nilspc Posted Tuesday at 12:42 PM Posted Tuesday at 12:42 PM Hejsan, Det finns många trådar på detta, men har några funderingar som jag skulle behöva hjälp med. Lite bakgrund, jag har efter 10 år äntligen fått bilen klar och godkänd. Den är baserat på GBS Zero byggsats och en Ford Pinto EFI. Jag har som alla andra svetsat om EFI insuget för att få det ner i bilen och under huven. Så fokuset var det och allt jag hittade en information om på den tiden var att det kunde påverka botten eller toppdraget i motorn. Har nu kört ca 100 mil och bilen går bra med ett mycket bra drag på låga RPM. Ligger på runt 2000 rpm i 80km/t. En nu till frågan, jag frågade en AI om vad som kunde uppstå av problem med modifiering av insuget och fick svaret att det kunde påverka bränsleblandningen (vilket inte är svårt att förstå) som gör att motorn går magert och det skapar för höga temperaturer vid höga varv som skadar motorn. Jag har kollat mina tändstift och cylinder 3 och speciellt 4 är vita vilket tyder på för mager blandning och AI tyckte det var för att dom får för mycket luft. Och det kan stämma för rören till cylinder 3 och 4 blev kortare efter modifieringen även om det tydligen är lite svårt för att det inte enbart är längden som avgör luftmängden. AI:en föreslår att monterar en ställbar bränsletrycksregulator och ökar trycker lite så cylinder 4 får mera bränsle vilket och gör att alla cylindrar får mera och kanske för mycket som gär att dom blir feta. Tror ni det vill fungera? Vilka andra val har jag? Jag använder bara bilen till mysåkning och är sällen över 3000rpm så vad är risken för motorn? Förstår att det är svårt att svara, men det är väl några av er som har eller har kört med ett modifierat original insug/system och har lite erfarenhet. /Nils Quote
vedde Posted Tuesday at 12:54 PM Posted Tuesday at 12:54 PM Vi har 2 riktiga connaisseurer på Pinto här på forumet. Dels är det Tpau och The Real Pinto.De har nog svar på det mesta när det gäller Pinto-motorer.Kolla framför allt Tpaus tråd om Pinto-modifieringar.Jag tror han har gjort allt. /VeddeSkickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote
therealpinto Posted Tuesday at 04:18 PM Posted Tuesday at 04:18 PM Så länge det inte spikar hörbart skulle jag inte vara speciellt orolig med tanke på ditt användningsområde. Pinton är relativt robust (och med förgasare och standardinsug är blandningen också lite ojämn), och jag har nog utsatt mina för betydligt värre saker utan haveri. En sak du kan prova är att flytta spridarna (1 och 2 till 3 och 4), för att se om det verkligen är luftflödet som ändrats - det kan ju också vara gamla spridare som flödar olika. Sedan är det förstås värt att dubbelkolla att du inte har svetsporer eller läckande pluggare för EGR/pulseair som gör att cylinder 3 och 4 drar lite tjuvluft. Quote
nilspc Posted Tuesday at 04:28 PM Author Posted Tuesday at 04:28 PM Ok, tackar😀 Jag har gjort startgas testet och allt verka vara tätt. Så ska testa å byta om på spridarna. /Nils Quote
Recommended Posts