Jump to content

Lattaste motor+vxl lada


Björn

Recommended Posts

Hej,

Jag gar och funderar pa ett locostbygge. Helst skall det vara en robin hood lightweight om de blir till salu nagon gang i framtiden.

Under tiden forsoker jag planera sa mycket som mojligt. Jag skulle vilja ha en motor och vaxellade kombinantion som ar sa latt (lag vikt) som mojligt. Detta innebar formodligen en motorcykelmotor, men kostnaderna avskracker och jag ar inte ute efter hogsta mojliga effekt.

Jag undrar om nagon har funderat pa vilken motor+vaxellada som ar lattast och ger minst 100hk (och ar mojlig att komma over for en rimlig peng)? Mazda wankel utan turbo ?

/Bjorn

Link to comment
Share on other sites

Suzuki swift GTI med Suzuki Samuraj växellåda..

Passar ladan pa motorn utan vidare? Kanns som bade motor och lada borde vara latta att fa tag pa i sverige...

Finns det nagon har som provat denna kombination?

Link to comment
Share on other sites

Mazdawanklarna är lätta, men inte extremlätta som Swiftmotorn, som enligt uppgift skall väga 55kg.

Men jag tror ändå att om man jagar låg vikt är MC-motorer att föredra.

Har man tid och pengarna tillgängliga tror jag att man kan få tag i en R1-motor för under 10' även om ordinarie pris snarare brukar ligga mellan 15' och 20'

Då får man dessutom en rejsig växellåda, ok med effekt och riktigt lätt kombination.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Diravi om att det nog totalt set inte måste bli mycket dyrare med en MC-motor. R1 är kanske en av de bästa som ligger hyfsat till i pris, vill man snåla lite så kan en fireblade 900 duga, ganska populära i england. Kör man MC-spåret så får man som sagt en "färdigtrimmad" motor, sportig växellåda och moderna grejer.

Hade jag börjat bygga idag hade det helt klart blivit en MC-motor. Jag har under projektets gång ändå hunnit byta från x-flow till zetec och från 4- till 5-växlat :D

Spara pengar i en burk så du har när rätt motor dyker upp!! ;)

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Suzuki swift GTI med Suzuki Samuraj växellåda..

Passar ladan pa motorn utan vidare? Kanns som bade motor och lada borde vara latta att fa tag pa i sverige...

Finns det nagon har som provat denna kombination?

Har för mig de ska passa bolt on men, kolla med han som kallar sig Superswift här eller på rejsa.nu.

Link to comment
Share on other sites

Suzuki swift GTI med Suzuki Samuraj växellåda..

Passar ladan pa motorn utan vidare? Kanns som bade motor och lada borde vara latta att fa tag pa i sverige...

Finns det nagon har som provat denna kombination?

Då jag har min motor i stativ så har jag inte provat, men jeepsnubben jag köpte lådan av påstår att det skall passa rätt av(nästan).

Det gäller 413-lådan (5-växlad), 410-lådan(4-växlad) påstår jeepnissarna INTE skall passa.

Det man behöver byta är svänghjul. I övrigt skall det inte vara några problem.

Motorn har jag inte vägt, bar hört rykten om att den skall väga ca:55 kg.

vxl-lådan däremot har jag vägt (badrumsvåg) och har för mig den vägde 28kg utan koppling & svänghjul.

Jope rätt hade jag där: se viktlista

Tror du får ihop ett komplett drivpaket under 100 kg iaf utan problem.

Edited by iceman
Link to comment
Share on other sites

Den Swiftmotor jag hade passade bolt-on med 413-lådan. samt modifiering av svänghjul och urtr, lager.

Jag ångrar i dag att jag sålde grejorna.... sitter nu och letar för att få ihop samma prylar igen!

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Superswift kör med Mazdalåda.

För övrigt passar Swiftmotorn direkt på jeeplådan. Så skall "grannen" göra på sitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Nyare Rover motorer är ruskigt lätta. Har ingen exakt uppgift men man lyfter det lätt själv...

Kvalitet?  Inte en aning!

Låda som passar? Lika dålig koll där!

Mvh. Fredrik A.

Kvalitén är det nog inget fel på. Det finns svänghjulskåpor för att koppla ihop K-motorn (som den heter) med Ford-lådor...

Polaren som byggt en Caterham Superlight bromsade som 1,8-liters K-motor till 194 hästar för några veckor sedan och OJ OJ OJ vilket ljud!!! :wub:

Link to comment
Share on other sites

STOOOOP!!! :icon_angry: :icon_angry:

Hade en Rover -98 400Si, och jag har en sak att säga om den SKIT :icon_angry: :icon_angry:

Finns nog inget föräkringsbolag som tar emot den längre ens...

Ruskigt svår såld var den...

MVH Lenny

Det dåliga var toppen/packningarna som gav sig vid 10.000 mil med mer regel än undantag...

Edited by Lenny
Link to comment
Share on other sites

Måste hoppa in i diskussionen lite också, eftersom jag funderar mycket på motor till mitt bygge.

Har i princip bestämt mig för en Swift motor, men funderar ändå på mc varianten på grund av vikt och den sekvensiella lådan.

Men, blir det inte surrigt om man kör lite längre på landsväg/motorväg?

Vad varvar en mcmotor då, 6000?

Och, hur håller lådan om man hjälper upp vridet med en turbo?

Har läst en del på engelska forum angående just lådorna och det är förvånansvärt få som har haft problem med trasiga lådor, vad jag har lyckats hitta i alla fall.

Dock verkar kopplingen gå åt snabbt, men den är ju å andra sidan lätt att byta efter vad jag hört.

Det som gör att man lutar åt mcvarianten är ju vikten och det mulliga ljudet, inte många bilmotorer som för en rimlig penning varvar över 10 000...

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

Måste hoppa in i diskussionen lite också, eftersom jag funderar mycket på motor till mitt bygge.

Har i princip bestämt mig för en Swift motor, men funderar ändå på mc varianten på grund av vikt och den sekvensiella lådan.

Men, blir det inte surrigt om man kör lite längre på landsväg/motorväg?

Vad varvar en mcmotor då, 6000?

Och, hur håller lådan om man hjälper upp vridet med en turbo?

Har läst en del på engelska forum angående just lådorna och det är förvånansvärt få som har haft problem med trasiga lådor, vad jag har lyckats hitta i alla fall.

Dock verkar kopplingen gå åt snabbt, men den är ju å andra sidan lätt att byta efter vad jag hört.

Det som gör att man lutar åt mcvarianten är ju vikten och det mulliga ljudet, inte många bilmotorer som för en rimlig penning varvar över 10 000...

--- Jonas

Swiftmotorn går (med modifierad elektronik) att varva ca:9000

Det låter nog ganska gott det också.

Men som du säger så är ju den sekventiella lådan ganska kul att ha.

Ekonomisk så tror jag iofs att swiftmotorn blir något billigare.

Jag har lagt 3700:- för motor, låda & elektronik.

Är dock inte riktigt klar ännu, räknar med att lägga ca:1000 - 1500 till.

Link to comment
Share on other sites

>>Lenny

Farsan har haft 2 Rover - först en 416 och nu en 45 och båda dessa har klarat att runda 12000 mil utan några speciella problem. Det enda 45:an råkat ut för var ett överslag i en tändhatt... Låter som om du råkade ut för ett riktigt måndagsexemplar! :(

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bygga något med denna motorn i framtiden... fast givetvis ännu hellre med en MC-motor! ;)

Link to comment
Share on other sites

Swiftmotorn går (med modifierad elektronik) att varva ca:9000

Vad är det för modifiering som krävs då? :wohow:

Suzuki har bestämt att den inte skall varva mer än 6500 - 7500 med hjälp av ECU'n

Själv kommer jag att köra med Megasquirt så jag slipper då detta varvstopp.

I mitt fall sätter EDIS stoppet istället, men det är vid 9000 så det gör inget.

Det finns tredjepart-chip att köpa på: argh, hittar inte längre. Teamswift.net hade en shop förut där dom sålde

chip.

Link to comment
Share on other sites

ang. Rover: Jodå, jag hoppades på att jag hade fått ett måndags ex. men när sedan en spekulant på bilen ringde och kollade med försäkring så blev svaret tvärt nej, för att motorn var ett stort problem sa dem... Synd på en sådan fin bil...

Ps: Kanske avhjälpt på den senare "45:an", vet ej...

Link to comment
Share on other sites

MC motor behöver inte bli så dyrt!

Jag köpte min för 6000:- (R1 -01 som gått 800Mil). R1:an finns det nog fler krockade än hela :-)

Sen tillkommer det lite smått och gott:

Skvalpskott 650:- (kan man göra själv)

Extra kopplingsfjäder 150:- (beg)

Avgas grenröret får man knåpa ihop själv eller köpa svindyrt från England, likaså backväxel.

Ska man ha en hyfsad bilmotor/växellåda så hamnar man nog minst på samma pengar.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

MC motor behöver inte bli så dyrt!

Jag köpte min för 6000:- (R1 -01 som gått 800Mil). R1:an finns det nog fler krockade än hela :-)

Sen tillkommer det lite smått och gott:

Skvalpskott 650:- (kan man göra själv)

Extra kopplingsfjäder 150:- (beg)

Avgas grenröret får man knåpa ihop själv eller köpa svindyrt från England, likaså backväxel.

Ska man ha en hyfsad bilmotor/växellåda så hamnar man nog minst på samma pengar.

            /Jonas

Fick du en R1:a på Fleninge mc-skrot för 6000:-??? Bra pris!! :thumbup:

Hur komplett var den då?

Var därute igår och köpte en gaswire till mina förgasare.. Stod och dreglade över en R6 motor..

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag köpte den privat.

Det är nog lättare att hitta en R1 till bra pris bland privat annonser än hos MC skrotarna.

Verkar finnas en del som klotar med bara trafik försäkring och säljer bågen i delar själv.

Min är komplett med allt för att startas (kablage, instrument, pump osv..) förutom kylaren.

/Jonas

Link to comment
Share on other sites

För nåt år sen var jag när att köpa en på fleninge för 18000:- komplett, det var bara ramen och hjulupphäng som saknades. Ingick tom tanken...

.....men då var ju det dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...