Jump to content

Konstigt fenomen!


pixbo

Recommended Posts

Hej!Jag har som ni vet en pinto -88 med kat .Nu har jag kommit en bit med elsystemet.Jag har fått schema över motorstyrningen på Bilia Ford.Även använt Gustafs skiss.Nu har följande hänt:

Jag slår på tändningen,har spänning till bränslepumpen i ca en sekund,sen slår reläet av.

Har konstant spänning på stift 22 på styrenheten,som går till 85 på bränslereläet M1.

Kabeln däremellan är hel,kollat med ohm-meter.Varför har jag då inte spänning på stift 85?

Om det finns någon el-expert där ute,HJÄLP!

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Antar att det är varvtalsgivaren som ska ge dom signalerna...

Det är nämligen det enda som jag inte har kopplat in och är tvungen att lägga direkt + pumpen för att allt ska fungera :)

Varvtalsgivaren ska sitta på hastighetsvajern enligt gustaf (tror att han sa så) men hittar ingen så jag har hoppat över det.. Men hoppar på svar från han igen nu.

Link to comment
Share on other sites

Nja, "varvtalsgivaren" som Ford kallar den, borde heta hastighetsgivare och den ger bara info om att bilen rullar. Den behövs inte för att soppapumpen ska gå.

Det som ger varvtalssignal in till boxen är PIP-signalen från tändmodulen/hallgivaren, ska vara en blå/gul kabel till stift 56 på databoxen.

Eldiagrammen är lite kluriga ibland, punkten S-1012 på schemat som matar tändmodul, spole och huvudrelät måste få +12v när tändningen är på.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...