Jump to content

svarva grejjor


Magoo

Recommended Posts

Hejsan allihopa!!

Är det någon här på detta eminenta forum som har möjlighet att svarva en medbringare till en remskiva? jag har en ritning i autocad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jag har både cnc- och manuell svarv, så de går nog att fixa

jag har ingen aning om vart man skaffar material till en sådan här sak. Vad kan det tänkas kosta att skaffa materialet till densamt vart? samt ska man göra den i alu eller stål?

Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

Antingen så hittar man det på metall skrot eller så har företag som tillverkar biten om du beställer det.

Jag kan ha en bit i aluminium men är inte säker på det, men i järn så fins det.

Men jag är tyvärr inte så sugen på extra jobb just nu för jag har hur mycket som helst innan semestern men efter semestern så kan jag fixa biten om du inte har fått hjälp med den.

Glömde kostnad ca: stål kostar 10-13kr/kg . aluminium 25-35kr/kg

Men vad arbetet kostar skiljer berående vem som gör det

Edited by ake
Link to comment
Share on other sites

jag har inte direkt bråttom att få den tillverkad. frågan är bara i vilket material som den skall tillverkas. Denna bilten som är på ritningen skall sitta mellan remskivan och en EDIS skiva . Den skall tåla uppåt 8000 rpm iaf (dock inte kontinuerligt) :prop:

Link to comment
Share on other sites

Både aluminium och stål håller för 8000 rpm och mera men det är sidobelastningen som kan påverka fast jag tror att det inte har någon betydelse här.

Men man får lättare tag på stål bitar som passar om man inte jagar efter minsta vikten.

Kanske någon kan komma med synpunkter ang belastning och hållfastigheten?

Link to comment
Share on other sites

Kollade idag efter material och det fans inte tillräckligt stort aluminium axel, bara 130mm i diameter.

Men det var bätre med stål axel.

Men om någon annan har aluminium och som skulle kunna svarva det åt dej så skulle det vara bra, annars så får du vänta lite längre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...