Jump to content

Miata/Motorbyte fråga


Recommended Posts

Kanske fel forum men andå.

Jag skulle vilja byta min 1.6 motor till en 1.8 som har ca 20 hk till. Jag byter också till större bromsar fram. Motorn bytet är "bolt on" man kan inte se att motorn är bytt. Har också satt på båge på bilen.

Räcker detta för att kunna göra en ändrad/ombyggt fordon och lagligt kunna köra med bilen ?

Tacksam för hjälp

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Det skall väl räcka med en omtypning på SBP skulle jag tro? Du stoppar ju i en större motor, bågen och bromsarna vet jag inte om det skall vara nödvändigt att typa om för. Ring SBP och fråga.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ändringarna är för små för att bilen ska räknas som ombyggt fordon, och som Baalzamon säger skulle du också behöva ett avgasintyg från Mazda som de knappast skriver ut.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Vet att Kristoffer Rydkvist (eller hur han stavar :D ) har försökt med detta på flera sätt utan att hitta nån lösning. Han har skrivit om det på rejsa nånstans tror jag.

Man kanske inte bör uppmuntra sånt här men eftersom man inte ser nån skillnad med ett otränad öga så kanske du inte ska säga till Bilprovningen att du har bytt motor :hypocrite:

Iofs så får du ju inte vara med i MGCC och leka längre då de kräver besiktigad bil (utan fusk! :) ) för att man ska få deltaga.

Det enklaste är ju faktiskt att sälja bilen och köpa en 1,8 istället :prop:

Link to comment
Share on other sites

Det enklaste är ju faktiskt att sälja bilen och köpa en 1,8 istället

Jo det har slagit mig också men 1.6 är lättare och uppfattar att jag får mer acc med 1.6 bilens utväxling.

/Joachim

Lätt som en plätt :D

Släng bara i en 1,6 slutväxel från skroten när du köpt en 1,8 :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Släng bara i en 1,6 slutväxel från skroten när du köpt en 1,8

:thumbup: Ja så gör jag ju givetvis att man inte tänker "tvärtom" :)

Hmm då måste jag öppna diffen och byta slutväxel för det skiljer väl mellan 1.6 och 1.8 i diffhusen

Skall fundera på detta, hittar jag en bra 1.8 motor så gör jag nog ett byte annars byter jag kanske som du säger till en 1.8 bil

Hoppas övriga här har överseende med maita-snacket

Edited by Joachim
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...