Joachim Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Kanske fel forum men andå. Jag skulle vilja byta min 1.6 motor till en 1.8 som har ca 20 hk till. Jag byter också till större bromsar fram. Motorn bytet är "bolt on" man kan inte se att motorn är bytt. Har också satt på båge på bilen. Räcker detta för att kunna göra en ändrad/ombyggt fordon och lagligt kunna köra med bilen ? Tacksam för hjälp /Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Ställ samma fråga på Rejsa.nu så får du säkert ett utförligt svar... :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Det skall väl räcka med en omtypning på SBP skulle jag tro? Du stoppar ju i en större motor, bågen och bromsarna vet jag inte om det skall vara nödvändigt att typa om för. Ring SBP och fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Tyvärr är det jobbigt att byta motor i en bil nare än -88, man måste ha intyg från tillverkaren som är mycket svåra att få Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Hej Ändringarna är för små för att bilen ska räknas som ombyggt fordon, och som Baalzamon säger skulle du också behöva ett avgasintyg från Mazda som de knappast skriver ut. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 Vet att Kristoffer Rydkvist (eller hur han stavar :D ) har försökt med detta på flera sätt utan att hitta nån lösning. Han har skrivit om det på rejsa nånstans tror jag. Man kanske inte bör uppmuntra sånt här men eftersom man inte ser nån skillnad med ett otränad öga så kanske du inte ska säga till Bilprovningen att du har bytt motor :hypocrite: Iofs så får du ju inte vara med i MGCC och leka längre då de kräver besiktigad bil (utan fusk! :) ) för att man ska få deltaga. Det enklaste är ju faktiskt att sälja bilen och köpa en 1,8 istället :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joachim Posted May 17, 2005 Author Share Posted May 17, 2005 Det enklaste är ju faktiskt att sälja bilen och köpa en 1,8 istället Jo det har slagit mig också men 1.6 är lättare och uppfattar att jag får mer acc med 1.6 bilens utväxling. /Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik Rydh Posted May 19, 2005 Share Posted May 19, 2005 Det enklaste är ju faktiskt att sälja bilen och köpa en 1,8 istället Jo det har slagit mig också men 1.6 är lättare och uppfattar att jag får mer acc med 1.6 bilens utväxling. /Joachim Lätt som en plätt :D Släng bara i en 1,6 slutväxel från skroten när du köpt en 1,8 :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joachim Posted May 19, 2005 Author Share Posted May 19, 2005 (edited) Släng bara i en 1,6 slutväxel från skroten när du köpt en 1,8 :thumbup: Ja så gör jag ju givetvis att man inte tänker "tvärtom" :) Hmm då måste jag öppna diffen och byta slutväxel för det skiljer väl mellan 1.6 och 1.8 i diffhusen Skall fundera på detta, hittar jag en bra 1.8 motor så gör jag nog ett byte annars byter jag kanske som du säger till en 1.8 bil Hoppas övriga här har överseende med maita-snacket Edited May 19, 2005 by Joachim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.