlar fram och bak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Saab 9000 stolar är nog sköna och så, men det blir nog rätt hög sitthöjd om man använder underrede och allt. Personligen vill jag sitta så lågt som möjligt, men det är jag det.... :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion.Då kan du använda likadana spindlar fram och bak. Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Ett tips är att saab 900OG yttre drivknut passar på ford sierra/scorpiodrivaxlar om du skulle fundera på IRS eller dedion.Då kan du använda likadana spindlar fram och bak. en intressant idé men hur blir det med spårvidden ? ramen är redan väldigt bred Saab 9000 stolar är nog sköna och så, men det blir nog rätt hög sitthöjd om man använder underrede och allt. Personligen vill jag sitta så lågt som möjligt, men det är jag det.... :prop: vi tar sånt vi har ligger just nu. kanske att vi bytter om underredena eller köper stolar senare. Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart. har du några bilder på dina bärarmar ? <end quote> just nu ligger 240 axeln ganska nära till och sedan modefiera framspindlarna till samma bultdelning men eftersom att jag är 14 mil bort så kommer inte mycket hända för än jag har tid att åka hemåt. alla förslag är välkomna, // Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 (edited) har du några bilder på dina bärarmar ? Tyvärr inte - mitt bygge har befunnit sig i dvala ett bra tag nu. Däremot har jag bild på spindellederna: http://www.bildelar.net/QH_images/gif/QSJ1004S.gif Edited February 18, 2006 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Tyvärr är spindellederna till dom saabspindlarna rätt klumpiga, och jag har inte hittat någon annan led med samma kona. Till bakvagnen går det dock bra, med fram kan det bli svårt att få plats med dom, samt att det blir svårt att bygga justerbart. jag har en lösning på det. det kanske inte är den vackraste men :) en plåt bockad till ett U runt saableden. på den svetsar men fast ett rör i vilken man kan placera en rotating sleve(eller vad det nu heter på svenska?). i bärarmen sätter man då motsvarande gängstång och vips så är den steglöst justerbar. dessutom kommer man åt att justera den med hjulen på bilen genom fälgen när man lossat låsmuttern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 jag har en lösning på det.det kanske inte är den vackraste men :) en plåt bockad till ett U runt saableden. på den svetsar men fast ett rör i vilken man kan placera en rotating sleve(eller vad det nu heter på svenska?). i bärarmen sätter man då motsvarande gängstång och vips så är den steglöst justerbar. dessutom kommer man åt att justera den med hjulen på bilen genom fälgen när man lossat låsmuttern. efter lite funderande tror jag att jag kläckt hur du menar ... skrik till om jag är helt fel ute.. /Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
per fogelberg Posted February 18, 2006 Share Posted February 18, 2006 Intresant jag har saab 9000 stolar i vår hus bil för bra komfort !! men i sport bilen .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted February 19, 2006 Share Posted February 19, 2006 ' date='Saturday 18 February 2006, 08:21 8' post='35717']efter lite funderande tror jag att jag kläckt hur du menar ... skrik till om jag är helt fel ute.. /Magnus jag hade nog tänkt mig att sätta hylsan på utsidan Uplåten. alternativt svetsa fast gängstången på Uplåten och göra vanliga bärarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 20, 2006 Share Posted February 20, 2006 Väldigt intressant bygge, och jag har en varm plats i hjärtat för opels CIH-motorer, även om jag inte skulle sätta någon i en sjua, underbara maskiner.... Men angående framvagn, försök hitta nadra styrspindlar med bättre geometri än saab-900og-spindlar, det blir inte bra med dem. Och angående stolar, ett bra' sportigt alternativ är att göra en sittkudde direkt på golvet (styrofoam och liggunderlag, samt klädsel) och sen köra med stoppad ryggplåt, det blir förmodligen bättre än att använda färdiga bilsäten, och billigare än att köpa dyra sportstolar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torparn Posted February 24, 2006 Share Posted February 24, 2006 Intressant bygge...jag var på vippen att använda en likadan motor i mitt bygge, den "låg och skräpade" i garaget sen jag bytte till V8 i min Commodore. Min 3,0:a är dessutom lite vässad, ca 200hk, men "stämplad" som en 2,5S = besiktningsvänlig :P Men jag tyckte att den blev för tung, visserligen inte mycket tyngre än en B23 (!), men betydligt saftigare än en C20XE... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[MAnge] Posted February 27, 2006 Share Posted February 27, 2006 så här i efterhand kanske inte opelsexan var helt genomtänkt. men vi ville ha något riktigt udda så ibland måste man testa var gränserna går. det visar sig att opelsexan vägde ynka 30 kilo mindre än min motor jag har i sommarbilen jakten fortsätter på nya delar iaf ... vad kostar ett par 140 spindlar ungefär ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted February 27, 2006 Share Posted February 27, 2006 Genomtänkt motorval eller inte, det beror ju på vad man skall använda bilen till, skall man ha en härlig glidarbil så är det ju en jättefin motor, underbart ljud och fin gång, inget problem att plocka ut löjligt höga effekter heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.