AlfaRonny Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Har precis varit ute i garaget och svetsat dit fästen för bälten och nu funderar jag på om jag kan ha gjort fel. Bältet vill gärna glida av axlarna, har 190 mm mellan fästena (Bild 1). Vad har ni för mått? Mina nedre fästen satte jag så långt bak som möjligt (Bild 2) men nu i efterhand fick jag se i boken att de sitter ca 2dm längre fram. Kan det ha någon betydelse? Det är väl bara till att ta fram vinkelslipen :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 29, 2005 Author Share Posted May 29, 2005 (Och bild 2) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 Hej jag har exakt samma mått som dig på min bil som gått locost serien,men jag har 6 punkts bläte och axel remmarna går gjenom stolarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till. Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;) http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till.Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;) http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf Det kanske stämmer i en del fall...men inte alltid. Jag tänker på klubbstadgar :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till.Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;) http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf Det kanske stämmer i en del fall...men inte alltid. Jag tänker på klubbstadgar :icon_angry: Finns det klubbar som inte godkänner bilar som är godkända enligt GT? :o Min tanke snarast var att monterar man säkerhetsbälten enligt GT så har man inte felaktiga/skadliga vinklar på bälten, jag tror inte Ronny bygger sin bil för racing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 (edited) Sen hittar jag inte igen den emnente bild med monteringsvinklar som jag tidigare (trodde mig) hittat i det dokumentet :( Jag letade denna bild som finns i dokumentet http://web.sbf.se/regler/up/4/FIA_App_J_SK...KISSER_2005.pdf sidan 14 Edited May 30, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 30, 2005 Author Share Posted May 30, 2005 Tackar tackar! Som jag tolkar det skall alltså midjebältet ha en vinkel på 45 till 65 grader Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Jag tycker dessa enkla regler är bra att hålla sig till.Fungerar det för bilsportsförbundet så fungerar det för mig ;) http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf Det kanske stämmer i en del fall...men inte alltid. Jag tänker på klubbstadgar :icon_angry: Finns det klubbar som inte godkänner bilar som är godkända enligt GT? :o Min tanke snarast var att monterar man säkerhetsbälten enligt GT så har man inte felaktiga/skadliga vinklar på bälten, jag tror inte Ronny bygger sin bil för racing. Orkar inte förklara :icon_sleep: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 Tackar tackar!Som jag tolkar det skall alltså midjebältet ha en vinkel på 45 till 65 grader Ska du ha fyrpunktsbälte så bör du använda en brant vinkel, dvs snarare 65 än 45 grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 En annan fråga som handlar om bälten men inte riktigt det som ni diskuterat:) Är det gokänt att borra hål i ett 25*25*2 rör och sätta fast bältes fästerna med en M12? Någon som vet något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 Sätter man en bult rakt genom ett rör måste man alltid ha en stödhylsa i röret som gör att man kan dra åt ordentligt. Har man bara det är det helt okej att fästa in bältet så (förutsatt att röret också sitter på lämligt ställe). /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Okej... Blir det klent att använda sej av en m10 i stället då så man får in en hysla utan att borra bort hela röret:)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted June 3, 2005 Share Posted June 3, 2005 Du bör ha bult av standarddimension för bälten, det är ju en tumdimension nära M12 om jag minns rätt... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Du bör ha bult av standarddimension för bälten, det är ju en tumdimension nära M12 om jag minns rätt.../Gustaf 7/16-20 UNF :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Då lösert sej nog allt :)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.