HasseOls Posted April 20 Posted April 20 Hej, Ny på forumet, min projektbil är en SAAB Sonett 3 från '72 som jag ska stoppa en Audi A4 motor och låda i. Eftersom det är ont om plats (och för att det är kul med bakhjulsdrift) så kommer jag att dela på motorn och lådan och sätta lådan bak som på Porsches transaxel serie. Just nu håller jag på med rostlagning av de delar av chassiet som ska vara kvar samt att jag river ner en Audi så att jag kan få ut motor och låda. Planeringen för stunden är att stoppa i lådan lite temporärt så jag kan mäta in positionen, och sedan bygga om golvet så det har en "kardantunnel". Jag grunnar på om jag ska köpa hjul och däck redan nu så att jag kan komma vidare med hjulupphängning, Sonetten hade 15 tums 165 breda däck, jag siktar på 16 tums 215 däck på Audins nav. Vad säger ni som kan det här bättre än mig; ska jag köpa hjul och däck nu eller borde jag vänta? Om någon sitter på en Audi låda ni inte behöver så hojta till, jag behöver den ingående axeln för att bygga "kardanen". Lite bilder, dels en AI bild på ungefär vad jag siktar på, och lite andra bilder på byggets gång. 7 Quote
therealpinto Posted April 21 Posted April 21 Spännande projekt! Mitt råd brukar vara att skaffa fälgar med rätt dimensioner (inte nödvändigtvis rätt design, men rätt mått) och hitta begagnade däck av den dimension du vill ha. Då slipper du ha nya däck som kanske blir liggande flera år när du bygger. Men det hjälper massor att ha "bygghjul" i rätt dimensioner så man kan planera efter dem. 4 Quote
Danielsson Posted April 21 Posted April 21 Jag gjorde precis som Gustaf beskriver, köpte fälgar och beggade däck (i rätt storlek). För mig hade det aldrig gått annars. Beroende på hur trångt det blir runt hjulupphängning och bromsar så är det till stor hjälp att ha hjulens geometri. Speciellt om man ska ha relativt små fälgar som begränsar storlek på skivor och ok. Riktigt spännande projekt för övrigt! Kommer följas. 1 Quote
HasseOls Posted April 21 Author Posted April 21 Tack för svaren om däck och fälg, ska köpa på mig grejer. Det blir löjligt trångt fram, har ingen aning om vilken spårvidd jag landar på men Sonettens spårvidd är 1220mm medans Audins är 1520mm. Skillnaden är stor och Audins motorpaket är ganska så brett när man inkluderar insug och turbo och annat jox. Jag får ju se till att jag får plats med motorn och det är ju inte jättedumt att kunna svänga utan att hjulen tar i.... I värsta fall får jag bredda motorrummet och med det infästningarna för A armarna, det för ju med sig att Sonettens styrväxel då blir för kort, så jag får se vad jag kan klura ut. Quote
Recommended Posts