pixbo Posted November 25, 2003 Posted November 25, 2003 Skall snart stoppa i motorn,men vet ej vilken höjd.Motorn är en pinto med kapad sump,6 cm.Vad har ni andra för mått?Skall koppla ihop den med en diff från en Scorpio,hemmagjord kardan. Tacksam för förslag. mvh pixbo Quote
Micael Posted November 25, 2003 Posted November 25, 2003 Min pinto sticker ner 45 mm från nedre ramröret. Jag la helt enkelt ramen på ett par reglar (45*45) ställde motorn på golvet. Vägde in motorn mot ramen och byggde motorfästen efter det. Snabbt, enkelt och smidigt. Micke Quote
BeLo Posted November 25, 2003 Posted November 25, 2003 Skall snart stoppa i motorn,men vet ej vilken höjd.Motorn är en pinto med kapad sump,6 cm.Vad har ni andra för mått?Skall koppla ihop den med en diff från en Scorpio,hemmagjord kardan. Tacksam för förslag.mvh pixbo Hej! Frågan att ställa sig är nog vilken markfrigång du tänkt dig? Utan att ha någon egentlig praktisk erfarenhet inbillar jag mig att det kan bli besvärligt om motorn sticker ner mycket under ramen efter som den sitter ganska långt bak. Dvs framhjulen hinner över fartgupp, trottoarkanter och annat elände innan motorn är förbi. Speciellt otrevligt vore om kanten mot växellådan tog i. Tvärnit... :blink: Själv siktar jag på 11 cm markfrigång (under ramen) med motorn stickande ner max 5 mm. Målet var i linje med ramen, men motorkuddarna verkar komprimeras mer än jag räknat med. Lycka till! Bengt Quote
Micael Posted November 26, 2003 Posted November 26, 2003 Med en pinto och en "bok"-ram är det i stort sett omöjligt att låta sumpen gå i linje med ramen. Även då jag har kapat sumpen i linje med sprängkåpan och sänkt ner den 45 mm under ramen så ligger högsta punkt (kamdrevet) på ca 230 mm över ramen. Quote
pixbo Posted December 1, 2003 Author Posted December 1, 2003 Jag undanhöll er visst lite information.Jag har höjt ramen 50 mm för att få plats med just pinto-motorn(och mina 45-or,förstås). En annan sak när jag ändå har er på tråden,måste man ha Hardy-skiva?Jag vill göra kardan-tunneln så smal som möjligt.(det är inte bara fötterna som är stora,även baken).Eller vet ni andra skivor som inte har så stor diameter. pixbo Quote
BeLo Posted December 1, 2003 Posted December 1, 2003 Med en pinto och en "bok"-ram är det i stort sett omöjligt att låta sumpen gå i linje med ramen. Även då jag har kapat sumpen i linje med sprängkåpan och sänkt ner den 45 mm under ramen så ligger högsta punkt (kamdrevet) på ca 230 mm över ramen. Nej, det är helt korrekt att ramen måste anpassas. Framför allt måste kardantunneln höjas. Jag utgår från att man ändå måste justera bok-ramen om man vill använda 15-tumshjul eller större med bibehållen låg markfrigång. Hjulcentrum högre upp innebär också högre kardan och tunnel, så varför inte låta motorn åka med. Se det inte som att du höjer motorn, du sänker snarare ramen över motorn! Visst är motorn tung, men ramen och allt som sitter på den är betydligt tyngre och allså viktig att få ner lååååååågt. ;-) Hardy-skiva tror jag bara kan användas tillsammans med fast diffklump (delad bakvagn). Själv har jag införskaffat en Taunus-kardan för att få knutar i båda ändar. De är dessutom betydligt mindre i diameter än hardyskivan. Hälsningar, Bengt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.