riek Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 :( Bästa medkämpar jag köpte ett McSorley 7 +4 chassi som var färdigt till 70%. Nu återstrå kardantunnel, länkarmsinfätningar etc. Vidare har jag 380 mm långa Spax coilovers, länkarmar och nav från Westfield. Nu ska skiten byggas ihop eller migreras som vi säger ;) 1. visst skall spårvidden vara 1590 mm ? bokchassit är väl 1490? 2. visst ska väl bakre spaxen stå helt vertikalt upp mot plattan? 3. visst skall väl båda bakre länkarmarna vara helt horisontella vid vald markfrigång? I mitt fall 105 mm. Avstånd från markplan till centrum drivaxlar är 185 mm. Jag köpte boken men den ger inga besked om bakvagnen. Är mina stötdämpare för långa? Kan jag förbereda något för krängare när jag ändå håller på? Har någon av Er använt marin plasttank från biltema? Borde få plats. Nåja! HJÄLP! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 :( Bästa medkämpar jag köpte ett McSorley 7 +4 chassi som var färdigt till 70%. Nu återstrå kardantunnel, länkarmsinfätningar etc. Vidare har jag 380 mm långa Spax coilovers, länkarmar och nav från Westfield. Nu ska skiten byggas ihop eller migreras som vi säger ;) 1. visst skall spårvidden vara 1590 mm ? bokchassit är väl 1490? 2. visst ska väl bakre spaxen stå helt vertikalt upp mot plattan? 3. visst skall väl båda bakre länkarmarna vara helt horisontella vid vald markfrigång? I mitt fall 105 mm. Avstånd från markplan till centrum drivaxlar är 185 mm. Jag köpte boken men den ger inga besked om bakvagnen. Är mina stötdämpare för långa? Kan jag förbereda något för krängare när jag ändå håller på? Har någon av Er använt marin plasttank från biltema? Borde få plats. Nåja! HJÄLP! Jag har inte svar på alla frågorna men ett par.... Ang bakdämparna, iochmed att det är "westfield original" så är troligtvis fjädrarna anpassade efter den vinkeln som westfield ha i sin ram, bra att du har deras nav också. :thumbup: En dämpare ska vara i rideheight vid halva ihoppressningen, mina är ca350mm i maxlängd och 265mm i minlängd och min ride är på 300-320mm. Välmommen och lycka till :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Hej!Lutar du dämparna får du längre slaglängd.20-30 grader är lämpligt.Dämpningsförhållandet 50-50?Nja,snarare 60-40,skulle jag välja. Bärarmarna bör vara horisontella,även drivaxlarna bör vara horisontella vid rideheight. Krängningshämmare behövs väl inte om man har ett stabilt chassie.Uniballs ger inte med sig. mvh Pixbo :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Krängningshämmare behövs väl inte om man har ett stabilt chassie.Uniballs ger inte med sig. Ehh??? :blink: :blink: Det har väl inte med det att göra? Däremot så hänger det mycket på var tyngdpunkten på bilen befinner sig, samt fjäderstyvhet, geometri på hjulupphängningarna och inställningen. Med tillräckligt hårda fjädrar skall de ta emot krängningen. Men bilen blir då ganska hård i fjädringen. Man vill ha en så mjuk bil som möjligt med så bra väggrepp som möjligt. Där kommer krängningshämmarna in i bilden. Jag har inte ork att ge mig in i en jätteutläggning om det här just nu. Det finns en hel del skrivet om detta, både här och på rejsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Hej!Pacman har naturligtvis rätt i det han skriver.Mitt inlägg var snarare filosofiskt än konkret praktiskt. På våra bilar ,redan när vi bestämde oss för konceptet,har vi ju prioriterat bort komfort för sport.Åtminstone jag.Nu skall inte jag tävla,utan bara leka på allmän väg. Jag har inga bussningar i mina länkage,bara uniballs. Eftersom jag inte vill ha genomslag i varje vägbula och potthål,chassiet är lågt och slaglängden är kort(jämfört med en vanlig bil där man har kompromissat mellan komfort och sport) har jag hyfsat hårda fjädrar. Så frågan är om jag behöver krängningshämmare på min bil.Den enda krängningen som blir är ju fjäderkompressionen/-dekompressionen. Om ni däremot skall tävla på bana,så gör ju krängningshämmaren nytta för att balansera chassiet vid kurvtagning. Sedan är det lite fräckt en snyggt monterad hämmare,lite pryltokig är man ju. mvh Pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 lDämpningsförhållandet 50-50?Nja,snarare 60-40,skulle jag välja. när jag köpte mina AVO dämpare av "cobra mannen" på öland så tyckte han att man skulle bygga med dämparna komprimerade till 1/3 del i ridehight... verkar finnas många bud! kan nån som har färdig bil dela med sej av lite konkret fakta, så man inte gör nån tabbe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 En tredjedel låter förnuftigt.Det är dock viktigt att det finns såpass mycket utfjädring,att bakdelen inte lyfter så mycket att däcken släpper vid en kraftig inbromsning. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 GAZ rekomenderar också 1/3 in vid ridehight. Själv har jag lite längre fjädringsväg bak och mjukare sättning, men hur det kommer funka i praktiken vet jag inte (ca 2 veckor kvar till första provkörning). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Bygger man med väldigt hård fjädrar så tenderar hjulen att stutda från marken, och man tappar kontakten med asfalten vid minsta ojämnhet. Då är det bättre att ha lite mjukare fjädrar, och så förhindrar man genomslag med stötdämparna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted May 10, 2005 Share Posted May 10, 2005 Bygger också med 1/3 till "ride height" och 2/3 kvar för infjädring! För behovet av krängningshämmare spelar rollcentrats placering lika stor "roll" som tyngdpunkten, eftersom det är avstånet mellan dessa som ger momentet som kränger bilen. Eller har jag fått det om bakfoten? Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 >>BeLo Jag är av samma åsikt... Kollar man på Caterhams nya skapelse CSR så ligger RC på 20 mm för framvagnen och 60 mm för bakvagnen, men då har de också krängningshämmare för att dämpa krängningen i framvagnen. Själv har jag en hög och relativt tung motor och sedan kommer jag att ha tanken liggande övanför diffen - båda dessa sakerna gör att mitt CGH (center of gravity hight) ligger lite högre och för att få RC på ca 20-25% av CGH har jag lagt RC fram till 60 mm och RC bak till 100 mm. Då har jag också planerat att köra utan krängningshämmare... varför hänga på skrot som man kan klara sig utan? ;) Nu är ju allt detta bara teori så hur det fungerar i verkligheten är en annan fråga. För att kunna justera RC på bilen har jag en lite annan design på "svampen" i mina Sierra framspindlar - istället för att ha en låg plugg som skall ligga i linje med kanten på spindlen har jag ett längre "rör" så jag kan justera höjden på den övre spindelleden i framvagnen och därmed justera RC. I bakvagnen blir det eventuellt också nån RC-justeringspryl - har bara inte ritat klart på de delarna ännu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 När ni skriver att ni har rideheiht vid 1/3 av fjädervägen, har ni räknat bort genomslagsgummit då? Allt Gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 11, 2005 Share Posted May 11, 2005 Yes! 25mm på GAZ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.