Borken Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Ohoj Skulle det gå att lagra framvagnen med sånna små trevliga inlineskullager? Eller blir det brytningar? Det blir ju onekligen billigt. En nackdel är väl att axeln blir endast 8mm i dia. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Nja, dels är det klent, dels så är kullager inte speciellt bra på att ta upp den typen av laster. Kulorna ligger ju "på samma ställe" (i stort sett) hela tiden och den lasten är lagret inte riktigt konstruerat för. Dessutom är det knappast någon fördel gentemot gummi/polyuretanbussningar... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted April 25, 2005 Author Share Posted April 25, 2005 Ok! Tänkte bara att en 4 st kulager i rad skulle bli jäkligt exakt. Men jag misstänkte att det var något sånt som du nämner med i bilden. H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Ett eller två rullager " i mitten" samt ett axiallager på varje sida om bussningen skulle vara riktigt nördigt. Man skulle i så fall åxå få svarva hylsor avsedda för axiallagren, att använda till inre ledpunkten på bärarmen. Någon som förstod det här.....?????? :blink: PS/ Göran Malmberg har gjort något liknande på Hemi-Panterans undre spindelinfästning. /DS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Problemet är väl att det blir FÖR exakt, en gummibussning klarar ju vissa fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pacman Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 En kulled (uniball) blir ju åxå stum, och de används av en del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Men på den finns där vridningsmöjlighet om hålen inte skulle bli centrerade exakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 För en ledning som "står och skaver" på samma ställe är inte kulager så lämpliga. Vill man ha glappfritt utan flex finns det glidlager, av typen precitionssvarvad axel, tunn plasthylsa, presitionssvarvad stålhylsa. Kostar mindre än kulager som bär motsvarande last, och slits inte ut lika fort. problemet med kullager, är att kulorna står och nöter på samma ställe hela tiden, och då blir det gropar i lagerbanan där. Av denna typ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 tänker osökt på dom tunna nylon bussningarna som används på triumph herald spittfire.. lotus elan... mellan bärarmar/fram spindlar tunn hylsa mellan stål.. rekomenderas att bytas ca var 2500 mil vill jag minnas... bytte mina på ca en halv timme per sida... och sist så vart dom inte specielt dyra... sen sitter det iofs metalastik busningar på ram sidan av bärarmarna... dög det för en elan... tänkte mig att använda sådant till mitt eget bygge vad det lider.. har inte tänkt plåga bilen på bana så detta är kanske en ``skit´´ lösning ;) tja man kan lösa saker på olika sätt.. mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted April 27, 2005 Share Posted April 27, 2005 Funkar finfint med koniska rullager iaf. :prop: http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...krivning/45.jpg http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...krivning/48.jpg http://hem.passagen.se/tdhermelin/bilder/B.../BXLagerbak.gif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Hur är det med kobentheten som åtminstone gamla GS led av? Samma problem i BX? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 (edited) Hur är det med kobentheten som åtminstone gamla GS led av? Samma problem i BX?/Gustaf Den kobentheten är ett problem på GS, CX, BX, XM och säkert de nyare med, konstigt nog bara ett problem i skandinavien, och värre ju längre norrut man kommer :icon_blink: Lösen enkelt genom att borra in en smörjnippel i bärarmslagret bak, och gå på med fettsprutan en gång vart eller vartannat år. De tå övre bilderna är föresten CX-framvagn och bakvagn. Intresant föresten att de presenterar fjäderkonstanter(hjulkonstant) i sitt försäljningsmaterial :o Edited April 28, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 28, 2005 Share Posted April 28, 2005 Funkar finfint med koniska rullager iaf. :prop: http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...krivning/45.jpg http://error.netilium.org/~mikael/bilder/C...krivning/48.jpg http://hem.passagen.se/tdhermelin/bilder/B.../BXLagerbak.gif Men du får ju tänka på att de där prylarna sitter inte i "vanliga" bilar med liten eller obetydlig fjädringsväg ;) Här snackar vi närmare 30 cm fjädringsväg, och då blir ju problemet med att kulorna står still mindre ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.