Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har sökt på hur man får förlänga en rattstång men inte hittat något direkt visande. Jag har den 6:e utgåvan av SFRO:s bok, så lite tips hur man kan förlängea vore inte helt fel.

Jag har en escort mk2 styrväxel som ska ihop med en lämplig rattstång (jag har rattstång från escort mk2 samt volvo 240 liggandes.)

Tips eftersökes tacksamt samt bilder om det finns.

Posted

Hej

Helst bultar man ihop delarna till rattstången. DD7-bilarna som byggs i bland annat Umeå har oftast 240 rattstång och Escort styrväxel, minns jag rätt passar 240 nedre knut direkt på styrväxeln. Däremellan brukar man få göra en förlängning, gärna då som sagt en axel som man bultar i knutarna.

/Gustaf

Posted
Hej

Helst bultar man ihop delarna till rattstången. DD7-bilarna som byggs i bland annat Umeå har oftast 240 rattstång och Escort styrväxel, minns jag rätt passar 240 nedre knut direkt på styrväxeln. Däremellan brukar man få göra en förlängning, gärna då som sagt en axel som man bultar i knutarna.

/Gustaf

Thomas(DD7) rekomenderar att man tar två st 240 rattstänger, tar övre halvan från den ena, och vänder den, då passar den tydligen in någonstans i pusslet mellan ratten och styrväxel från escort :D

Posted

Hör med din SFRO bes,man. Du får svetsa om det är riktigt gjort och då måste du veta vad det är för material så det inte kolar ur för då går den av.

Jag gjorde svetstester med materialbitar från de jag skulle svetsa ihop t.ex. 5cm av en axel du kortat o en bit från nästa ....svetsa sedan ihop det o låt kallna. Gå på med storsläggan Allan och se så den håller för

misshandeln.

Thomas DUTTON

Posted (edited)

Jag har Peder Landberg i Laholm som SFRO bes man. Är det någon här som nyttjar honom med??

Edited by Magoo
Posted

Enligt Tomas DD7 tar man av ytterröret av 240-rattstången och sen så består den av en stång med en del pressad på.

den pressade delen har hål för tändningslåset där den kapas av.

i själva axeln finns det en insexskruv som man lättar på och då går det att dra av den pressade delen.

voila så har man en lagom lång axel med splines i båda ändar som passar ihop med knutarna från den skrotade axeln.

Posted
Hör med din SFRO bes,man.  Du får svetsa om det är riktigt gjort och då måste du veta vad det är för material så det inte kolar ur för då går den av.

Jag gjorde svetstester med materialbitar från de jag skulle svetsa ihop t.ex. 5cm av en axel du kortat o en bit från nästa ....svetsa sedan ihop det o låt kallna. Gå på med storsläggan Allan och se så den håller för

misshandeln.

Thomas  DUTTON

precis så gjorde jag med ingående axeln från en volvo styrväxel och splines delen från

styrstången från daihatsu charade...

och det funkade..... den böjde sej och deformerade drevet utan att spricka

i svetssömmen eller bredvid den.

Jag använde 48.00 elektroder och inte MIG/MAG svets.

Jag har gjort mina båda mina besiktningar hos Peder i Laholm

post-3-1113852069.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...