Jump to content

Frigång sump


pixbo

Recommended Posts

Skall snart stoppa i motorn,men vet ej vilken höjd.Motorn är en pinto med kapad sump,6 cm.Vad har ni andra för mått?Skall koppla ihop den med en diff från en Scorpio,hemmagjord kardan. Tacksam för förslag.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Min pinto sticker ner 45 mm från nedre ramröret. Jag la helt enkelt ramen på ett par reglar (45*45) ställde motorn på golvet. Vägde in motorn mot ramen och byggde motorfästen efter det.

Snabbt, enkelt och smidigt.

Micke

Link to comment
Share on other sites

Skall snart stoppa  i motorn,men vet ej vilken höjd.Motorn är en pinto med kapad sump,6 cm.Vad har ni andra för mått?Skall koppla ihop den med en diff från en Scorpio,hemmagjord kardan. Tacksam för förslag.

mvh pixbo

Hej!

Frågan att ställa sig är nog vilken markfrigång du tänkt dig? Utan att ha någon egentlig praktisk erfarenhet inbillar jag mig att det kan bli besvärligt om motorn sticker ner mycket under ramen efter som den sitter ganska långt bak. Dvs framhjulen hinner över fartgupp, trottoarkanter och annat elände innan motorn är förbi. Speciellt otrevligt vore om kanten mot växellådan tog i. Tvärnit... :blink:

Själv siktar jag på 11 cm markfrigång (under ramen) med motorn stickande ner max 5 mm. Målet var i linje med ramen, men motorkuddarna verkar komprimeras mer än jag räknat med.

Lycka till!

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Med en pinto och en "bok"-ram är det i stort sett omöjligt att låta sumpen gå i linje med ramen.

Även då jag har kapat sumpen i linje med sprängkåpan och sänkt ner den 45 mm under ramen så ligger högsta punkt (kamdrevet) på ca 230 mm över ramen.

Link to comment
Share on other sites

Jag undanhöll er visst lite information.Jag har höjt ramen 50 mm för att få plats med just pinto-motorn(och mina 45-or,förstås).

En annan sak när jag ändå har er på tråden,måste man ha Hardy-skiva?Jag vill göra kardan-tunneln så smal som möjligt.(det är inte bara fötterna som är stora,även baken).Eller vet ni andra skivor som inte har så stor diameter.

pixbo

Link to comment
Share on other sites

Med en pinto och en "bok"-ram är det i stort sett omöjligt att låta sumpen gå i linje med ramen.

Även då jag har kapat sumpen i linje med sprängkåpan och sänkt ner den 45 mm under ramen så ligger högsta punkt (kamdrevet) på ca 230 mm över ramen.

Nej, det är helt korrekt att ramen måste anpassas. Framför allt måste kardantunneln höjas. Jag utgår från att man ändå måste justera bok-ramen om man vill använda 15-tumshjul eller större med bibehållen låg markfrigång. Hjulcentrum högre upp innebär också högre kardan och tunnel, så varför inte låta motorn åka med. Se det inte som att du höjer motorn, du sänker snarare ramen över motorn! Visst är motorn tung, men ramen och allt som sitter på den är betydligt tyngre och allså viktig att få ner lååååååågt. ;-)

Hardy-skiva tror jag bara kan användas tillsammans med fast diffklump (delad bakvagn). Själv har jag införskaffat en Taunus-kardan för att få knutar i båda ändar. De är dessutom betydligt mindre i diameter än hardyskivan.

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...