Jump to content

Rensa upp i tänd/bränslesystemet??


Ingenjören

Recommended Posts

Tjena!

Håller på att se över min Pintomotor som suttit i en Sierra från 1985.

Jag har stött på några saker som jag undrar lite över.

1. Fördelaren är av brytarlös typ och kablaget från kontaktstycket är kapat efter 20 centimeter.

Hur ska jag lösa det? Finns det någon äldre fördelare med brytare som passar så att man slipper att lösa de elektriska problemen eller finns det en enklare elektronisk lösning?

2. Motorn har en Weberförgasare med tusen slangar och kablar anslutna. Är det besvärligt att "skala bort" dessa extraprylar som är monterade? Jag antar at det är en enkel förgasare i grunden men som man har kladdat på en massa givare för att göra den mer miljövänlig. Eller är det enklare att bara köpa en ny förgasare av enklare typ? Har funderat lite på MS men jag känner inte att jag har det kunnande som jag tror krävs för att installera ett MS-system. Tips någon?

Hoppas fortfarande på att kunna köra i sommar...

Link to comment
Share on other sites

Hej

1. Den brytarlösa tändningen är faktiskt riktigt bra men du behöver ha kontrollboxen till den också. Det elektriska är ganska enkelt fixat med hjälp av Haynes elschema så jag skulle i första hand rekommendera att du kompletterar med det som saknas. Annars passar de gamla brytarfördelarna från Taunus, Capri och Granada, och de kan man förse med "elektroniska brytare" typ Ignitor om man vill.

2. 1985 har väl en förgasare med viss el på? I så fall är det enklast att skaffa en 32/36 DGAV från Granada, Taunus eller Capri och stoppa dit. Den brukar också fungera bättre...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

om du saknar några prylar så har jag en siera med motsvarande prylar på, som håller på att demonteras nu.

så tändningen kan kanske vara intresant, har det liksom komplett, då motorn fortfarande går att starta, bara kardan och bakaxel som är urplockade :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...