Ferm Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag undrar om det är någon som åker Pinto med turbo!? Och då vad ni åker på för recept, förgasare eller sprut? Vilka kammar är att föredra? Vad är det som ligger i riskzonen på motorn, kolvar, vevstakar m.m? Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Hej Inte i Locost, men väl i Capri... http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=12032 är en bra länk om jag får säga det själv :-) Kolvarna brukar vara det första som går sönder även om jag klarat mina bra - peppar peppar! Stakarna gillar inte mycket varv (över 6500-6700 nånstans börjar det bli svettigt) men med turbo varvar man sällan så mycket. Jag kör med en profil från Nisse Hedlund, NH206, som är en någorlunda snäll trimkam. Bäst verkar det funka med rätt mycket lyft men duration under 300 grader i alla fall, enligt min erfarenhet. Sprut tycker jag är att föredra, gärna Megasquirt som jag själv kör med. Förgasare hanterar visserligen soppan bra men det är på den mappningsbara tändningen man verkligen tjänar effekt och körbarhet. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ferm Posted May 31, 2005 Author Share Posted May 31, 2005 Tackar för tipset, ska bli intressant och lärorik läsning för en nybörjare som mig vad gäller turbo. Mvh Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Jag har samma funderingar, så jag bockar och bugar :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted June 2, 2005 Share Posted June 2, 2005 Hur skulle denna konvertering funka i en locost?? kommer det att få plats under huven?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Det är bara en fråga om hur man placerar prylarna. Man får snickra ett tajt grenrör och insug, men det går ju att få i Volvomotor med turbo så att bygga på en Pinto är lika "möjligt". /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 joo, det har du ju förståss rätt i... vi får väl se hur det urartar sig... först måste vi bygga en ram :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Började för ett tag sedan att snickra ihop ett turbo grenrör till min pinto. Turbon sitter utanför karossen och har skippat i LLK... Ser ganska häftgt ut :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.