Jump to content

Kan man bygga sin egen katalysator?


Tommy

Recommended Posts

Om man bara fick tag på Metallisk monolite i "lösvikt" så kunde man kanske tillverka sin egen katalysator.. utan att först köpa en universalkat.

Här nedan finns en sida på hur man renoverar sin gamla dyra katalysator med innanmäte i Metallisk monolit från en billig universal kat.

Renovering av kat

Univeralkatalysator

Det måste gå att köpa Metallisk monolite :blink:

och slutresultatet skulle kunna se ut så här:

399.jpg

Jag kanske är ute och svävar i det blå :prop:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom efterfrågan på lös monolite torde vara förhållandevis begränsad, så tror jag priset är förhålandevis högt. Såvida man inte lyckas skaffa sig kontakter som kan sälja av lite på sidan om så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Här nedan finns en sida på hur man renoverar sin gamla dyra katalysator med innanmäte i Metallisk monolit från en  billig universal kat.

Verkar konstigt att kapa sönder en ny katalysator och flytta innehållet till en gammal rostig burk. Den kommer ju inte att hålla lika länge som det nya innehållet innan den är upprostad/uppbränd. Det borde ju dessutom vara bättre flöde i den nya än i den gamla med innehållet från den nya ihoppackat i en mindre volym. Jag hade nog gjort om rördragningen lite så man kunnat koppla in universalkatalysatorn istället.

Men tillbaka till ämnet. Kan man få tag i monolit direkt från tillverkaren kanske man kan spara en slant. Går man via en tillverkare av katalysatorer verkar det mer tveksamt. Jontes kat är ju bara ett rör med monolit i, vad jag kan förstå. Det man sparar in är ju i så fall arbetet att stoppa in monoliten i röret. Det borde inte kosta tillverkaren allt för mycket. Bättre att försöka skaffa så bra pris som möjligt på universalkatalysatorer direkt om man inte kan få tag i monolit, kanske?

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en firma i Göteborg igår som håller på med Katt till dieselmotorer

och han sa ,att om du tar en katt ifrån en diesel och använder den på en bensinmotor

så brinner den upp. :(

Dieselmotorn har mycket lägre avgastemp än bensinmotor.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...