Jump to content

Demontering av bimetallkoppling på Pinto


Recommended Posts

Tjena alla!

Har efter att ordnat toppen på min Pinto kommit fram till demontering av fläkt(den får inte plats) och då främst den bimetallkoppling som driver fläkten.

Kalla mig gärna dum men jag kan f**n inte se hur den sitter monterad på axeln!?

Är den fastkrympt på axeln eller?

Eftersom jag inte kan ha kvar den vanliga standardfläkten (blir elektrisk istället) måste den bort helt.

Tacksam för lite tips!

/Fredrik (tummen mitt i handen)

Link to comment
Share on other sites

Den sitter gängad på plus att den sitter med 4st skruvar men det är svårt som 17 att få bort den utan att skada den ;) Min var inte vacker då den var borttagen :whistling: . Om du inte ska spara den så använd vinkelslipen... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Den krävde lite klurande för att få bort men jag gjorde såhär (krävde två personer). Fins det nåt annat sätt??

Skruva bort tre av de fyra skruvarna som håller fast vattenpumpens remskiva mot pumpen.

Detta gör att du kan komma åt muttern som sitter bakom fläkten med en stor skiftnyckel.

För att kunna skruva av muttern måste man hålla emot annars snurrar ju bara vattenpumpsaxeln.

Om du har generaton och remmarna monterade så kanske det räcker som motstånd men annars får man göra som jag för att hålla emot.

Lägg remmarna om vattenpumpens remskiva. Stoppa in en stor skruvmejsel och snurra den så att remmarna tvinnas ihop.(som när man kramar ur en trasa). Nu får en person hålla i mejseln och spänna medans den andre skruvar av muttern!

Låter faktiskt jättelätt men det är riktigt knepigt att få remmarna att inte slira...

Lycka till med fläkt-fighten! :D / Jonte

Link to comment
Share on other sites

...och tänk på att muttern är vänstergängad!

De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

...och tänk på att muttern är vänstergängad!

De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld.

/Gustaf

Det har jag lärt mig den hårda vägen :D

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Att den var "felgängad" hade jag aldrig kommit på själv.

Sannolikt hade jag tappat tålamodet och tagit fram vinkelslipen :D

Vi får se om jag får bort den på rätt sätt eller på det mera våldsamma sättet :D

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

...och tänk på att muttern är vänstergängad!

De fyra bultarna håller bara remskivan på pumpen. Jag brukar ta ett plattjärn med ett 8mm hål i som jag bultar i en av bultarna till remskivan. Det kan man sedan kila fast på lämpligt ställe så att det blir stumt, sedan brukar muttern lossna med lagom våld.

/Gustaf

just det ja... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...