Jump to content

Bromsproblem :(


Marcus a

Recommended Posts

Hej hej....

Blir tokig (igen ;) ) på mina bromsar.

Får inte upp något tryck i systemet. Är inte så jätte haj på sånt så undrar då vad som kan vara problemet.

Någon som har någon bra turordning på hur man ska lufta systemet...

Har tagit servo och huvudcylinder från min sierra, funkade kannon för 3 vekor sedan och huvudcylinder är relatift ny!

Man får upp ett litet tryck men inte så mycket att man inte orkar dra runt däcken när bilen står upp pallad. trycket släpper när man drar igång motorn.

Hjälp mej!!! :) Marcus

Link to comment
Share on other sites

En gammal huvudcylinder som stått still länge kan bli dålig! Funkar i början sedan släpper den tryck eller i värsta fall läcker mot pedalen... Har hänt mig flera gånger ! :(

Link to comment
Share on other sites

Inte så lätt att hjälpa kanske men eftersom trycket släpper när du startar motorn så känns det som något felar på pump/vacum-biten. Har du kopplat slangar rätt och har du provdragit alla koppplingar så att den inte drar in luft. Om du kan koppla bort servon och prova utan så kan du utesluta vissa saker.

Kör hårt.

Själv fick jag ta bort en dämpare och skicka tillbaka för den började läcka när jag tog ner bilen från bockarna och testade fjädringen. Hur kul e det :D kan snart skriva en liten bok om djävulstyg när man bygger.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Den funkade kannon för 3-4 veckor sedan, vekar konstigt att den har torkat ihop redan. Har stått med vätska i hela tiden!

Har dragit alla kopplingar och ingen läcker.

Iof nu när jag tänker efter så fattas packningn mellan servon och huvudcylinder. Kan det ha något med saken att göra?

Det är ju flera saker som går åt helvete när man håller på än som går bra:)

Men kul är det när man lyckas!!!

Link to comment
Share on other sites

bromsvätske behållaren har ju 2 "fack" en för varje krets... på mercedes tex. är det ganska svårt att se om de är tillräckligt med vätska i det bakre facket... höll på att bli komplett tokig när jag bytt huvud cylindern och jag inte fick upp nå tryck.. ett litet tips bara! ;)

Edited by Mathias78
Link to comment
Share on other sites

Du skulle ju kunna prova att skaffa ett extra lock till behållaren som du borrar ett hål i och limmar i en cykelventil. Pumpa sedan med en cykelpump. Detta brukar funka jätte bra om systemet varit tomt, det kanske inte är så i detta fall men det kan ju vara värt att prova.

/Ronny

Link to comment
Share on other sites

Har en sådant lock som man skruvar på burken och sen med en slang som man sätter på ventlien på däcket...

Trycker igenom massor med vätskaoch sen luft så det man inte vara stopp i systemet heller.

Var det de du tänkte på?

Link to comment
Share on other sites

Ja, just det. Men, OBS! Man gör detta för att få bort eventuell luft från framför allt huvudcylindern.

Därför gäller det att ta det lungt och se till att behållaren inte blir tom för då kommer det ju in ny luft.

Släpp försiktigt på någon luftningsnippel och håll koll på vätskenivån i behållaren.

Släpp ut en dl och prova sedan att lufta bromsarna på vanligt sätt.

/Ronny

Link to comment
Share on other sites

hade ett liknande problem själv, efter att tryckt ut bromsvätska och luftat hela systemet fick jag fortfarande inget tryck. I mitt fall var det en slang från insugningsröret till bromsservot som läckte. När jag bytte slangen fungerade allt perfekt.

/john

Link to comment
Share on other sites

Själv brukar jag sätta en slangstump med en cyckelventil på luftningsnipplarna, då är det bara att pumpa med pedalen, och se till så att inte behållaren blir tom.

På cittran är det enklare, man lägger en tyngd på bromspedalen, sen går man runt och luftar, gjärna med en returslang till LHM-behållaren ;)

Link to comment
Share on other sites

när jag luftar så använder jag mig av kompressorn och ett ombyggt lock (till bromsvätskebehållaren).

ta ett lock och borra ett lagom stort hål så att du får i en tryckluftsnippel. täta mellan locket och nippeln med lämpligt material. När locket är klart kopplar du in tryckluft från kompressorn (via en tryckregulator inställd på ca 1 bar).

sedan e d bara gå runt och lufta. å som alla andra skriver kolla vätskenivån.

Link to comment
Share on other sites

Jag har luftat på alla möjliga sätt... Om man trycker igenom systemet med hjälp av tryckluft, måste man sen lufta på tradtionelt sätt?

Ska kolla efter eventullt läkage mellan servon och insuget i morgon. Måste ju få det att funkar någon gång, delarna har ju funkat perfekt förut :)

Link to comment
Share on other sites

det kan ju inte vara så heller. Skruvade bort en annslutning på huvudcylinder och tryckte bromspedalen i botten och då var det ett jäkla tryck...

Hittade inga läcka på servon heller :(

Om det skulle vara så att oken har kärvat igen så ska man väll ändå få upp ett tryck?

Får väl ta och dra nya rör om ni inte kommer på någon bra lösning;)

Det kan ju vara råttor eller något annat djur som har boat där :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan testa med att koppla bort främre kretsen och pumpa och sedan tvärs om. Blir det någon skillnad så kan du se vilken krets felet är i. Skifta sedan uttag på h-cyllen. Flyttar felet till den andra kretsen så är felet är i h-cyllen annars i oken.

Är det ingen skillnad kan du koncentrera dig på huvudcylle/servo.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Ska testa, men det är ju fel på alla kretsar. Det borde ju vara något skumt med huvudcylinder då ju men har haft samma problem med två andra cylindrar som jag har testat innan... Så därför tror jag att det är något fel någon annan stans!

Kan ju inte ha testat med 3 trasiga cylindrar efter varan:)

Link to comment
Share on other sites

Du kanske redan har kollat det, men har du typ nån backventil på vaacumslangen? Det brukar sitta en sådan, och om den är kass så funkar ju inte servon så bra. Vet inte om den till och med kan få servot att "motarbeta" dig, iom att trycket kan gå åt fel håll så att säga...

Link to comment
Share on other sites

Tror att allt löste sej idag, Byte rör till främre oken och så byte jag oken också.

Allt verkar funka som det ska. Hjulen låste sej iaf på asfalt :)

Hade ok från en sierra med abs förut och har satt på ok från en sierra utan abs nu. Det kan väl inte vara det som har stält till det heler?

Dom oken och skivorna som sitter på nu är mycket mindre så vill ha på dom gammla grejorna igen.

Någon som koll på vad man får ta i en reparations sats?

Får tacka för all hjälp:)

Link to comment
Share on other sites

Tror att allt löste sej idag, Byte rör till främre oken och så byte jag oken också.

Var det fel på både rören och oken? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vart problmet var men antar att det var oken som kärvade...

Måste ju ha läckt någon stans men det läckte ingen olja så jag vet inte:) Är bara så glad att det funkar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...