Marcus a Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Hej hej.... Blir tokig (igen ;) ) på mina bromsar. Får inte upp något tryck i systemet. Är inte så jätte haj på sånt så undrar då vad som kan vara problemet. Någon som har någon bra turordning på hur man ska lufta systemet... Har tagit servo och huvudcylinder från min sierra, funkade kannon för 3 vekor sedan och huvudcylinder är relatift ny! Man får upp ett litet tryck men inte så mycket att man inte orkar dra runt däcken när bilen står upp pallad. trycket släpper när man drar igång motorn. Hjälp mej!!! :) Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 En gammal huvudcylinder som stått still länge kan bli dålig! Funkar i början sedan släpper den tryck eller i värsta fall läcker mot pedalen... Har hänt mig flera gånger ! :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Inte så lätt att hjälpa kanske men eftersom trycket släpper när du startar motorn så känns det som något felar på pump/vacum-biten. Har du kopplat slangar rätt och har du provdragit alla koppplingar så att den inte drar in luft. Om du kan koppla bort servon och prova utan så kan du utesluta vissa saker. Kör hårt. Själv fick jag ta bort en dämpare och skicka tillbaka för den började läcka när jag tog ner bilen från bockarna och testade fjädringen. Hur kul e det :D kan snart skriva en liten bok om djävulstyg när man bygger. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 30, 2005 Author Share Posted April 30, 2005 Den funkade kannon för 3-4 veckor sedan, vekar konstigt att den har torkat ihop redan. Har stått med vätska i hela tiden! Har dragit alla kopplingar och ingen läcker. Iof nu när jag tänker efter så fattas packningn mellan servon och huvudcylinder. Kan det ha något med saken att göra? Det är ju flera saker som går åt helvete när man håller på än som går bra:) Men kul är det när man lyckas!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 Utan packning mellan servo och cylinder kan den dra in tjuvluft där, motorn går illa och man får mindre servoverkan. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 30, 2005 Author Share Posted April 30, 2005 men kan det ha något att göra med att jag inte får upp något tryck i bromsarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 30, 2005 Share Posted April 30, 2005 (edited) bromsvätske behållaren har ju 2 "fack" en för varje krets... på mercedes tex. är det ganska svårt att se om de är tillräckligt med vätska i det bakre facket... höll på att bli komplett tokig när jag bytt huvud cylindern och jag inte fick upp nå tryck.. ett litet tips bara! ;) Edited April 30, 2005 by Mathias78 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 3, 2005 Author Share Posted May 3, 2005 Det är vätska i båda facken... Förstår inte alls va det kan vara som är fel!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Du skulle ju kunna prova att skaffa ett extra lock till behållaren som du borrar ett hål i och limmar i en cykelventil. Pumpa sedan med en cykelpump. Detta brukar funka jätte bra om systemet varit tomt, det kanske inte är så i detta fall men det kan ju vara värt att prova. /Ronny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 3, 2005 Author Share Posted May 3, 2005 Har en sådant lock som man skruvar på burken och sen med en slang som man sätter på ventlien på däcket... Trycker igenom massor med vätskaoch sen luft så det man inte vara stopp i systemet heller. Var det de du tänkte på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted May 3, 2005 Share Posted May 3, 2005 Ja, just det. Men, OBS! Man gör detta för att få bort eventuell luft från framför allt huvudcylindern. Därför gäller det att ta det lungt och se till att behållaren inte blir tom för då kommer det ju in ny luft. Släpp försiktigt på någon luftningsnippel och håll koll på vätskenivån i behållaren. Släpp ut en dl och prova sedan att lufta bromsarna på vanligt sätt. /Ronny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 hade ett liknande problem själv, efter att tryckt ut bromsvätska och luftat hela systemet fick jag fortfarande inget tryck. I mitt fall var det en slang från insugningsröret till bromsservot som läckte. När jag bytte slangen fungerade allt perfekt. /john Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 Själv brukar jag sätta en slangstump med en cyckelventil på luftningsnipplarna, då är det bara att pumpa med pedalen, och se till så att inte behållaren blir tom. På cittran är det enklare, man lägger en tyngd på bromspedalen, sen går man runt och luftar, gjärna med en returslang till LHM-behållaren ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted May 4, 2005 Share Posted May 4, 2005 när jag luftar så använder jag mig av kompressorn och ett ombyggt lock (till bromsvätskebehållaren). ta ett lock och borra ett lagom stort hål så att du får i en tryckluftsnippel. täta mellan locket och nippeln med lämpligt material. När locket är klart kopplar du in tryckluft från kompressorn (via en tryckregulator inställd på ca 1 bar). sedan e d bara gå runt och lufta. å som alla andra skriver kolla vätskenivån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 4, 2005 Author Share Posted May 4, 2005 Jag har luftat på alla möjliga sätt... Om man trycker igenom systemet med hjälp av tryckluft, måste man sen lufta på tradtionelt sätt? Ska kolla efter eventullt läkage mellan servon och insuget i morgon. Måste ju få det att funkar någon gång, delarna har ju funkat perfekt förut :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 annars måste ju huvudcylindern ha gett upp!... de kan ju vara Murphys lag!! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 5, 2005 Author Share Posted May 5, 2005 det kan ju inte vara så heller. Skruvade bort en annslutning på huvudcylinder och tryckte bromspedalen i botten och då var det ett jäkla tryck... Hittade inga läcka på servon heller :( Om det skulle vara så att oken har kärvat igen så ska man väll ändå få upp ett tryck? Får väl ta och dra nya rör om ni inte kommer på någon bra lösning;) Det kan ju vara råttor eller något annat djur som har boat där :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted May 5, 2005 Share Posted May 5, 2005 Du kan testa med att koppla bort främre kretsen och pumpa och sedan tvärs om. Blir det någon skillnad så kan du se vilken krets felet är i. Skifta sedan uttag på h-cyllen. Flyttar felet till den andra kretsen så är felet är i h-cyllen annars i oken. Är det ingen skillnad kan du koncentrera dig på huvudcylle/servo. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 Ska testa, men det är ju fel på alla kretsar. Det borde ju vara något skumt med huvudcylinder då ju men har haft samma problem med två andra cylindrar som jag har testat innan... Så därför tror jag att det är något fel någon annan stans! Kan ju inte ha testat med 3 trasiga cylindrar efter varan:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Du kanske redan har kollat det, men har du typ nån backventil på vaacumslangen? Det brukar sitta en sådan, och om den är kass så funkar ju inte servon så bra. Vet inte om den till och med kan få servot att "motarbeta" dig, iom att trycket kan gå åt fel håll så att säga... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 8, 2005 Author Share Posted May 8, 2005 Tror att allt löste sej idag, Byte rör till främre oken och så byte jag oken också. Allt verkar funka som det ska. Hjulen låste sej iaf på asfalt :) Hade ok från en sierra med abs förut och har satt på ok från en sierra utan abs nu. Det kan väl inte vara det som har stält till det heler? Dom oken och skivorna som sitter på nu är mycket mindre så vill ha på dom gammla grejorna igen. Någon som koll på vad man får ta i en reparations sats? Får tacka för all hjälp:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Någon som koll på vad man får ta i en reparations sats? Finns på mekonomen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 8, 2005 Author Share Posted May 8, 2005 Till alla modeller? Hittade iaf inget på deras hemsida! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 Tror att allt löste sej idag, Byte rör till främre oken och så byte jag oken också. Var det fel på både rören och oken? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 9, 2005 Share Posted May 9, 2005 Till alla modeller? Hittade iaf inget på deras hemsida! inte jag heller :( men det fanns i butiken, köpte för några veckor sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 Vet inte vart problmet var men antar att det var oken som kärvade... Måste ju ha läckt någon stans men det läckte ingen olja så jag vet inte:) Är bara så glad att det funkar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.