pixbo Posted April 27, 2005 Posted April 27, 2005 Hej!Jag har som ni vet en pinto -88 med kat .Nu har jag kommit en bit med elsystemet.Jag har fått schema över motorstyrningen på Bilia Ford.Även använt Gustafs skiss.Nu har följande hänt: Jag slår på tändningen,har spänning till bränslepumpen i ca en sekund,sen slår reläet av. Har konstant spänning på stift 22 på styrenheten,som går till 85 på bränslereläet M1. Kabeln däremellan är hel,kollat med ohm-meter.Varför har jag då inte spänning på stift 85? Om det finns någon el-expert där ute,HJÄLP! mvh pixbo Quote
therealpinto Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Hej Soppapumpen ska bara gå någon sekund när du slår på tändningen. Den startar igen när du får varvtalssignal in i sprutet. Stift 22 jordas av boxen för att pumpen ska gå. /Gustaf Quote
pixbo Posted April 28, 2005 Author Posted April 28, 2005 Toppen!En fråga bara:vad ger varvtalet till styrenheten?Jag är rädd att jag saknar något. Jag håller med dig,Tommy.Forumet är kanon! mvh pixbo Quote
Marcus a Posted April 28, 2005 Posted April 28, 2005 Antar att det är varvtalsgivaren som ska ge dom signalerna... Det är nämligen det enda som jag inte har kopplat in och är tvungen att lägga direkt + pumpen för att allt ska fungera :) Varvtalsgivaren ska sitta på hastighetsvajern enligt gustaf (tror att han sa så) men hittar ingen så jag har hoppat över det.. Men hoppar på svar från han igen nu. Quote
therealpinto Posted April 29, 2005 Posted April 29, 2005 Nja, "varvtalsgivaren" som Ford kallar den, borde heta hastighetsgivare och den ger bara info om att bilen rullar. Den behövs inte för att soppapumpen ska gå. Det som ger varvtalssignal in till boxen är PIP-signalen från tändmodulen/hallgivaren, ska vara en blå/gul kabel till stift 56 på databoxen. Eldiagrammen är lite kluriga ibland, punkten S-1012 på schemat som matar tändmodul, spole och huvudrelät måste få +12v när tändningen är på. /Gustaf Quote
Recommended Posts