STL Posted May 31 Posted May 31 Har kämpat med att få loss centrumbulten till vevaxelns remskiva på en Zetec Silvertop från -95 Har provat flera rejäla mutterdragare, både tryckluftsdrivna och nu senast en batteridriven som ska ge närmare 1900 NM enligt specifikationen. Provade även värma bulten ganska länge med en liten gasolbrännare och lät det svalna innan jag gjorde ett sista försök men det var lika stumt. Är det ett vanligt fel på dessa att centrumbulten sitter som berget, och har någon tips på vad man kan prova för att få loss den? Funderar på att offra remskivan och såga ur bultens bricka för att släppa på förspänningen… Quote
tpau Posted May 31 Posted May 31 (edited) Har du motorn i bilen? Lägga i 4ans växel, dra handbromsen, och ta i med långt järnrör typ domkraftskaft eller ett överblivet chassierör. För mutterdragaren använde du en riktigt grov luftslang till den det gör stor skillnad hur stark mutterdragaren är. drar du åt rätt håll? Edited May 31 by tpau Quote
STL Posted May 31 Author Posted May 31 Jo, den sitter kvar i bilen som tur är med tanke på hur hårt den sitter. När jag provade med luftdriven maskin hade jag rejäl slang som matades av en rejäl skruvkompressor via stor tank. Ens maskinen hade 1” fattning och har hittills aldrig misslyckats med att dra loss något. Jag ska prova Ditt tips, återkommer med resultat 😀 Quote
Mildseven Posted May 31 Posted May 31 På Volvo 240 940 så la man dit ett dragskaft på muttern och la den mot ett ramben sen knyter men till på startmotorn en snabb sväng Quote
Recommended Posts