Jump to content

Kullager


Borken

Recommended Posts

Ohoj

Skulle det gå att lagra framvagnen med sånna små trevliga inlineskullager? Eller blir det brytningar?

Det blir ju onekligen billigt. En nackdel är väl att axeln blir endast 8mm i dia.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Nja, dels är det klent, dels så är kullager inte speciellt bra på att ta upp den typen av laster. Kulorna ligger ju "på samma ställe" (i stort sett) hela tiden och den lasten är lagret inte riktigt konstruerat för.

Dessutom är det knappast någon fördel gentemot gummi/polyuretanbussningar...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ett eller två rullager " i mitten" samt ett axiallager på varje sida om bussningen skulle vara riktigt nördigt. Man skulle i så fall åxå få svarva hylsor avsedda för axiallagren, att använda till inre ledpunkten på bärarmen.

Någon som förstod det här.....?????? :blink:

PS/ Göran Malmberg har gjort något liknande på Hemi-Panterans undre spindelinfästning. /DS

Link to comment
Share on other sites

För en ledning som "står och skaver" på samma ställe är inte kulager så lämpliga.

Vill man ha glappfritt utan flex finns det glidlager, av typen precitionssvarvad axel, tunn plasthylsa, presitionssvarvad stålhylsa.

Kostar mindre än kulager som bär motsvarande last, och slits inte ut lika fort.

problemet med kullager, är att kulorna står och nöter på samma ställe hela tiden, och då blir det gropar i lagerbanan där.

Av denna typ

post-4-1114516692.jpg

Link to comment
Share on other sites

tänker osökt på dom tunna nylon bussningarna som används på triumph herald spittfire.. lotus elan... mellan bärarmar/fram spindlar

tunn hylsa mellan stål.. rekomenderas att bytas ca var 2500 mil vill jag minnas... bytte mina på ca en halv timme per sida... och sist så vart dom inte specielt dyra... sen sitter det iofs metalastik busningar på ram sidan av bärarmarna... dög det för en elan...

tänkte mig att använda sådant till mitt eget bygge vad det lider.. har inte tänkt plåga bilen på bana så detta är kanske en ``skit´´ lösning ;) tja man kan lösa saker på olika sätt.. mvh Michael

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med kobentheten som åtminstone gamla GS led av? Samma problem i BX?

/Gustaf

Den kobentheten är ett problem på GS, CX, BX, XM och säkert de nyare med, konstigt nog bara ett problem i skandinavien, och värre ju längre norrut man kommer :icon_blink:

Lösen enkelt genom att borra in en smörjnippel i bärarmslagret bak, och gå på med fettsprutan en gång vart eller vartannat år.

De tå övre bilderna är föresten CX-framvagn och bakvagn. Intresant föresten att de presenterar fjäderkonstanter(hjulkonstant) i sitt försäljningsmaterial :o

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Men du får ju tänka på att de där prylarna sitter inte i "vanliga" bilar med liten eller obetydlig fjädringsväg ;)

Här snackar vi närmare 30 cm fjädringsväg, och då blir ju problemet med att kulorna står still mindre ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...