Jump to content

Nu börjar det nog allvarligt luta åt ett bygge...


Theladon

Recommended Posts

Jag har under nåt år funderat på en sjua, och nu börjar det ges möjligheter att faktiskt kunna genomföra ett bygge..

Jag tror jag är ganska klar över vad jag vill bygga, åtminstone teoretiskt.

Nånting i stil med westfields SDV, alltså EN donator i möjligaste mån, tänkte bygga på en sierra (motorval kvarstår)

Inte ute efter nåt fartvidunder och kommer troligtvis aldrig att tävla (jag tror den korrekta benämningen är glassätarbil)

MEN...eftersom undertecknad är en fullvuxen människa (allt under 100 är lite flickaktigt tycker jag) på 190cm så inser jag att det nog kan vara vettigt att fundera lite på hur chassiet skall vara beskaffat.

Är lite rädd att bokramen kan vara i minsta laget, men det är ju inte direkt raketforskning att justera måtten lite på ritningen.

Finns det nu några vänliga själar av er som redan byggt i närheten av min hemort (Vårgårda, E20 7 mil NO GBG) som skulle kunna tänka sig att låta mig komma och kika lite, eventuellt få ta lite mått?

Skulle vara kul att kunna jämföra en original Westfield med diverse Locost varianter.

MVH

Andreas Klang

Edit: Jämmer....presis när jag skrivit det här hittade jag en nästan identisk tråd....och det med en kille från nästan samma ställe.. :) ...jaja

Edited by Theladon
Link to comment
Share on other sites

Först av allt Välkommen! Ock vad roligt att du skall bygga, du kommer att få roligt.

Sen så kan jag bara gratulera dig i beslutet att provsitta innan du börjar bygga.

Tyvärr är det nog lite långt för dig att åka hem till mig och kolla, då jag bor strax utanför umeå.

Själv har jag en bil av bokstorlek, och ser inga bekymmer med det, det beror ju iochförsig mycket på vad för bil man vill ha.

Jag väger själv en bra bit över 100, men är bara 183 cm ungefär, och jag tycker jag har det rymligt i min bil ;) Min kompis som är 190+ och inte heller tillhör de rangliga, får även han plats, även om han skulle uppskatta en flytt av pedalstället, något som inte är omöjligt att lösa, men på min bil involverar det nån timmes jobb med kap och svets, utrymme finns. Jag har stolar i min bil, men inte några jättefotöljer.

Storleken på bilen beror ju i stor grad på vad du vill ha för prylar i bilen.

Skall du ha öronlappsfotöljer, racingstolar, gocartholkar, eller stoppad ryggplåt. skall du ha bilen för korta turer till och från glasskiosken, eller vill du även besöka glasskiosken i 'grannbyn' 30 mil bort? (racing hade du redan valt bort).

Kolla med Göteborgarna, de är ju några stycken nu, de ordnar säkert en garagedag med lite rundåkning mellan olika garager.

Link to comment
Share on other sites

Tja..."öronlappsfotölj alternativet" är väl inte riktigt vad jag har tänkt mig.

Tycker nog det hör till stilen på en sjua att den ska vara ganska "ren"

Men som jag sa, det är ingen tävlingsvagn jag tänkt bygga, så en viss komfort kanske.

Förresten, jag såg för ett tag sen en ritning på en modifiering av bakdelen på ett bokchassie för att kunna använda sierrans delade bakaxel.

Ganska detaljerad, med ritning även på upprights.

Nu tycks jag inte kunna hitta den igen, nån som har en länk?

Link to comment
Share on other sites

Hej theladon välkommen till forumet. :thumbup: Det ör bra om du skriver ut ort och namn. Jag läste att du var orolig :( för storleken du får gärna komma och provsitta min Jag har en nästan färdig MK.

Jag bor i Sjövik (mellan Alingsås och Lerum) Kontakta mig per e-brev så kan vi komma överens

Bygg väl

MIchael W SJÖVIK

bearcat@passagen.se

Ps det finns en MK i Lida åxo. ds

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte tänker bygga med stel bakaxel borde det gå att göra kardantunneln rätt mycket smalare än på Bokens ritning. Man behöver ju inte lika mycket marginal för kardanens rörelser då.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du inte tänker bygga med stel bakaxel borde det gå att göra kardantunneln rätt mycket smalare än på Bokens ritning. Man behöver ju inte lika mycket marginal för kardanens rörelser då.

:thumbup: :thumbup:

Mycket bra förslag, och redan med stel axel vet jag de som gör kardantunneln smalare, så man får lite mer plats.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...