Gripenland Posted November 12, 2004 Author Share Posted November 12, 2004 Nytt sen senast: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Tid för lite nya bilder! Paneler fastsatta med cleckos: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 Naven har tagit en evighet att tillverka men i dag kom de tillbaka efter att ha blivit ytbehandlade. Svart elförzinkning eller vad det nu kallas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 4, 2005 Author Share Posted March 4, 2005 På plats i bilen. Tyvärr lyckades jag skära mig ordentligt i fingret och fick åka hem för omplåstring innan jag hann sätta på däcket. Jag är nyfiken på hur det kommer att se ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Ser grymt trevligt ut! :wohow: Om jag inte ville envisas med att svetsa eget chassi hade nog Dax Rush legat högst upp på listan över tänkbara kit... När plåstret är på kan du väl åka tillbaka till garaget med kameran i högsta hugg och provmontera hjulen? ;) Detta kommer helt klart att bli en av Sveriges tuffaste Sjuor när den blir klar! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Ser grymt trevligt ut! :wohow: Om jag inte ville envisas med att svetsa eget chassi hade nog Dax Rush legat högst upp på listan över tänkbara kit... När plåstret är på kan du väl åka tillbaka till garaget med kameran i högsta hugg och provmontera hjulen? ;) Detta kommer helt klart att bli en av Sveriges tuffaste Sjuor när den blir klar! :thumbup: Man tackar! :) :) :) Jag ska till garaget i eftermiddag och då ska hjulen på även om blodet sprutar! Det är tur att min sambo har jobbat på akuten en massa år, så att man blir ordentligt omplåstrad :D Jag tror att man kan förbättra vridstyvheten på Dax ramar. På vissa ställen ser trianguleringen bristfällig ut måste jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Så här ser det ut med ett hjul på fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 En till: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 En till: :wohow: Detta är hjul helt i min smak .... Nice choice ! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Skall du regga med dom sulorna???? Finns det DOT-märkning på dom däcken? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 5, 2005 Author Share Posted March 5, 2005 Skall du regga med dom sulorna???? Finns det DOT-märkning på dom däcken? :D Med texten: Not for highway use gjutet i däcksidan blir dom nog svåra att få igenom :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted March 5, 2005 Share Posted March 5, 2005 Skall du byta däck eller fälgar till reggningen eller hur gör du? Fast fett är det så det förslår :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 6, 2005 Author Share Posted March 6, 2005 Skall du byta däck eller fälgar till reggningen eller hur gör du?Fast fett är det så det förslår :thumbup: Det blir andra fälgar och däck till reggningen. Det finns inte gatlegala däck som passar fälgarna som jag har nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 ja tycker de ser lite väl smalt ut.. du får skaffa bredare sulor.. ;) :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Ha ha ha... sjukt brett! :wohow: :thumbup: Det kanske stämmer att det finns ställen på ramen som kunde triangulerats bättre, men jämför man med andra kit så ser denna klart bättre ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 6, 2005 Share Posted March 6, 2005 Ha ha ha... sjukt brett! :wohow: :thumbup:Det kanske stämmer att det finns ställen på ramen som kunde triangulerats bättre, men jämför man med andra kit så ser denna klart bättre ut... Det skall bli kul att få kolla in bilen i "Elefantgrillen" :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 7, 2005 Author Share Posted March 7, 2005 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Mulligt :wohow: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FiddeTheRocker Posted March 28, 2005 Share Posted March 28, 2005 Var i Göteborg holler du hus!!! Vore kul om man kunde komma och kika någon dag.. Mvh. Fredrik A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted March 29, 2005 Author Share Posted March 29, 2005 Var i Göteborg holler du hus!!!Vore kul om man kunde komma och kika någon dag.. Mvh. Fredrik A. Jag har garaget på Lindholmen och det är bara att titta förbi :) Jag nås på 0736-735516 Annars kanske det är läge för en garage träff hos mig med alla i Göteborgsområdet? Jag startar en ny tråd om det och kollar intresset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 Det var hur länge sen som helst man hörde något från herr Gripenland!! Undra hur det går för honom?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 22, 2005 Share Posted September 22, 2005 sista livstecken från Gripenland var en blöt pubkväll under englandsresan... måste uppenbarligen vara en överdjävlig baksmälla han åkt på.. :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 Jag hade kontakt med honom för några veckor sedan. Mycket jobb å lite tid till bygget är förklaringen till frånvaron.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 Så synd!! Om du hör av honom igen så får du hälsa och säga att vi undrar vart han har tagit vägen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 23, 2005 Author Share Posted September 23, 2005 Hallå Gubbs! :D :D Bygget rullar faktist på så smått även om jag varit väldigt inaktiv på forumet. De senast veckorna har spenderats vid svarven för att tillverka en adapter mellan mc-motorn och kardanaxeln. Tanken är att hålla ett ganska högt tempo på bygget under hösten. Bara jobbet tog och lugnade ner sig lite så skulle man ju ha tid att vara lite aktiv på forumet oxå :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted September 23, 2005 Share Posted September 23, 2005 Nämen ser man på, självaste Herr Gripenland :515: Vad jobbar du med som tar upp så mycket av all din byggtid?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 23, 2005 Author Share Posted September 23, 2005 Nämen ser man på, självaste Herr Gripenland :515: Vad jobbar du med som tar upp så mycket av all din byggtid?? <{POST_SNAPBACK}> Jupp. Här är jag! :515: Jobbar Volvo. Vi släpper ju snart den nya C70:n och det är alltid en massa extrajobb i samband med en lansering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_coffe_ Posted September 24, 2005 Share Posted September 24, 2005 nej va tufft!! då har du en massa insider-information :racesmile: ... blir det lugnare efter lanseringen?? så du får mer tid över till byggandet :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted September 26, 2005 Author Share Posted September 26, 2005 nej va tufft!! då har du en massa insider-information :racesmile: ... blir det lugnare efter lanseringen?? så du får mer tid över till byggandet :D <{POST_SNAPBACK}> Ja det får vi banne mig hoppas. Det här tempot står jag inte ut med länge till... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cheetah1 Posted September 28, 2005 Share Posted September 28, 2005 Mulligt :wohow: :thumbup: GAAAH! Monster! Hjäälp! :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted June 21, 2006 Author Share Posted June 21, 2006 Tro det eller ej, men det har faktist hänt lite i garaget de senaste veckorna :) Det har bla jobbats med kardanaxeln. Adaptrar har svarvats för att kunna använda CV-knutarna. Så här ska det tillslut sitta ihop fast med lite längre rör..... Någon som kan tipsa mig om någon bilmodell som har ett stödlager med innerdiameter större än 50mm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted June 21, 2006 Share Posted June 21, 2006 Volvo 240 har ett som är 50,8 mm, finns även med 44,5 också så se bara så att du får rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted June 22, 2006 Author Share Posted June 22, 2006 Man tackar! :) Jag trodde i min enfald att det var kardanen som var 50,8 alt 44,5 och att stödlagret sedan hade en mindre diameter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted July 7, 2006 Author Share Posted July 7, 2006 Lite uppdateringar: Kardanaxel är under tillverkning och balansering hos Kardanaxelservice i GBG. Jag kunde tyvärr inte använda 240s stödlager för där ville kardantillverkaren lägga en svets. Så jag fick svarva en hylsa som jag krympte fast på ett annat ställe. Kardanen är de sista stora delen som måste specialtillverkas så nu hoppas jag att byget ska fortskrida lite snabbare hädanefter. Just nu så jobbas det på el-back och baffling av oljetråg. Tyvärr kommer ju semester på annan ort och stör :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted July 7, 2006 Share Posted July 7, 2006 Lite uppdateringar:bla bla bla.. dåliga ursäkter..... :prop: jaja.. de e bara att skicka frugan å knodden/arna på semester så har du all tid i världen att bygga ju.. :P :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 (edited) Kardanaxeln är på plats. Stödlagret är det svarta i mitten. Fyra stycken kardanringar har jag satt dit. Stay fokused on safety! :D Vid motorn: Edited August 13, 2006 by Gripenland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 Vad tror expertisen om detta? Behöver jag ha ytterligare ett lager till rattaxeln vid knuten (svart)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 svårt att se vad den sitter nu.. men det lär nog inte skada att ha ett fäste nära knuten.. :) va har du för tjoklek på kardanringarna ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 13, 2006 Author Share Posted August 13, 2006 30x3mm plattjärn. Ordentligt hålborrat ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 13, 2006 Share Posted August 13, 2006 Jag hade utan tvekan satt dit ett stödlager vid knuten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 14, 2006 Author Share Posted August 14, 2006 Det får nog bli ett lager då. Då kan jag integrera en fångstarm i lagerfästet som böjer undan stången vid krock. SAFETY! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted August 14, 2006 Share Posted August 14, 2006 Presis så resonerade min besiktningsman Ett lager för att slippa kink i knuten och en lagom klen infästning av detsamma så det kan vika sig vid en krock. Michael W Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 14, 2006 Author Share Posted August 14, 2006 Tanken var att jag skulle styra vikningen av rattstången. Jag vill att den ska vika sig nedåt och utåt. Jag är inte så sugen på att få 15mm stålspett in bland fötterna om (när) man skulle smälla :huh: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted August 16, 2006 Author Share Posted August 16, 2006 Stön :angry: Efter alla år som man hållit på med bilar har man fortfarande int lärt sig att det inte finns några snabba jobb :mad: Svängde ner till garaget igår. Tänkte bocka av några punkter på min "Att göra innan första SFRO" lista. Stansa ramnummer. Det kan inte ta många minuter. Jo, tjena! Stansen bara studsade på ramen och allt blev skit. Helt oläsbart. Nähä, då får jag börja fixa med kopplingen i stället. Att skruva fast slavcylindern är ju ialla fall lätt. Bara att kapa ur fästet så att min medbringare går fritt. Gissa hur bra det gick :P Det visar sig att min slavcylinder inte får plats över huvud taget. Hur mycket jag än kapar på fästet. Lika bra att gå hem. Nya tag idag dock! :D :racesmile: Passade även på att idag byta grageförsäkring från Länsförsäkringars 2000kr/året till LocostSwedens klubbrabbaterade 600kr/år hos Bilsport och MC :notworthy: Snyggt jobbat stryrelsen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted August 16, 2006 Share Posted August 16, 2006 Kul att du är på G igen med ditt bygge!! Och visst är gör styrelsen ett kanon jobb med "vissa undantag! då det verkar vara trögt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ManOnWheels Posted March 15, 2007 Share Posted March 15, 2007 Jag undrar vad som hänt/hände med detta mycket intressanta bygge? Verkar misstänkt att det blivit totalstopp eller så har byggherren kanske smashat datorn?! Någon som vet något? // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted July 31, 2007 Author Share Posted July 31, 2007 Totalstopp stämmer :unsure: Bygger hus för tillfället. Har fått ett erbjudande om att sälja projektet. Bra för samvetet men dåligt för egot. Det lutar att åt jag behåller. Vad ska jag annars göra med ett jätteflott garaget när husbygget är klart :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Trevligt att se dig här Mattias även om det är totalstopp i bygget. Du gör rätt i att behålla Daxen, annars ångrar du dig bara när huset med garage är färdigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jag var nära ett totalstopp tidigare pga hus och barn etc men har nu en deal med frun om att jag har en garagekväll i veckan. Det räcker ju egentligen inte men jag känner att det i alla fall går framåt... Kan du inte fixa nåt sånt eller är det du som håller i hammaren vid husbygget? Hade varit jäkligt synd om du sålt ett av Sveriges coolaste Se7en-bygge. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 klart du skall behålla 7 an... det kan vara bra med en paus iblan. förhoppningsvis blir bygget bättre eller så kommer man på andra mer smarta bygg tankar.. nä bara behåll och bygg vidare sedan.. är i samma dilemma då jag håller på att riva mitt garage för ett ny bygge... kämpa på.!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.