Flying finn Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 <_< Var hittar man splinesaxeln som passa till typ-9 växellådan? Den som satte på min sierra var med gummi "donut" strax efter växellådan. /Tord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 Jag har ej kollat det själv men min kompis som kommit längre har sagt att Sierra före 84 tror jag det var har två kors i stället för gummigrejen. Lev väl Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 Ford Taunus skall visst ha samma splines som Sierran och är utan Hardy-skiva (gummiklumpen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 Ford Taunus skall visst ha samma splines som Sierran och är utan Hardy-skiva (gummiklumpen). Alla Taunus är inte utan hardy skivan. Min var en 1977 och den har tyvär hardyskiva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 Okej - det var bara nåt jag läste på Rejsa.nu :unsure: Det lär ändå bli till att rota själv i hyllorna på nån skrot och då kan man ju kolla både på Taunus och Sierra-hyllorna ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SJUAN Posted December 22, 2003 Share Posted December 22, 2003 Samma här letar också. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted December 25, 2003 Share Posted December 25, 2003 Hej! Jag har införskaffat en kardan från Taunus från skroten. Den har två knutkors och passar som handsken i Sierralådan. Tyvärr var årsmodellen på axeln okänd. (Kostade 500:-) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted December 25, 2003 Share Posted December 25, 2003 <_< Var hittar man splinesaxeln som passa till typ-9 växellådan?Den som satte på min sierra var med gummi "donut" strax efter växellådan. /Tord Hej Tord! Jag hade samma problem med hardyskivan som blir för stor att ha i kardantunneln. Jag löste det med att kapa bort hardyskivan och svetsa på en platta som jag sedan svarvade till så att Volvos kardanknut passar att bulta fast. Volvos klena rör gick in i Taunusens kardanrör och jag fick svarva en tunn rörhylsa som styrde upp rören mot varandra, jag är helnöjd med resultatet. Kan nämna att jag provade med Taunusens splineshylsa men den var av gjutjärn och inte lämplig att svetsa i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted December 25, 2003 Share Posted December 25, 2003 Rolwig: du får nog ladda upp bilden igen... man ser bara en liten bit i toppen på bilden, så det har nog blivit något fel på överföringen...... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolwig Posted December 26, 2003 Share Posted December 26, 2003 Rolwig: du får nog ladda upp bilden igen...man ser bara en liten bit i toppen på bilden, så det har nog blivit något fel på överföringen...... :( Hej! Jag har försökt men det går inte att ladda denna filtyp, får jag som svar. Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted January 13, 2004 Share Posted January 13, 2004 Jag hittade en kardan från en Taunus 74-a. Den var utan hardy-skiva. Sen kapa och svetsa: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 15, 2004 Share Posted January 15, 2004 Jag köpte min nya kardan igår, den utan hardyskiva. Min är från en Ford Granada 2.3l tyvärr ingen årsmodell, fanns från Taunus -77 som också passade men denna var inte så mycket rost på. Den som är till escorten passar inte då den är något mindre. Gav 300kr för den, tyckte det var rimligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.