Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en volvo axel, men jag vill ha bromsok med "innbyggd" handbroms, allternativt hydralisk handbroms(men de är väl lite känsligt ur besiktnings synpunkt).

Volvo 440,460 och 480 har ok med handbroms, men nya såna var snuskigt dyra när man inte har utbytes.

Har ni nå tips å idéer??

Posted
Hej jag besiktigade i fredags med hydralisk hanbroms och det gick kanon.

berätta mer!!!

hur är den konstruerad??? :wohow:

Posted

Vanligaste lösningen på hydraulisk handbroms är en enkel bromscylinder (kopplingscylinder) som sitter kopplad mellan huvudbromscylindern och bromsoken.

Man kopplar så att matningen från huvudbromscylindern går in där tanken på den enkla bromscylindern normalt sitter, och utgången från den cylindern går sedan vidare till bromsoken.

Posted

jo det är klart det ska va det. det han mena va att man kan ta en vanlig huvudcylinder för att använda till den hydraliska handbromsen

Posted

För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).

Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system.

/Gustaf

Posted

huvudcylinder.....detta vore ju ett alternativ.

menmopplar man in handbromsen direkt i bromsrören för bakre kretsen...eller måste man borra in i oken??

Skullle gärna vilja ha en lliten skiss på hur de är uppbyggt på din bil Anton

Posted

nu blir det helt OT men ändå inte...

kollar man prislistan som Mattias78 länkade till så funderar iaf jag över hur en "justerare" som ju egentligen bara är en gängad stång med lite "lull-lull" på kostar 800 kronor !!!! :icon_blink:

medans en hel bromscylinder som är gjuten aluminium med behållare, packningar, gummidamask m.m kostar mindre... :blink:

samma med ratt å vajer till bromsvåg.. tillverkningskostnaden kan knappt vara 5 kronor, men de kostar 755:-... :icon_blink:

Posted
nu blir det helt OT men ändå inte...

kollar man prislistan som Mattias78 länkade till så funderar iaf jag över hur en "justerare" som ju egentligen bara är en gängad stång med lite "lull-lull" på kostar 800 kronor !!!!  :icon_blink:

medans en hel bromscylinder som är gjuten aluminium med behållare, packningar, gummidamask m.m kostar mindre... :blink:

samma med ratt å vajer till bromsvåg..  tillverkningskostnaden kan knappt vara 5 kronor, men de kostar 755:-... :icon_blink:

helt rätt Acke!!!... vissa prissättningar är helt åt helvete...men ändå har KG lite vettigare priser än andra

Posted

En fråga angående Sierrans trumbromsar bak.

Har monterat handbromsen men får inte den att ta ordentligt... gissar att backarna ej är justerade. hur gör man det innan man har en "fungerande fotbroms" .

Vet inte... detta verkar vara bökigt eller så är det jag som bär mig fel åt....

Tacka vet jag Volvo! ;)

Posted

Tjena jag har en färdig köpt kit från wilwood röret till bak bromsen gårtill handbroms cylinderen o fotsätter sen till oken.Går att tillvärka själv rätt så lätt.

Posted
om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt??

Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller?

Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms!

Posted
om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt??

Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller?

Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms!

Ej fungerande, eftersom du kopplat cylindrarna parallellt så kommer den cylinder som inte används att släppa ur trycket.

du skall koppla enligt detta princip:

Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken.

Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon.

Posted
om man gör som min lilla skiss så borde de ju funka.... men är de godkänt??

Icke godkännt... Det skall väl vara 2 helt oberoende kretsar...eller?

Går hjul-bromscylindern sönder funkar varken vanlig eller handbroms!

Ej fungerande, eftersom du kopplat cylindrarna parallellt så kommer den cylinder som inte används att släppa ur trycket.

du skall koppla enligt detta princip:

Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken.

Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon.

Ahaaaa... man ska serie koppla cylindrarna...

Posted

Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) )

Posted
Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) )

kanon bra.. bara besiktnings gubbarna vet att det är godkänt.

Posted

Intressant ämne. Men vad händer om en bromsslang går av och du har justerat bromsvågen med ett för stort spel så har inte någon broms alls?

Då får man väl sikta på något billigt samt hoppas det inte går för fort

Har man otur så får man väl ta ner skylten.

Med andra ord tänk er för vad ni väljer för bromssystem för handbromsen.

Jag tar vajer i alla fall. För jag är en fegis eller.

Posted
Japp, koppla trycket från huvudcylindern på sugsidan på handbromscylidern, och sedan tyrycksidan på handbromscylindern vidare till bromsoken (fins beskrivet tidigare i samma tråd ;) )

kanon bra.. bara besiktnings gubbarna vet att det är godkänt.

Jag vill citera vad Tommy tog upp tidigare, dvs att parkeringsbromsen skall vara helt oberoende av färdbromsen. Att någon "sluppit igenom" med andra lösningar innebär ju inte att det är OK för alla andra :(

Posted (edited)
du skall koppla enligt detta princip:

Huvudcylinder-----------handbromscylinder------gren till oken.

Och nu är det godkänt med den typen av parkeringsbroms på Amatörbyggda fordon.

TheRealPinto vet vad som gäller ;)

Edited by Mathias78
Posted
För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).

Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system.

/Gustaf

Om ni läser tråden från början, så ser ni att pinto svarat på frågan ;)

Många som inte läser igenom trådarna från början tror jag. ;)

Posted
För amatörbyggt och ombyggt fordon är formella kravet på parkeringsbroms att den ska kunna hålla bilen kvar i en backe även om föraren lämnar fordonet. Den ska dessutom ha ett separat manöverorgan som man kan dosera bromskraften med (alltså inte line-lock eller liknande).

Det finns inga formella hinder mot hydraulisk p-broms som verkar på bakre (eller främre...) kretsen men av säkerhetsskäl är det förstås klokt att ha helt separata system.

/Gustaf

Om ni läser tråden från början, så ser ni att pinto svarat på frågan ;)

Många som inte läser igenom trådarna från början tror jag. ;)

En och annan läser inte sina PM och mail heller :icon_angry:

  • 1 year later...
Posted

Ja det blir spännande. återkom om hur det gick och ev. diskussioner kring det hela.

Posted

oh vad bra, grattis. gick det bra för övrigt? nu kan man ta efter det ifall man vill, tusan att jag redan dragit fram wirar och satt spaken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...