Jump to content

Bältesfästen


Recommended Posts

Har precis varit ute i garaget och svetsat dit fästen för bälten och nu funderar jag på om jag kan ha gjort fel.

Bältet vill gärna glida av axlarna, har 190 mm mellan fästena (Bild 1). Vad har ni för mått?

Mina nedre fästen satte jag så långt bak som möjligt (Bild 2) men nu i efterhand fick jag se i boken att de sitter ca 2dm längre fram. Kan det ha någon betydelse? Det är väl bara till att ta fram vinkelslipen :icon_angry:

post-4-1117362356.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till.

Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;)

http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf

Det kanske stämmer i en del fall...men inte alltid. Jag tänker på klubbstadgar :icon_angry:

Finns det klubbar som inte godkänner bilar som är godkända enligt GT? :o

Min tanke snarast var att monterar man säkerhetsbälten enligt GT så har man inte felaktiga/skadliga vinklar på bälten, jag tror inte Ronny bygger sin bil för racing.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till.

Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;)

http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf

Det kanske stämmer i en del fall...men inte alltid. Jag tänker på klubbstadgar :icon_angry:

Finns det klubbar som inte godkänner bilar som är godkända enligt GT? :o

Min tanke snarast var att monterar man säkerhetsbälten enligt GT så har man inte felaktiga/skadliga vinklar på bälten, jag tror inte Ronny bygger sin bil för racing.

Orkar inte förklara :icon_sleep:

Link to comment
Share on other sites

Tackar tackar!

Som jag tolkar det skall alltså midjebältet ha en vinkel på 45 till 65 grader

Ska du ha fyrpunktsbälte så bör du använda en brant vinkel, dvs snarare 65 än 45 grader.

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga som handlar om bälten men inte riktigt det som ni diskuterat:)

Är det gokänt att borra hål i ett 25*25*2 rör och sätta fast bältes fästerna med en M12?

Någon som vet något?

Link to comment
Share on other sites

Sätter man en bult rakt genom ett rör måste man alltid ha en stödhylsa i röret som gör att man kan dra åt ordentligt. Har man bara det är det helt okej att fästa in bältet så (förutsatt att röret också sitter på lämligt ställe).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...