Magoo Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 Hejsan allihopa!! Är det någon här på detta eminenta forum som har möjlighet att svarva en medbringare till en remskiva? jag har en ritning i autocad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted May 20, 2005 Share Posted May 20, 2005 lägg upp ritningen så får vi se om det går att ordna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 då försöker jag att lägga upp filen så får du se om du förstår vad som menas.... Distans.dwg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 4, 2005 Share Posted June 4, 2005 Borde det inte vara ett kilspår också ?? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 4, 2005 Author Share Posted June 4, 2005 nepps det skall borras några hål åxå :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 jag har både cnc- och manuell svarv, så de går nog att fixa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 5, 2005 Author Share Posted June 5, 2005 jag har både cnc- och manuell svarv, så de går nog att fixa jag har ingen aning om vart man skaffar material till en sådan här sak. Vad kan det tänkas kosta att skaffa materialet till densamt vart? samt ska man göra den i alu eller stål? Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted June 5, 2005 Share Posted June 5, 2005 (edited) Antingen så hittar man det på metall skrot eller så har företag som tillverkar biten om du beställer det. Jag kan ha en bit i aluminium men är inte säker på det, men i järn så fins det. Men jag är tyvärr inte så sugen på extra jobb just nu för jag har hur mycket som helst innan semestern men efter semestern så kan jag fixa biten om du inte har fått hjälp med den. Glömde kostnad ca: stål kostar 10-13kr/kg . aluminium 25-35kr/kg Men vad arbetet kostar skiljer berående vem som gör det Edited June 5, 2005 by ake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted June 6, 2005 Author Share Posted June 6, 2005 jag har inte direkt bråttom att få den tillverkad. frågan är bara i vilket material som den skall tillverkas. Denna bilten som är på ritningen skall sitta mellan remskivan och en EDIS skiva . Den skall tåla uppåt 8000 rpm iaf (dock inte kontinuerligt) :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 Både aluminium och stål håller för 8000 rpm och mera men det är sidobelastningen som kan påverka fast jag tror att det inte har någon betydelse här. Men man får lättare tag på stål bitar som passar om man inte jagar efter minsta vikten. Kanske någon kan komma med synpunkter ang belastning och hållfastigheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted June 6, 2005 Share Posted June 6, 2005 aluminium kvalite 7075 är att föredra, stadigare än vanligt "bondjärn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ake Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Kollade idag efter material och det fans inte tillräckligt stort aluminium axel, bara 130mm i diameter. Men det var bätre med stål axel. Men om någon annan har aluminium och som skulle kunna svarva det åt dej så skulle det vara bra, annars så får du vänta lite längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts