Jump to content

förstörande prövning ???


Recommended Posts

de va la de jag trode blev lite förbryllad ..p.ga att jag mejlade en fråga om ett bygge till Vägverket ..

en lars rask svarade me detta :

Det är alltså formellt inte förbjudet att bygga sin egen fyrhjulig motorcykel men praktiskt torde det vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för motorcykel kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få motorcykeln godkänd, däribland utmattningsprov och förstörande prövning.
Link to comment
Share on other sites

Man kanske ska förtydliga att regler för amatörbyggda fordon idag täcker MC och bil, vill man regga något annat (skoter, moped, traktor) kan man inte tillämpa de reglerna.

En fyrhjulig MC är dock inget direkt problem att regga som amatörbyggd MC utan förstörande provning. Men man är ju rätt starkt begränsad när det gäller motoreffekt etc (det har jag skrivit om förut). Minns jag rätt är det typ 18-20 hk som är max.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Man kanske ska förtydliga att regler för amatörbyggda fordon idag täcker MC och bil, vill man regga något annat (skoter, moped, traktor) kan man inte tillämpa de reglerna.

En fyrhjulig MC är dock inget direkt problem att regga som amatörbyggd MC utan förstörande provning. Men man är ju rätt starkt begränsad när det gäller motoreffekt etc (det har jag skrivit om förut). Minns jag rätt är det typ 18-20 hk som är max.

/Gustaf

exakt gustab du sa 15Kw så jag valde en 125Kubiks motor

tror de ändå kommer räcka med rätt drevning.. :thumbup:

men tackar för svaren..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...