Jump to content

Turbo Pinto!!


Ferm

Recommended Posts

Jag undrar om det är någon som åker Pinto med turbo!? Och då vad ni åker på för recept, förgasare eller sprut? Vilka kammar är att föredra? Vad är det som ligger i riskzonen på motorn, kolvar, vevstakar m.m?

Mvh Mange

Link to comment
Share on other sites

Hej

Inte i Locost, men väl i Capri... http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=12032 är en bra länk om jag får säga det själv :-)

Kolvarna brukar vara det första som går sönder även om jag klarat mina bra - peppar peppar! Stakarna gillar inte mycket varv (över 6500-6700 nånstans börjar det bli svettigt) men med turbo varvar man sällan så mycket.

Jag kör med en profil från Nisse Hedlund, NH206, som är en någorlunda snäll trimkam. Bäst verkar det funka med rätt mycket lyft men duration under 300 grader i alla fall, enligt min erfarenhet.

Sprut tycker jag är att föredra, gärna Megasquirt som jag själv kör med. Förgasare hanterar visserligen soppan bra men det är på den mappningsbara tändningen man verkligen tjänar effekt och körbarhet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är bara en fråga om hur man placerar prylarna. Man får snickra ett tajt grenrör och insug, men det går ju att få i Volvomotor med turbo så att bygga på en Pinto är lika "möjligt".

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...