Jump to content

BMW SMG 2?


Olofson

Recommended Posts

SMG 2 - 6-växlad sekventiell låda, byggd på en manuell låda + koppling med elektrohydraulisk styrning. Växlar på ned till 80 ms, och kopplingspedal behövs ingen, så man kan vänsterbromsa och häl-tå-växla (fast utan häl då ;)) samtidigt och annat intressant. :thumbup:

(Ej att förväxla med automatlåda med "tiptronic"! Detta är helt andra grejor, och sitter tydligen bara i M3:or och M5:or.)

Någon som kollat närmare på denna till synes väldigt intressanta lådan? Går ju att hitta sådana på skroten med elektronik och allt till inte alltför vansinniga pengar - iaf jämfört med rena racinglådor. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte lådan.

Varför? Kompisen hade det på sin M3:a och den höll inte. Efter tredje gången den pajade så sålde han bilen och köpte en M5:a.

Det ska bara vara på M3:an som denna låda fins.

Men han sa att det gick fort från 0 till 100 men inte kul när den rasade.

Men det kan vara så att någon har trevligare erfarenheter av den.

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Citroen tvingade säkert Porsche till att designa sånna guldkorn  :D

H Borken

Inte direkt, H-lådan utvecklades helt på egen hand....

Och orsaken var att på 50-talet skulle det vara automatlådor, men citroen hade ingen motor med tillräckligt mycket effekt att driva en momentomvandlare i en så stor bil som DS :)

Och skrönan om att porche ritat 2CV har jag med hört, men vet inte vem som hittat på det ;)

Föresten blev exempelvis Renault och en del mindre franska biltillverkare konfiskerade av staten efter kriget då de "sammarbetat med ockupationsmakten" genom att hålla produktionen igång under okupationen. Något som Citronen inte gjort, så de fick fortsätta som tidigare.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Tja helt otroligt att Hr prof. dr. dr. Porsche gjorde en del i frankrike efter kriget är det ju inte, han hölls ju i fransk fångenskap i 22 månader.

H Borken

Att han skulle vara inblandade i en del renaulter håller jag som mer sannolikt, då även en del av dem har motorn i fel ände, och renault togs ju om hand av franska staten efter kriget.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte lådan. Kompisen hade det på sin M3:a och den höll inte. Efter tredje gången den pajade så sålde han bilen
Låter som om BMW ännu en gång grävt djupt bland citroens gammla lösningar

Ja det låter det faktiskt som :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar inte lådan. Kompisen hade det på sin M3:a och den höll inte. Efter tredje gången den pajade så sålde han bilen
Låter som om BMW ännu en gång grävt djupt bland citroens gammla lösningar

Ja det låter det faktiskt som :lol:

Hruuumpff :whip:

Nu tänkte jag inte direkt på utförandet, utan snarare den geniala tekniska lösningen, och Citroens H-lådor brukar fungera bra, åtminstånde de första trettio åren eller så.

BMW är ju duktiga på att ta upp gammla tekniska lösningar och sminka den lite, för att sedan kalla dem för nya, se bara på deras styrande strålkastare "Först i världen med adaptiva Xeon-strålkastare" klart det fanns ju inte Xeonstrålkastare när DS fick medstyrande strålkastare 1968.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

även audi wv har en liknande låda de kallar dsg. kommer att komma till nya pasaten bla. men fins väll redan till audi tt om jag inte mins fel.

Nja, är inte det en "dubbel" låda med två kopplingar, som alltså växlar med en låda + koppling under tiden den andra drar?

Eller har Audi en "vanlig" datorstyrd låda (typ SMG) också?

Link to comment
Share on other sites

även audi wv har en liknande låda de kallar dsg. kommer att komma till nya pasaten bla. men fins väll redan till audi tt om jag inte mins fel.

Nja, är inte det en "dubbel" låda med två kopplingar, som alltså växlar med en låda + koppling under tiden den andra drar?

Eller har Audi en "vanlig" datorstyrd låda (typ SMG) också?

hehe syntax error in 0.......du har så klart helt rätt. måste haft ett totalt hjärnsläpp men dsg låda kan ju också va rätt kul i en 7:a då även den växlar riktigt fort utan kopling.

Link to comment
Share on other sites

M3:ans låda är byggd som en valig manuel, men med ett hyudral paket som sköter växlingarna.

Har dock aldrig haft isär motor&låda men sprängkåpan är djup så min gissning är att det är ngn typ av konverter inblandad.

Den bil jag plockat med på var en e36 -00.

Dyrt! Motor & låda såldes som pkt till usa för ca 70.000 om jag inte minns fel.

Visste ni att det inte såldes m3:or i staterna??

Link to comment
Share on other sites

M3:ans låda är byggd som en valig manuel, men med ett hyudral paket som sköter växlingarna.

Har dock aldrig haft isär motor&låda men sprängkåpan är djup så min gissning är att det är ngn typ av konverter inblandad.

Den bil jag plockat med på var en e36 -00.

Dyrt! Motor & låda såldes som pkt till usa för ca 70.000 om jag inte minns fel.

Visste ni att det inte såldes m3:or i staterna??

Vad jag förstår så finns det en "fake-SMG", som egentligen är en vanlig automat. Sitter tydligen inte på några M-bilar, dock...

Den riktiga SMG som sitter på M-bilarna är en "vanlig" låda mer riktig koppling, där både växelförare och koppling styrs elektrohydrauliskt. (Kollade upp det där, och fick tag i servicemanual och lite sådant.) Inga slushbox-hack där inte! :)

Att sprängkåpan ser så djup ut (vilket den även gör på Honda S2000-lådan m fl) beror på att gaveln och en del av växelådshuset är tillverkat i ett stycke med sprängkåpan.

Link to comment
Share on other sites

Den ser faktiskt lite skum ut, men hydrauliken verkar sitta på baksidan, där spaken normalt sitter. Hyfsat dyr, $6300 kostar bara lådan ny, och då krävs det ju en del styrelektronik och annat också. Känns nästan lite overkill på en sjua...

Edit: M3 såldes visst i USA, dock inte alla årsmodeller

smg.JPG

Edited by Baalzamon
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket väger en SMG-låda tro...med allt meck som måste sitta i(dubbla kopplingar etc) så väger den väl 100kg? :blink:

Menar du folkvagns dsg-låda nu? För den SMG som tråden handlar om har inte dubbla kopplingar. Enda skillnaden är hydraulstyrningen av växelföraren, och det lägger inte till särskillt många kilo

Link to comment
Share on other sites

nja det är väll mer än så. du har ju hydralstyrning av växelföraren och koplingen sen måste det ju till hydralpump antar att det fins en tryckregulator ventiler mm. sen är det nog rätt mycke elektronik till lådan också så det blir nog snabt ett par extra kilo att släpa på.

fick en tanke aldeles nyss men har inte en aning om det funkar så tänkte bolla iden med er. växellådan på en hd är ju fristående och vad jag vet fins den med in och utgående axel på vardera sida om lådan. och om jag inte mins fel så fins det både 5 och 6 växlade lådor som är sekventsiela. skulle man inte på nått sätt kunna sätta ihop en sån låda med en bil motor?

Link to comment
Share on other sites

nja det är väll mer än så. du har ju hydralstyrning av växelföraren och koplingen sen måste det ju till hydralpump antar att det fins en tryckregulator ventiler mm. sen är det nog rätt mycke elektronik till lådan också så det blir nog snabt ett par extra kilo att släpa på.

fick en tanke aldeles nyss men har inte en aning om det funkar så tänkte bolla iden med er. växellådan på en hd är ju fristående och vad jag vet fins den med in och utgående axel på vardera sida om lådan. och om jag inte mins fel så fins det både 5 och 6 växlade lådor som är sekventsiela. skulle man inte på nått sätt kunna sätta ihop en sån låda med en bil motor?

Jo, det är sant, men några 100kg kommer man knappast upp i. Extragrejerna väger några kilo, men det är inte dom man skall oroa sig för. Lådan i sig är nog ingen lättviktare, den är gjord för att tåla kraften från M3:ans ettriga sexa, och dessutom har den sex växlar. Så den väger nog sina kilo.

Idén med låda från HD är intressant. Frågan är dock bara hur mycket dessa lådor tål? HD:s motorer låter ju ofta mer än dom går...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...