Jump to content

Har inte börjat bygga men vill ändå visa en bild


Alverby

Recommended Posts

Tängte visa er en bild på min chassi jigg som jag håller på att ta fram.

Har kommit så långt att botten punkterna är uppsatta och skall börjas mätas in och sedan fixeras.

Jiggen står förtillfället på högkant pga platsbrist, men den flexar inget så det spelar nog ingen roll hur och var den står :D .

Jiggen är för att bygga ett chassi enligt bok specifikationerna. Är det någon som har erfarenhet av ett breddat bok chassi, ex 4 tum (100 mm) ? Hur har du i så fall gjort med spårvidden/framvagen, breddat lika mycket fram eller smalnat av den (ramen) så att den är lika bred som ett standard bok chassi??

Funderar på att göra så att jag kan berdda och förlänga ett chassi i jiggen genom att utnyttja distanser koplade till fix punkterna.

post-2-1117461454.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!Jag gjorde mitt chassie 1200mm brett(bredden på en spånskiva,så jag fick räta vinklar att jobba med).Smalnade sedan av i två etapper.Mitt är även förlängt med 100 mm.Jag är 194 cm lång,så jag vile få plats utan problem.

Jag skall mäta upp ramen när jag kommer hem.

mvh pixbo :)

Link to comment
Share on other sites

:D :lol: Ramen ser smal ut, men den är byggd utifrån bokritningen. Hadde jag byckt MC 442 chassi så hadde undre biten varit endå smalare.

Pixbo !!! Jag kommer järna på besök!!! Tack för inbjudan!!!

Men det får bli lite längre fram, har mycket på jobbet och privar för tillfället !!!

Har inte hunnit bygga något mer på ramen eller fix punkter. Det är mycket just nú när ma är lärare/utbildningskonsult :whistling: .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

:515:

Liten uppdatering eller snarare inte.

Har inte gjort något med chassi jiggen sedan förra uppdateringen. Och det blir nog inget framöver på ett br tag. Håller på att renovera och bygga om köket hemma!!

Men jag är sugen på att börja med chassit !!!!!

Tror inte att bilderna syns nu när forumet är uppdaterat/ändrat.

:biglaugh2: :racesmile:

Cola Smilisar !!!!

Kunde inte hålla mig !

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte Alverby är här inne så mycket så jag mailar bilden till dig.. :)

(det är fortfarande något knas me bilduppladdningen.. :( )

edit: eller snarare jag kan maila bilden om jag får din mailadress.. :) ( du kan PMa den om du vill.. )

Link to comment
Share on other sites

Kenka !

Jag kommer med nya bilder på chassi jiggen förhoppningsvis nästa vecka. Har gjort lite mer fix punkter som skall sättas på plats bara.

Hoppas bara att upplading av bilder på forumet funkar då !!

Acka nu är semestern slut och jag börjar att besöka forumet mera regelbundet!!! :prop:

Blir mer besök när man har mycket att göra på jobbet, då behövs det små pauser för att samla lite kraft. Och vad är bättre än att söka det på exempelvis detta forumet !!

:racesmile: Nu går jag snart i mål !!! (slutar för dagen)

:skull: :traffic: :eclipsee_steering: :image224:

:thumbsup: för Locost

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nu har jag tagit mig i kragen och byggt lite locost :D .

Blev klar med lite mothåll och anat till chassi jiggen i veckan. Så i dag tog jag mig lite tid att bygga på chassit.

Alstret som visas på bilderna är ca 2 timmars arbete.

Bild 1 är det den övre delen av chassit som är monterat och fixerat. Klart för punkt svetsning.

Bild 2 är övre delen punktsvetsad och färdig och fixpunkterna är lossade. Här kan man även se hur jag gjort med fix punkterna.

Bild 3 är övre delen borttagen från jiggen och står lutat mot väggen.

Bild 4 så är jiggen klar för att ta emot undre delen av chassit. Lite svart blev det av svetsningen på aluminiumskivorna :D

Bild 5 är det delen som stolarna skall sitta på/i som är fixerad och förbered för svetsning.

Bild 6 dolda skarvar helsvetsade och slipade, hur många har tänkt på dessa skarvar vid svetsning :huh: .

Bild 7 under delen av chassit färdig punktat.

Bild 8 punktsvetsningen av under delen i "närbild".

Det var så långt som jag hann i dag, vilket jag är väldigt nöjd med själv.

Det som tog längst tid var att förbereda alla rören för svetsning, slipa av på kanterna för att svetsfogen skall bita djupt och grada av rörena på insidan. Alla rören har jag kapat tidigare så det slapp jag i dag.

Planen för nästa vecka är att hinna tillverka en jigg som jag kan göra den främre delen av ramen i, hoppas att jag kan finna lite tid till detta jobbet.

:notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :notworthy: :racesmile: (Måste bara göra vågen för mig själv)

Om jag håller den takten som jag gjort i dag så tror jag att jag kan ha ett chassi på hjul till i mitten av Maj. Sedan skall jag byta ena gaven på huset så då är det slut på "super bygget"

post-328-1140813505.jpg

post-328-1140813517.jpg

post-328-1140813529.jpg

post-328-1140813539.jpg

post-328-1140813550.jpg

post-328-1140813560.jpg

post-328-1140813567.jpg

post-328-1140813576.jpg

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite mer bilder på Chassit och jiggen.

Har märkt att jag behöver göra med jiggar till chassit, kolla alla skruvtvingar för att få ordning på front delen :prop: .

Det har hänt lite mer som jag inte hunnit dokumentera. Mer bilder kommer framöver !

Hadde lite problem med mina kapningar och att rör var sneda :( .

post-328-1142366447.jpg

post-328-1142366459.jpg

post-328-1142366479.jpg

post-328-1142366490.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo Bengt allt är tillverkat endast för locosten, rätt simpla lösningar på det mästa. Men det har varti desto mer tankemöda för att få till en bra plats att sätta dom på, vill kunna plocka ut chassit utan att ta bort alla fixerings punkterna.

Har några som måste ändras eller kompleteras för att få det att funka !

:racesmile:

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

Jag vill se bild BENGT :prop:

Man gör ju efter dom möjligheterna som man har. Hadde jag inte haft tillgång till svarv och fräs så hadde det sett anorlunda ut !

Nu kommer det eventuellt nya bilder på fredag, skall jobba torsdag eftermiddag och kväll med chassit. Hoppas bara att min yngsta dotter är frisk tills dess !

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Roger jag har funderat på att hyra ut den, men det kommer nog inte att bli något av det för att jag kommer att få lägga så mycket tid på att "ställa" i jiggen om någon rör på några fixpunkter så att jag tror inte någon vill betala för det kalaset. Även om inget är ändrat så måste jag mäta in allt för att se att det stämer, så inte nästa som hyr jiggen får en sned ram :( .

Jiggen kommer kanse att bli till salu, men den kommer att bli dyr !!!! :blink: (Om någon är intreserad av att köpa jiggen i dagsläget så kan jag kontaktas på pm)

Har presis som Acke skriver funderingar på att göra några ramar och sälja, för att finansiera bygget av min dröm super 7. Men det kommer att bli till hösten.

Den ramen som jag bygger samtidigt som jag tar fram jiggen kommer jag att sälja. Det kommer att vara ramen som står på hjul och har motor monterat.

Spec i dagsläget: Bokram med mindre modifikationer. Hjuluphängning fram enligt boken med 140 spindlar. Bakvagn 240. Motor Volvo b230 F. Växellåda M46+ OD. (ingen styrning eller fjädring) Om någon är intreserad av detta så PMa mig :racesmile: .

Link to comment
Share on other sites

Lite Nytt som hände innan påskhälgen!

Bild 4 är jiggen för att få till rören som sitter fram på rätta platser.

Bild 3 är förstärkningen fram som svetsas dit efter att jiggen är borttagen. Har modifierat rören lite efter eget huvud.

Bild 2 så är det första inpassingen av växellådan och dess sidorör in mot motorutrymmet. Mellan växellådna och rören är det ca 10 mm som minst.

Bild 1 sä är det dom nedre rören runt växelådan på plats. Vad tror ni om utformningen på rören ??? Kommer SFRO att ha någon synpunkt på dena utformning???? Även dom under rören till kardantunneln är klara.

Kommer att försöka att göra utrymmet för växellådan och kardanen så litet som möjligt. Fär att få så god platts till kroppen, benen och fötterna ! :515:

post-328-1145479213.jpg

post-328-1145479221.jpg

post-328-1145479228.jpg

post-328-1145479237.jpg

Edited by Alverby
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...